The Mediating Role of Psychological Capital in the Effect of Inclusive Leadership on Job Satisfaction in Hospitality Organizations
Yıl 2025,
Cilt: 22 Sayı: 3, 817 - 840, 28.12.2025
Cüneyt Tat
,
Gökhan Demiray
Öz
The aim of this study is to examine the mediating role of psychological capital in the effect of inclusive leadership on job satisfaction. A quantitative research method was adopted, and data were collected through a survey from employees working in five-star hotel enterprises operating in Istanbul. Analyses were conducted using data obtained from a total of 273 hotel employees. SPSS was utilized for basic statistical analyses, AMOS for confirmatory factor analysis, and the Process Macro for hypothesis testing and mediation analysis. The relationships among the variables were explained within the framework of social information processing theory. The findings reveal that inclusive leadership positively influences job satisfaction and psychological capital. Furthermore, psychological capital plays a mediating role in the relationship between inclusive leadership and job satisfaction.
Etik Beyan
İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Etik Kurulunun 2025-08 sayılı ve 16.07.2025 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Kaynakça
-
Açıkgöz, C., & Saltık, I. A. (2025). Turizm İşletmelerinde Hizmetkâr Liderin Psikolojik Sermaye ve İş Tatmini Üzerinde Etkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 12(2), 1-23.
-
Ain, Q. T., Baig, M. A., & Afaq, A. (2023). Impact of Inclusive Leadership on Employees’ Adaptive Performance: The Mediating Role of Psychological Capital in Education Sector. Journal of Development And Social Sciences, 4(4), 94-103.
-
Akdemir, B., & Açan, A. M. (2017). Psikolojik Sermaye ve İş Tatmini İlişkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 8(2), 57-79.
-
Akkoç, İ., Çalışkan, A., & Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde Gelişim Kültürü ve Algılanan Örgütsel Desteğin İş Tatmini ve İş Performansına Etkisi: Güvenin aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 105-135.
-
Akpulat, N. A. (2020). Turizm Öğrencilerinin İş Güvencesizliği ve Kariyer İyimserliğinin Turizm Sektörü Algısını Etkilemesi Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(01), 170-190.
-
Al-Romeedy, B. S., Khairy, H. A., Abdelrahman Farrag, D., Alhemimah, A., Salameh, A. A., Gharib, M. N., & Fathy
Agina, M. (2025). Green Inclusive Leadership and Employees’ Green Behavior in Tourism and Hospitality Businesses: Do Green Psychological Climate and Green Psychological Empowerment Matter?. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1-38.
-
Altaş, S. S., & Çekmecelioğlu, H. G. (2007). İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının İş Performansı Üzerindeki Etkileri: Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 7(28), 47-57.
-
Avey, J. B., Avolio, B. J. & Luthans, F. (2011). Experimentally Analyzing the Impact of Leader Positivity on Follower Positivity and Performance. Leadership Quarterly, 22(2), 282-294.
-
Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta‐analysis of the Impact of Positive Psychological Capital on Employee Attitudes, Behaviors, and Performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127-152.
-
Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of The Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
-
Baş, M., Tarsuslu, S., Ekinci, L. O. & Taşkesen, G. E. (2024). Sağlık Çalışanlarının Zorunlu Vatandaşlık Davranışının Hizmet Süreçlerini Sabote Etme Davranışı Üzerine Etkisi: Sosyal Kaytarma ve Yüzeysel Rol Yapmanın Paralel Aracılık Rolü. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 59(4), 2591-2614.
-
Beuren, I. M., dos Santos, V., & Theiss, V. (2022). Organizational Resilience, Job Satisfaction and Business Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(6), 2262-2279.
-
Bhutto, T. A., Farooq, R., Talwar, S., Awan, U., & Dhir, A. (2021). Green Inclusive Leadership and Green Creativity in the Tourism and Hospitality Sector: Serial Mediation of Green Psychological Climate and Work Engagement. Journal of Sustainable Tourism, 29(10), 1716-1737.
-
Bozdoğan, S. C. (2022). Kapsayıcı Liderlik ile Değişime Odaklı Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Psikolojik Güvenlik ve Liderin Davranışsal Tutarlılığının Rolü. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 123-147.
-
Brayfield, A. H. & Rothe, H. F. (1951). An Index of Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 35(5), 307.
-
Bryman, A. & Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS 12 and 13: A Guide for Social Scientists, New York: Taylor & Francis.
-
Budak, O., Erdal, N., & Filiz, M. (2023). Hizmetkâr Liderlik ve Örgütsel Güvenin İş Tatmini Üzerine Etkisinin Belirlenmesi: Sağlık Sektöründe Bir İnceleme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 1027-1043.
-
Buluk Eşitti, B. (2022). Ekoturistlerin Beklenti ve Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Turistik Ürün Pazarlaması Bağlamında Bir Çalışma. Alanya Akademik Bakış, 6(3), 3255-3268.
-
Carmeli, A., Reiter-Palmon, R. & Ziv, E. (2010). Inclusive Leadership and Employee Involvement in Creative Tasks in the Workplace: The Mediating Role of Psychological Safety. Creativity Research Journal, 22(3), 250-260.
-
Chi, C. G., & Gursoy, D. (2009). Employee Satisfaction, Customer Satisfaction, and Financial Performance: An Empirical Examination. International Journal of Hospitality Management, 28(2), 245-253.
-
Clark, R. A., Hartline, M. D., & Jones, K. C. (2009). The Effects of Leadership Style on Hotel Employees' Commitment to Service Quality. Cornell Hospitality Quarterly, 50(2), 209-231.
-
Ćulibrk, J., Delić, M., Mitrović, S., & Ćulibrk, D. (2018). Job Satisfaction, Organizational Commitment and Job Involvement: The Mediating Role of Job Involvement. Frontiers in Psychology, 9, 132.
-
Çakır, F. S. (2020). Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS–SEM), Gazi Kitabevi.
Çetin, F. ve Basım, H. N. (2012). Örgütsel Psikolojik Sermaye: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
-
Çetin, F., & Varoğlu, A. K. (2015). Psikolojik Sermaye, Performans, Ayrılma Niyeti ve İş Tatmini Etkileşimi: Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 2(2), 105-113.
-
Chiniara, M., & Bentein, K. (2016). Linking Servant Leadership to Individual Performance: Differentiating the Mediating Role of Autonomy, Competence and Relatedness Need Satisfaction. The Leadership Quarterly, 27(1), 124-141.
-
Chu, K. H. L. (2008). A Factorial Validation of Work Value Structure: Second-Order Confirmatory Factor Analysis and İts İmplications. Tourism Management, 29(2), 320-330.
-
Çullu Kaygısız, N., & Eren, D. (2017). Otel İşletmelerinde İçsel Pazarlama Uygulamalarının İşgörenlerin Hizmet Verme Yatkınlığı ve Olumlu Sosyal Davranışları Üzerine Etkisi: Nevşehir Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 74-87.
-
Dahleez, K. A., Aboramadan, M., & Abdelfattah, F. (2023). Inclusive Leadership and Job Satisfaction in Omani Higher Education: The Mediation of Psychological Ownership and Employee Thriving. International Journal of Educational Management, 37(4), 907-925.
-
Dai, X., & Fang, Y. (2023). Does Inclusive Leadership Affect the Organizational Socialization of Newcomers From Diverse Backgrounds? The Mediating Role of Psychological Capital. Frontiers in Psychology, 14, 1138101.
-
Demiray, G. (2023). Bilgi Uçurma (Whistleblowing) Algısına Yönelik Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 636-654.
-
Demiray, G., Demir, Ş. Ş., & Söğüt, R. (2024). Kış Turizmine Katılanların Beklentileri ve Algı Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Davraz Kayak Merkezi Örneği. Journal of Applied Tourism Research, 5(2), 50-63.
-
Deveci, B. (2017). İş Stresi ve Turizm İşletmelerinde Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 39-53.
-
Erkal, P. (2023a). Kapsayıcı Liderliğin İşe Gömülmüşlük Üzerine Etkisinde Lider Üye Etkileşiminin Aracı Rolü. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 58, 361-378.
-
Erkal, P. (2023b). Kapsayıcı Liderliğin Çalışan Performansı Üzerine Etkisi: Yenilikçi İş Davranışlarının Aracı Rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 19(4), 822-843.
Fang, Y. C., Chen, J. Y., Wang, M. J., & Chen, C. Y. (2019). The Impact of Inclusive Leadership on Employees’ Innovative Behaviors: The Mediation of Psychological Capital. Frontiers in Psychology, 10, 1803.
-
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
-
Gil, A. J., Mosegui, G., Zenezi Moreira, R., & Eguizabal, M. J. (2025). The Mediating Effect of Job Satisfaction Between Inclusive Leadership and Commitment to Change: Evidence From Brazil and Spain. European Journal of Management and Business Economics, 34(2), 229-244.
-
Gil, I., Berenguer, G., & Cervera, A. (2008). The Roles of Service Encounters, Service Value, and Job Satisfaction in Achieving Customer Satisfaction in Business Relationships. Industrial Marketing Management, 37(8), 921-939.
-
Gürbüz, S. (2019). Amos ile Yapısal Eşitlik Modellemesi Temel İlkeler ve Uygulamalı Analizler, Ankara: Seçkin Yayınları.
-
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2019). Multivariate Data Analysis (8th ed.). EMEA: Cengage Learning
-
Hair, JF Jr., Hult, GTM, Ringle, CM, Sarstedt, M.(2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
-
Hair, J., Black, W., Babin, B. & Anderson, R. (2010). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Prentice Hall
-
Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420.
-
Henseler, J., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
-
Hollander, E. (2012). Inclusive Leadership: The Essential Leader-Follower Relationship. New York: Routledge.
-
Hutama, A. A., Noermijati, N., & Irawanto, D. W. (2024). The Effect of Transactional Leadership on Employee Performance Mediated by Job Satisfaction, Job Stress and Trust. International Journal of Research in Business and Social Science, 13(3), 151-166.
-
Ilyas, U., Sohail, A., Ashraf, A., & Rehman, A. (2024). The Influence of Inclusive Leadership on Employee Work Engagement: Examining the Mediating Path of Job Satisfaction. Migration Letters, 21(S7), 1746-1758.
-
İlban, M. O., & Topcuoğlu, Ç. (2025). Turistlerin Algıladığı Marka Evangelizminin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Balıkesir–Körfez Bölgesi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(1), 149-168.
-
Jalagat, R. (2016). Job Performance, Job Satisfaction, and Motivation: A Critical Review of Their Relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42.
-
Jolly, P. M., & Lee, L. (2021). Silence Is Not Golden: Motivating Employee Voice Through İnclusive Leadership. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(6), 1092-1113.
-
Judge, T. A., Locke, E. A., Durham, C. C., & Kluger, A. N. (1998). Dispositional Effects on Job and Life Satisfaction: The Role of Core Evaluations. Journal of Applied Psychology, 83(1), 17.
-
Karatepe, O. M., & Olugbade, O. A. (2009). The Effects of Job and Personal Resources on Hotel Employees’ Work Engagement. International Journal of Hospitality Management, 28(4), 504-512.
-
Karatepe, O. M., Rezapouraghdam, H., & Hassannia, R. (2020). Job Insecurity, Work Engagement and Their Effects on Hotel Employees’ Non-Green and Nonattendance Behaviors. International Journal of Hospitality Management, 87, 102472.
-
Karcıoğlu, F., & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 139-161.
-
Karimi, H., & Khawaja, S. (2024). Inclusive Leadership. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6), 2403-2414.
-
Kauppila, O. P. (2025). Revisiting the Relationships Between Leadership and Job Satisfaction. European Management Review, 22(1), 256-270.
-
Kenar, G. (2024). Otantik Liderliğin İşgören Sesliliği Üzerindeki Etkisinde Lidere Güvenin Aracı Rolü. Alanya Akademik Bakış, 8(1), 34-47.
-
Kenar, G. & Yeşiltaş, M. (2024). Hizmet Odaklı Yüksek Performanslı İnsan Kaynakları Uygulamaları ve Proaktif Çalışma Davranışı: Düzenlenmiş Bir Arabuluculuk Modeli. Hizmet Endüstrileri Dergisi, 44(3-4), 237-264.
-
Keser, A., & Öngen Bilir, K. B. (2019). İş tatmini Ölçeğinin Türkçe Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 229-239.
-
Kim, H., Im, J., Shin, Y. H., & Aminifar, A. (2025). Hotel Employees’ Workplace Inclusion and its Outcomes: Focusing on the Relational Aspect of Work Environment. International Journal of Hospitality Management, 126, 104096.
-
Kim, K., & Jogaratnam, G. (2010). Effects of Individual and Organizational Factors on Job Satisfaction and Intent to Stay in the Hotel and Restaurant İndustry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(3), 318-339.
-
Kline, R. B. (2023). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. (5th Ed.). Guilford Publications.
-
Kusurkar, R. A. (2024). Inclusive Leadership in the Health Professions and Health Professions Education. BMJ
Lader, 8(3).
-
Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential Added Value of Psychological Capital in Predicting Work Attitudes. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(2), 75-92.
-
Lee, K., & Shin, H. C. (2025). Effect of Inclusive Leadership on the Diversity Sensitivity and Innovative Behavior of Hotel Employees. Social Behavior and Personality, 53(2).
-
Li, H., & Zhou, C. (2023). The Influence Mechanisms of Inclusive Leadership on Job Satisfaction: Evidence From Young University Employees in China. Plos One, 18(6), e0287678.
-
Ling, Q., Lin, M., & Wu, X. (2016). The Trickle-Down Effect of Servant Leadership on Frontline Employee Service Behaviors and Performance: A Multilevel Study of Chinese Hotels. Tourism Management, 52, 341-368.
-
Lirio, P., Lee, M. D., Williams, M. L., Haugen, L. K., & Kossek, E. E. (2008). The Inclusion Challenge With Reduced‐Load Professionals: The Role of the Manager. Human Resource Management: Published in Cooperation With the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance With the Society of Human Resources Management, 47(3), 443-461.
-
Liu, Z. (2024). A Review and Prospect of Research on Inclusive Leadership. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 58, 63-73.
-
Lucas, R., & Deery, M. (2004). Significant Developments and Emerging Issues in Human Resource Management. International Journal of Hospitality Management, 23(5), 459-472.
-
Luthans, F. (2002a). Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths. Academy of Management Perspectives, 16(1), 57-72
-
Luthans, F. (2002b). The Need for and Meaning of Positive Organizational Behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706.
-
Luthans, F. & Youssef, C. M. (2004). Human, Social, and Now Positive Psychological Capital Management: Investing in People for Competitive Advantage, Organizational Dynamics, 33(2), 143-160.
-
Luthans, F. & Youssef, C. M. (2007). Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management, 33(3), 321-349.
-
Luthans, F. Luthans, K. W. & Luthans, B. C. (2004). Positive Psychological Capital, Beyond Human and Social Capital, Business Horizons, 47(1), 45-50.
-
Luthans, F. Vogelgesang, G. R. & Lester, P. B. (2006). Developing the Psychological Capital of Resiliency. Human Resource Development Review, 5(1), 25-44.
-
Luthans, F. Youssef, C. M. & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford UK: Oxford University Press
-
Nembhard, I. M., & Edmondson, A. C. (2006). Making It Safe: The Effects of Leader Inclusiveness and Professional Status on Psychological Safety and Improvement Efforts in Health Care Teams. Journal of Organizational Behavior, 27(7), 941-966.
-
O’Neil, T., & Coakley, L. A. (2024). The Grand Park Hotel: Using Accountability and Inclusive Leadership to Save a Failing Business. Journal of Hospitality & Tourism Cases, 12(3), 101-107.
-
Oh, J., Kim, D. H., & Kim, D. (2023). The Impact of Inclusive Leadership and Autocratic Leadership on Employees’ Job Satisfaction and Commitment in Sport Organizations: The Mediating Role of Organizational Trust and The Moderating Role of Sport İnvolvement. Sustainability, 15(4), 3367.
-
Oruç, E. (2018). Psikolojik Sermaye Ölçeği Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(14).
-
Oshagbemi, T. (2000). Gender Differences in the Job Satisfaction of University Teachers. Women in Management Review, 15(7), 331-343.
-
Özgünay, P., & Çöp, S. (2023). Çevik Liderlik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisinde Kararlara Katılımın Aracılık Rolüne İlişkin Bir Araştırma. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 560-583.
-
Öztürk, Y., & Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Artırılmasında İşgören Eğitiminin Yeri ve Önemi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 121-140.
-
Pala, T., & Tepeci, M. (2014). Otel İşletmelerinde Çalışanların Duygusal Emek Boyutlarının Belirlenmesi ve Duygusal Emek Boyutlarının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1).
-
Patwary, A. K., Mohd Yusof, M. F., Bah Simpong, D., Ab Ghaffar, S. F., & Rahman, M. K. (2023). Examining Proactive Pro-Environmental Behaviour Through Green Inclusive Leadership and Green Human Resource Management: An Empirical Investigation Among Malaysian Hotel Employees. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(5),
2012-2029.
-
Pelit, E., & Bozdoğan, İ. (2014). Çalışanların Örgütsel Adalet Algılamalarının Tükenmişlik Düzeyleri Üzerindeki Etkisi: Kemer’deki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(2), 37-66.
-
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y. & Podsakoff, N. P. (2003). Common Method Biases in Behavioral Research: A Critical Review of The Literature and Recommended Remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879.
-
Puspitawati, N. M. D., & Yuliawan, A. K. (2018). Role of Employee Engagement On Work Satisfaction Regarding Employee Services Quality at the Grand Santhi Hotel Denpasar. Review of Management and Entrepreneurship, 2(1), 1-16.
-
Randel, A. E., Galvin, B. M., Shore, L. M., Ehrhart, K. H., Chung, B. G., Dean, M. A., & Kedharnath, U. (2018). Inclusive Leadership: Realizing Positive Outcomes Through Belongingness and Being Valued for Uniqueness. Human Resource Management Review, 28(2), 190-203.
-
Rego, A., Owens, B., Leal, S., Melo, A. I., e Cunha, M. P., Gonçalves, L. & Ribeiro, P. (2017). How Leader Humility Helps Teams to Be Humbler, Psychologically Stronger, and More Effective: A Moderated Mediation Model. The Leadership Quarterly, 28(5), 639-658.
-
Saari, L. M., & Judge, T. A. (2004). Employee Attitudes and Job Satisfaction. Human Resource Management, 43(4), 395-407.
-
Salancik, G. R. & Pfeffer, J. (1978). A Social Information Processing Approach to Job Attitudes and Task Design. Administrative Science Quarterly, 224-253.
-
Sharma, S., Mukherjee, S., Kumar, A., & Dillon, W. R. (2005). A Simulation Study to Investigate the Use of Cutoff Values for Assessing Model Fit in Covariance Structure Models. Journal Of Business Research, 58(7), 935-943.
-
Song, J. & Qu, H. (2017). The Mediating Role of Consumption Emotions. International Journal of Hospitality Management, 66, 66-76.
-
Sökmen, A., Yazıcıoğlu, İ., & Kenek, G. (2021). Katılımcı Liderlik, Duygusal Bağlılık ve İş Tatmini İlişkisi: Örgütsel Güvenin Aracılık Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2746-2758.
-
Stajkovıc, A. D. & Luthans, F. (1998). Social Cognitive Theory and Self-Efficacy: Goin Beyond Traditional Motivational and Behavioral Approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-74.
-
Sürücü, L., & Maslakçı, A. (2021a). Kapsayıcı Liderlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(2), 201-215.
-
Sürücü, L., & Maslakçı, A. (2021b). Kapsayıcı Liderliğin İşe Adanmışlığa Etkisi. 6th International Social Sciences Congress, 5-6.
-
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2001). Using Multivariate Statistics. Pearson Education Company.
-
Taş, M., & Başar, F. (2025). Restoran Hizmetleri ve Yemek Kalitesinin Müşteri Memnuniyete Etkisi: Erzurum Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(2), 288-303.
-
Taşkıran, E. (2025). Hüzün Turizmi Ritüeli Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Üzerine Bir Çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(1), 49-63.
-
Tat, C., & Çevirgen, A. (2020). Konaklama İşletmelerinde Lider-Üye Etkileşiminin Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1216-1233.
-
Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job Satisfaction, Organizational Commitment, Turnover İntention, and Turnover: Path Analyses Based on Meta‐Analytic Findings. Personnel Psychology, 46(2), 259-293.
-
Toros, E., Maslakci, A., & Surucu, L. (2021). The Mediating Effect of Psychological Empowerment on İnclusive Leadership and Innovative Work Behaviour: A Research in Hotels. University of South Florida (USF) M3 Publishing, 5(65).
-
Turunç, Ö. (2015). İş Stresi-Kaytarma İlişkisinde Liderin Rolü: Turizm Sektöründe Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 142-159.
-
Umrani, W. A., Bachkirov, A. A., Nawaz, A., Ahmed, U., & Pahi, M. H. (2024). Inclusive Leadership, Employee Performance and Well-Being: An Empirical Study. Leadership & Organization Development Journal, 45(2), 231-250.
-
Unur, K., & Pekerşen, Y. (2017). İş Stresi ile Toksik Davranışlar Arasındaki İlişki: Aşçılar Üzerinde Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 108-129.
-
Usman, M., Alqassimi, O., Nusairi, A. M. A., Abul, O., & Hussain, S. A. (2024). Foregrounding Why and When İnclusive Leadership Triggers Customer Stewardship in Hospitality Organizations. Journal of Asia Business Studies, 18(4), 1004-1020.
-
Üngör, J. E. (2021). Karanlık Liderlik Davranışlarının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi. Business & Management Studies: An International Journal, 9(1), 126-136.
-
Üzüm, B., Özkan, O.S. & Gülbahar, Y. (2022), Bilge Liderlik Ölçeğini Türkçeye Uyarlama Çalışması, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(3), 1795-1803.
-
Vassou, C., Theocharous, A. L., & Zopiatis, A. (2025). Inclusive Leadership in Hospitality: A Driver of Social Inclusion?. Euromed Journal of Business, 20(2), 415-434.
-
Vural Özkan G. (2024). Kapsayıcı Liderlik ile Çalışanların Pozitif Psikolojik Sermaye Düzeyinin İlişkisi, Journal of Behavior At Work (JB@W), 9(1), 109-121.
-
Walumbwa, F. O., Peterson, S. J., Avolio, B. J., & Hartnell, C. A. (2010). An İnvestigation of the Relationships Among Leader and Follower Psychological Capital, Service Climate, and Job Performance. Personnel Psychology, 63(4), 937-963.
-
Wang, Z., Ye, Y., Huang, Q., Liu, X., & Fan, Y. (2024). Fostering Employee Customer-Oriented Boundary Spanning Behaviors: The Role of Inclusive Leadership. Journal of Travel Research, 63(5), 1169-1182
-
Wildan, M. K., Prayekti, P., & Hadi, S. (2024). Inclusive Leadership and Quality of Work Life: Their Impact on Organizational Commitment With Job Satisfaction As a Mediator. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 7(3), 7199-7216.
-
Wright, T. A. (2006). The Emergence of Job Satisfaction in Organizational Behavior: A Historical Overview of The Dawn of Job Attitude Research. Journal of Management History, 12(3), 262-277.
-
Xiang, H., Chen, Y., & Zhao, F. (2017). Inclusive Leadership, Psychological Capital, and Employee Innovation Performance: The Moderating Role of Leader-Member Exchange. Destech Transactions on Social Science, Education and Human Science, 13(811330), 111-115.
-
Yavuz, E. C., & Gül, H. (2023). Kapsayıcı Liderliğin Psikolojik Sahiplenme Üzerindeki Etkisinde İşgören Sesliliğinin Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(4), 2577-2596.
-
Yoshida, D. T., Sendjaya, S., Hirst, G., & Cooper, B. (2014). Does Servant Leadership Foster Creativity and Innovation? A Multi-Level Mediation Study of Identification and Prototypicality. Journal of Business Research, 67(7), 1395-1404.
-
Zablah, A. R., Carlson, B. D., Donavan, D. T., Maxham III, J. G., & Brown, T. J. (2016). A Cross-Lagged Test of the Association Between Customer Satisfaction and Employee Job Satisfaction in A Relational Context. Journal of Applied Psychology, 101(5), 743.
-
Zeglat, D., Ekinci, Y., & Lockwood, A. (2009). Service Quality and Business Performance. In Handbook of Hospitality Marketing Management (Pp. 209-236). Routledge.
Konaklama İşletmelerinde Kapsayıcı Liderliğin İş Tatmini Üzerindeki Etkisinde Psikolojik Sermayenin Aracılık Rolü
Yıl 2025,
Cilt: 22 Sayı: 3, 817 - 840, 28.12.2025
Cüneyt Tat
,
Gökhan Demiray
Öz
Bu çalışmanın amacı kapsayıcı liderliğin, iş tatmini üzerindeki etkisinde psikolojik sermayenin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmada nicel yöntem benimsenmiş olup, veriler İstanbul’da faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmeleri çalışanlarından anket tekniği ile toplanmıştır. Toplam 273 otel çalışanından elde edilen verilerle analizler yürütülmüştür. Bu analizlerde temel istatistik için SPSS, doğrulayıcı faktör analizi için AMOS, hipotez testleri ve aracılık etkisi için Process Macro kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler sosyal bilgi işleme teorisi bağlamında açıklanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre kapsayıcı liderlik, iş tatmini ve psikolojik sermayeyi olumlu yönde etkilemektedir. Bunun yanı sıra kapsayıcı liderlik ve iş tatmini arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracı rolü bulunmaktadır.
Etik Beyan
Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara riayet edildiğini yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk makale yazarlarına aittir.
Destekleyen Kurum
Herhangi bir kurum ve/veya kuruluştan destek alınmamıştır.
Teşekkür
Katkılarından dolayı editörler ve hakemlere teşekkür ederiz.
Kaynakça
-
Açıkgöz, C., & Saltık, I. A. (2025). Turizm İşletmelerinde Hizmetkâr Liderin Psikolojik Sermaye ve İş Tatmini Üzerinde Etkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 12(2), 1-23.
-
Ain, Q. T., Baig, M. A., & Afaq, A. (2023). Impact of Inclusive Leadership on Employees’ Adaptive Performance: The Mediating Role of Psychological Capital in Education Sector. Journal of Development And Social Sciences, 4(4), 94-103.
-
Akdemir, B., & Açan, A. M. (2017). Psikolojik Sermaye ve İş Tatmini İlişkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 8(2), 57-79.
-
Akkoç, İ., Çalışkan, A., & Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde Gelişim Kültürü ve Algılanan Örgütsel Desteğin İş Tatmini ve İş Performansına Etkisi: Güvenin aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 105-135.
-
Akpulat, N. A. (2020). Turizm Öğrencilerinin İş Güvencesizliği ve Kariyer İyimserliğinin Turizm Sektörü Algısını Etkilemesi Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(01), 170-190.
-
Al-Romeedy, B. S., Khairy, H. A., Abdelrahman Farrag, D., Alhemimah, A., Salameh, A. A., Gharib, M. N., & Fathy
Agina, M. (2025). Green Inclusive Leadership and Employees’ Green Behavior in Tourism and Hospitality Businesses: Do Green Psychological Climate and Green Psychological Empowerment Matter?. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1-38.
-
Altaş, S. S., & Çekmecelioğlu, H. G. (2007). İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışının İş Performansı Üzerindeki Etkileri: Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 7(28), 47-57.
-
Avey, J. B., Avolio, B. J. & Luthans, F. (2011). Experimentally Analyzing the Impact of Leader Positivity on Follower Positivity and Performance. Leadership Quarterly, 22(2), 282-294.
-
Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta‐analysis of the Impact of Positive Psychological Capital on Employee Attitudes, Behaviors, and Performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127-152.
-
Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of The Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
-
Baş, M., Tarsuslu, S., Ekinci, L. O. & Taşkesen, G. E. (2024). Sağlık Çalışanlarının Zorunlu Vatandaşlık Davranışının Hizmet Süreçlerini Sabote Etme Davranışı Üzerine Etkisi: Sosyal Kaytarma ve Yüzeysel Rol Yapmanın Paralel Aracılık Rolü. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 59(4), 2591-2614.
-
Beuren, I. M., dos Santos, V., & Theiss, V. (2022). Organizational Resilience, Job Satisfaction and Business Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(6), 2262-2279.
-
Bhutto, T. A., Farooq, R., Talwar, S., Awan, U., & Dhir, A. (2021). Green Inclusive Leadership and Green Creativity in the Tourism and Hospitality Sector: Serial Mediation of Green Psychological Climate and Work Engagement. Journal of Sustainable Tourism, 29(10), 1716-1737.
-
Bozdoğan, S. C. (2022). Kapsayıcı Liderlik ile Değişime Odaklı Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Psikolojik Güvenlik ve Liderin Davranışsal Tutarlılığının Rolü. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 123-147.
-
Brayfield, A. H. & Rothe, H. F. (1951). An Index of Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 35(5), 307.
-
Bryman, A. & Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS 12 and 13: A Guide for Social Scientists, New York: Taylor & Francis.
-
Budak, O., Erdal, N., & Filiz, M. (2023). Hizmetkâr Liderlik ve Örgütsel Güvenin İş Tatmini Üzerine Etkisinin Belirlenmesi: Sağlık Sektöründe Bir İnceleme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 1027-1043.
-
Buluk Eşitti, B. (2022). Ekoturistlerin Beklenti ve Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Turistik Ürün Pazarlaması Bağlamında Bir Çalışma. Alanya Akademik Bakış, 6(3), 3255-3268.
-
Carmeli, A., Reiter-Palmon, R. & Ziv, E. (2010). Inclusive Leadership and Employee Involvement in Creative Tasks in the Workplace: The Mediating Role of Psychological Safety. Creativity Research Journal, 22(3), 250-260.
-
Chi, C. G., & Gursoy, D. (2009). Employee Satisfaction, Customer Satisfaction, and Financial Performance: An Empirical Examination. International Journal of Hospitality Management, 28(2), 245-253.
-
Clark, R. A., Hartline, M. D., & Jones, K. C. (2009). The Effects of Leadership Style on Hotel Employees' Commitment to Service Quality. Cornell Hospitality Quarterly, 50(2), 209-231.
-
Ćulibrk, J., Delić, M., Mitrović, S., & Ćulibrk, D. (2018). Job Satisfaction, Organizational Commitment and Job Involvement: The Mediating Role of Job Involvement. Frontiers in Psychology, 9, 132.
-
Çakır, F. S. (2020). Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS–SEM), Gazi Kitabevi.
Çetin, F. ve Basım, H. N. (2012). Örgütsel Psikolojik Sermaye: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
-
Çetin, F., & Varoğlu, A. K. (2015). Psikolojik Sermaye, Performans, Ayrılma Niyeti ve İş Tatmini Etkileşimi: Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 2(2), 105-113.
-
Chiniara, M., & Bentein, K. (2016). Linking Servant Leadership to Individual Performance: Differentiating the Mediating Role of Autonomy, Competence and Relatedness Need Satisfaction. The Leadership Quarterly, 27(1), 124-141.
-
Chu, K. H. L. (2008). A Factorial Validation of Work Value Structure: Second-Order Confirmatory Factor Analysis and İts İmplications. Tourism Management, 29(2), 320-330.
-
Çullu Kaygısız, N., & Eren, D. (2017). Otel İşletmelerinde İçsel Pazarlama Uygulamalarının İşgörenlerin Hizmet Verme Yatkınlığı ve Olumlu Sosyal Davranışları Üzerine Etkisi: Nevşehir Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 74-87.
-
Dahleez, K. A., Aboramadan, M., & Abdelfattah, F. (2023). Inclusive Leadership and Job Satisfaction in Omani Higher Education: The Mediation of Psychological Ownership and Employee Thriving. International Journal of Educational Management, 37(4), 907-925.
-
Dai, X., & Fang, Y. (2023). Does Inclusive Leadership Affect the Organizational Socialization of Newcomers From Diverse Backgrounds? The Mediating Role of Psychological Capital. Frontiers in Psychology, 14, 1138101.
-
Demiray, G. (2023). Bilgi Uçurma (Whistleblowing) Algısına Yönelik Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 636-654.
-
Demiray, G., Demir, Ş. Ş., & Söğüt, R. (2024). Kış Turizmine Katılanların Beklentileri ve Algı Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Davraz Kayak Merkezi Örneği. Journal of Applied Tourism Research, 5(2), 50-63.
-
Deveci, B. (2017). İş Stresi ve Turizm İşletmelerinde Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 39-53.
-
Erkal, P. (2023a). Kapsayıcı Liderliğin İşe Gömülmüşlük Üzerine Etkisinde Lider Üye Etkileşiminin Aracı Rolü. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 58, 361-378.
-
Erkal, P. (2023b). Kapsayıcı Liderliğin Çalışan Performansı Üzerine Etkisi: Yenilikçi İş Davranışlarının Aracı Rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 19(4), 822-843.
Fang, Y. C., Chen, J. Y., Wang, M. J., & Chen, C. Y. (2019). The Impact of Inclusive Leadership on Employees’ Innovative Behaviors: The Mediation of Psychological Capital. Frontiers in Psychology, 10, 1803.
-
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
-
Gil, A. J., Mosegui, G., Zenezi Moreira, R., & Eguizabal, M. J. (2025). The Mediating Effect of Job Satisfaction Between Inclusive Leadership and Commitment to Change: Evidence From Brazil and Spain. European Journal of Management and Business Economics, 34(2), 229-244.
-
Gil, I., Berenguer, G., & Cervera, A. (2008). The Roles of Service Encounters, Service Value, and Job Satisfaction in Achieving Customer Satisfaction in Business Relationships. Industrial Marketing Management, 37(8), 921-939.
-
Gürbüz, S. (2019). Amos ile Yapısal Eşitlik Modellemesi Temel İlkeler ve Uygulamalı Analizler, Ankara: Seçkin Yayınları.
-
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2019). Multivariate Data Analysis (8th ed.). EMEA: Cengage Learning
-
Hair, JF Jr., Hult, GTM, Ringle, CM, Sarstedt, M.(2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
-
Hair, J., Black, W., Babin, B. & Anderson, R. (2010). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Prentice Hall
-
Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420.
-
Henseler, J., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
-
Hollander, E. (2012). Inclusive Leadership: The Essential Leader-Follower Relationship. New York: Routledge.
-
Hutama, A. A., Noermijati, N., & Irawanto, D. W. (2024). The Effect of Transactional Leadership on Employee Performance Mediated by Job Satisfaction, Job Stress and Trust. International Journal of Research in Business and Social Science, 13(3), 151-166.
-
Ilyas, U., Sohail, A., Ashraf, A., & Rehman, A. (2024). The Influence of Inclusive Leadership on Employee Work Engagement: Examining the Mediating Path of Job Satisfaction. Migration Letters, 21(S7), 1746-1758.
-
İlban, M. O., & Topcuoğlu, Ç. (2025). Turistlerin Algıladığı Marka Evangelizminin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Balıkesir–Körfez Bölgesi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(1), 149-168.
-
Jalagat, R. (2016). Job Performance, Job Satisfaction, and Motivation: A Critical Review of Their Relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42.
-
Jolly, P. M., & Lee, L. (2021). Silence Is Not Golden: Motivating Employee Voice Through İnclusive Leadership. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(6), 1092-1113.
-
Judge, T. A., Locke, E. A., Durham, C. C., & Kluger, A. N. (1998). Dispositional Effects on Job and Life Satisfaction: The Role of Core Evaluations. Journal of Applied Psychology, 83(1), 17.
-
Karatepe, O. M., & Olugbade, O. A. (2009). The Effects of Job and Personal Resources on Hotel Employees’ Work Engagement. International Journal of Hospitality Management, 28(4), 504-512.
-
Karatepe, O. M., Rezapouraghdam, H., & Hassannia, R. (2020). Job Insecurity, Work Engagement and Their Effects on Hotel Employees’ Non-Green and Nonattendance Behaviors. International Journal of Hospitality Management, 87, 102472.
-
Karcıoğlu, F., & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 139-161.
-
Karimi, H., & Khawaja, S. (2024). Inclusive Leadership. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6), 2403-2414.
-
Kauppila, O. P. (2025). Revisiting the Relationships Between Leadership and Job Satisfaction. European Management Review, 22(1), 256-270.
-
Kenar, G. (2024). Otantik Liderliğin İşgören Sesliliği Üzerindeki Etkisinde Lidere Güvenin Aracı Rolü. Alanya Akademik Bakış, 8(1), 34-47.
-
Kenar, G. & Yeşiltaş, M. (2024). Hizmet Odaklı Yüksek Performanslı İnsan Kaynakları Uygulamaları ve Proaktif Çalışma Davranışı: Düzenlenmiş Bir Arabuluculuk Modeli. Hizmet Endüstrileri Dergisi, 44(3-4), 237-264.
-
Keser, A., & Öngen Bilir, K. B. (2019). İş tatmini Ölçeğinin Türkçe Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 229-239.
-
Kim, H., Im, J., Shin, Y. H., & Aminifar, A. (2025). Hotel Employees’ Workplace Inclusion and its Outcomes: Focusing on the Relational Aspect of Work Environment. International Journal of Hospitality Management, 126, 104096.
-
Kim, K., & Jogaratnam, G. (2010). Effects of Individual and Organizational Factors on Job Satisfaction and Intent to Stay in the Hotel and Restaurant İndustry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(3), 318-339.
-
Kline, R. B. (2023). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. (5th Ed.). Guilford Publications.
-
Kusurkar, R. A. (2024). Inclusive Leadership in the Health Professions and Health Professions Education. BMJ
Lader, 8(3).
-
Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential Added Value of Psychological Capital in Predicting Work Attitudes. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(2), 75-92.
-
Lee, K., & Shin, H. C. (2025). Effect of Inclusive Leadership on the Diversity Sensitivity and Innovative Behavior of Hotel Employees. Social Behavior and Personality, 53(2).
-
Li, H., & Zhou, C. (2023). The Influence Mechanisms of Inclusive Leadership on Job Satisfaction: Evidence From Young University Employees in China. Plos One, 18(6), e0287678.
-
Ling, Q., Lin, M., & Wu, X. (2016). The Trickle-Down Effect of Servant Leadership on Frontline Employee Service Behaviors and Performance: A Multilevel Study of Chinese Hotels. Tourism Management, 52, 341-368.
-
Lirio, P., Lee, M. D., Williams, M. L., Haugen, L. K., & Kossek, E. E. (2008). The Inclusion Challenge With Reduced‐Load Professionals: The Role of the Manager. Human Resource Management: Published in Cooperation With the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance With the Society of Human Resources Management, 47(3), 443-461.
-
Liu, Z. (2024). A Review and Prospect of Research on Inclusive Leadership. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 58, 63-73.
-
Lucas, R., & Deery, M. (2004). Significant Developments and Emerging Issues in Human Resource Management. International Journal of Hospitality Management, 23(5), 459-472.
-
Luthans, F. (2002a). Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths. Academy of Management Perspectives, 16(1), 57-72
-
Luthans, F. (2002b). The Need for and Meaning of Positive Organizational Behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706.
-
Luthans, F. & Youssef, C. M. (2004). Human, Social, and Now Positive Psychological Capital Management: Investing in People for Competitive Advantage, Organizational Dynamics, 33(2), 143-160.
-
Luthans, F. & Youssef, C. M. (2007). Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management, 33(3), 321-349.
-
Luthans, F. Luthans, K. W. & Luthans, B. C. (2004). Positive Psychological Capital, Beyond Human and Social Capital, Business Horizons, 47(1), 45-50.
-
Luthans, F. Vogelgesang, G. R. & Lester, P. B. (2006). Developing the Psychological Capital of Resiliency. Human Resource Development Review, 5(1), 25-44.
-
Luthans, F. Youssef, C. M. & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford UK: Oxford University Press
-
Nembhard, I. M., & Edmondson, A. C. (2006). Making It Safe: The Effects of Leader Inclusiveness and Professional Status on Psychological Safety and Improvement Efforts in Health Care Teams. Journal of Organizational Behavior, 27(7), 941-966.
-
O’Neil, T., & Coakley, L. A. (2024). The Grand Park Hotel: Using Accountability and Inclusive Leadership to Save a Failing Business. Journal of Hospitality & Tourism Cases, 12(3), 101-107.
-
Oh, J., Kim, D. H., & Kim, D. (2023). The Impact of Inclusive Leadership and Autocratic Leadership on Employees’ Job Satisfaction and Commitment in Sport Organizations: The Mediating Role of Organizational Trust and The Moderating Role of Sport İnvolvement. Sustainability, 15(4), 3367.
-
Oruç, E. (2018). Psikolojik Sermaye Ölçeği Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(14).
-
Oshagbemi, T. (2000). Gender Differences in the Job Satisfaction of University Teachers. Women in Management Review, 15(7), 331-343.
-
Özgünay, P., & Çöp, S. (2023). Çevik Liderlik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisinde Kararlara Katılımın Aracılık Rolüne İlişkin Bir Araştırma. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 560-583.
-
Öztürk, Y., & Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Artırılmasında İşgören Eğitiminin Yeri ve Önemi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 121-140.
-
Pala, T., & Tepeci, M. (2014). Otel İşletmelerinde Çalışanların Duygusal Emek Boyutlarının Belirlenmesi ve Duygusal Emek Boyutlarının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1).
-
Patwary, A. K., Mohd Yusof, M. F., Bah Simpong, D., Ab Ghaffar, S. F., & Rahman, M. K. (2023). Examining Proactive Pro-Environmental Behaviour Through Green Inclusive Leadership and Green Human Resource Management: An Empirical Investigation Among Malaysian Hotel Employees. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(5),
2012-2029.
-
Pelit, E., & Bozdoğan, İ. (2014). Çalışanların Örgütsel Adalet Algılamalarının Tükenmişlik Düzeyleri Üzerindeki Etkisi: Kemer’deki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(2), 37-66.
-
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y. & Podsakoff, N. P. (2003). Common Method Biases in Behavioral Research: A Critical Review of The Literature and Recommended Remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879.
-
Puspitawati, N. M. D., & Yuliawan, A. K. (2018). Role of Employee Engagement On Work Satisfaction Regarding Employee Services Quality at the Grand Santhi Hotel Denpasar. Review of Management and Entrepreneurship, 2(1), 1-16.
-
Randel, A. E., Galvin, B. M., Shore, L. M., Ehrhart, K. H., Chung, B. G., Dean, M. A., & Kedharnath, U. (2018). Inclusive Leadership: Realizing Positive Outcomes Through Belongingness and Being Valued for Uniqueness. Human Resource Management Review, 28(2), 190-203.
-
Rego, A., Owens, B., Leal, S., Melo, A. I., e Cunha, M. P., Gonçalves, L. & Ribeiro, P. (2017). How Leader Humility Helps Teams to Be Humbler, Psychologically Stronger, and More Effective: A Moderated Mediation Model. The Leadership Quarterly, 28(5), 639-658.
-
Saari, L. M., & Judge, T. A. (2004). Employee Attitudes and Job Satisfaction. Human Resource Management, 43(4), 395-407.
-
Salancik, G. R. & Pfeffer, J. (1978). A Social Information Processing Approach to Job Attitudes and Task Design. Administrative Science Quarterly, 224-253.
-
Sharma, S., Mukherjee, S., Kumar, A., & Dillon, W. R. (2005). A Simulation Study to Investigate the Use of Cutoff Values for Assessing Model Fit in Covariance Structure Models. Journal Of Business Research, 58(7), 935-943.
-
Song, J. & Qu, H. (2017). The Mediating Role of Consumption Emotions. International Journal of Hospitality Management, 66, 66-76.
-
Sökmen, A., Yazıcıoğlu, İ., & Kenek, G. (2021). Katılımcı Liderlik, Duygusal Bağlılık ve İş Tatmini İlişkisi: Örgütsel Güvenin Aracılık Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(3), 2746-2758.
-
Stajkovıc, A. D. & Luthans, F. (1998). Social Cognitive Theory and Self-Efficacy: Goin Beyond Traditional Motivational and Behavioral Approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-74.
-
Sürücü, L., & Maslakçı, A. (2021a). Kapsayıcı Liderlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(2), 201-215.
-
Sürücü, L., & Maslakçı, A. (2021b). Kapsayıcı Liderliğin İşe Adanmışlığa Etkisi. 6th International Social Sciences Congress, 5-6.
-
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2001). Using Multivariate Statistics. Pearson Education Company.
-
Taş, M., & Başar, F. (2025). Restoran Hizmetleri ve Yemek Kalitesinin Müşteri Memnuniyete Etkisi: Erzurum Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(2), 288-303.
-
Taşkıran, E. (2025). Hüzün Turizmi Ritüeli Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Üzerine Bir Çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(1), 49-63.
-
Tat, C., & Çevirgen, A. (2020). Konaklama İşletmelerinde Lider-Üye Etkileşiminin Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1216-1233.
-
Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job Satisfaction, Organizational Commitment, Turnover İntention, and Turnover: Path Analyses Based on Meta‐Analytic Findings. Personnel Psychology, 46(2), 259-293.
-
Toros, E., Maslakci, A., & Surucu, L. (2021). The Mediating Effect of Psychological Empowerment on İnclusive Leadership and Innovative Work Behaviour: A Research in Hotels. University of South Florida (USF) M3 Publishing, 5(65).
-
Turunç, Ö. (2015). İş Stresi-Kaytarma İlişkisinde Liderin Rolü: Turizm Sektöründe Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 142-159.
-
Umrani, W. A., Bachkirov, A. A., Nawaz, A., Ahmed, U., & Pahi, M. H. (2024). Inclusive Leadership, Employee Performance and Well-Being: An Empirical Study. Leadership & Organization Development Journal, 45(2), 231-250.
-
Unur, K., & Pekerşen, Y. (2017). İş Stresi ile Toksik Davranışlar Arasındaki İlişki: Aşçılar Üzerinde Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 108-129.
-
Usman, M., Alqassimi, O., Nusairi, A. M. A., Abul, O., & Hussain, S. A. (2024). Foregrounding Why and When İnclusive Leadership Triggers Customer Stewardship in Hospitality Organizations. Journal of Asia Business Studies, 18(4), 1004-1020.
-
Üngör, J. E. (2021). Karanlık Liderlik Davranışlarının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi. Business & Management Studies: An International Journal, 9(1), 126-136.
-
Üzüm, B., Özkan, O.S. & Gülbahar, Y. (2022), Bilge Liderlik Ölçeğini Türkçeye Uyarlama Çalışması, İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(3), 1795-1803.
-
Vassou, C., Theocharous, A. L., & Zopiatis, A. (2025). Inclusive Leadership in Hospitality: A Driver of Social Inclusion?. Euromed Journal of Business, 20(2), 415-434.
-
Vural Özkan G. (2024). Kapsayıcı Liderlik ile Çalışanların Pozitif Psikolojik Sermaye Düzeyinin İlişkisi, Journal of Behavior At Work (JB@W), 9(1), 109-121.
-
Walumbwa, F. O., Peterson, S. J., Avolio, B. J., & Hartnell, C. A. (2010). An İnvestigation of the Relationships Among Leader and Follower Psychological Capital, Service Climate, and Job Performance. Personnel Psychology, 63(4), 937-963.
-
Wang, Z., Ye, Y., Huang, Q., Liu, X., & Fan, Y. (2024). Fostering Employee Customer-Oriented Boundary Spanning Behaviors: The Role of Inclusive Leadership. Journal of Travel Research, 63(5), 1169-1182
-
Wildan, M. K., Prayekti, P., & Hadi, S. (2024). Inclusive Leadership and Quality of Work Life: Their Impact on Organizational Commitment With Job Satisfaction As a Mediator. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 7(3), 7199-7216.
-
Wright, T. A. (2006). The Emergence of Job Satisfaction in Organizational Behavior: A Historical Overview of The Dawn of Job Attitude Research. Journal of Management History, 12(3), 262-277.
-
Xiang, H., Chen, Y., & Zhao, F. (2017). Inclusive Leadership, Psychological Capital, and Employee Innovation Performance: The Moderating Role of Leader-Member Exchange. Destech Transactions on Social Science, Education and Human Science, 13(811330), 111-115.
-
Yavuz, E. C., & Gül, H. (2023). Kapsayıcı Liderliğin Psikolojik Sahiplenme Üzerindeki Etkisinde İşgören Sesliliğinin Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(4), 2577-2596.
-
Yoshida, D. T., Sendjaya, S., Hirst, G., & Cooper, B. (2014). Does Servant Leadership Foster Creativity and Innovation? A Multi-Level Mediation Study of Identification and Prototypicality. Journal of Business Research, 67(7), 1395-1404.
-
Zablah, A. R., Carlson, B. D., Donavan, D. T., Maxham III, J. G., & Brown, T. J. (2016). A Cross-Lagged Test of the Association Between Customer Satisfaction and Employee Job Satisfaction in A Relational Context. Journal of Applied Psychology, 101(5), 743.
-
Zeglat, D., Ekinci, Y., & Lockwood, A. (2009). Service Quality and Business Performance. In Handbook of Hospitality Marketing Management (Pp. 209-236). Routledge.