The present study is aimed to determine innovative services applied in restaurants. Additionally, differences between restaurant according to their characteristics were also examined. The universe of the study contains all active first class restaurants in Mersin and Adana. The entire universe was included into the study. A qualitative methodology was employed and data was collected by using a questionnaire developed by the researchers. The questionnaire was applied between the dates August 2013 and January 2014 using face-to-face approach. A total of 169 questionnaires were droped to the restaurants and 92 of them (54%) completed and returned and included into the study. A comprehensive literature review showed that there is not a similar study on innovative applications at restaurants in Turkey. This makes the present study a unique work and a contribution to the field. The study results showed that restaurants were applying many innovative services. It was found that restaurants benefit from innovative products and services mostly in areas such as wireless internet, food products and services, order tracking, security systems, guest waiting time, check paying process, washingstands, environmental applications and order taking process
Bu çalışmanın amacı, restoran işletmelerinde uygulanan yenilikçi hizmetleri tespit etmektir. Ayrıca, restoran işletmelerine ait özelliklere göre, yapılan yenilik faaliyetlerinin farklılaşıp, farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, Mersin ve Adana’da faaliyet gösteren birinci sınıf restoranlar oluşturmaktadır. Evrenin tamamı araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler anket tekniğiyle toplanmıştır. Anket, Ağustos 2013-Ocak 2014’de, yüz yüze uygulama yöntemlerinden biri olan “bırak ve topla yöntemi” kullanılarak uygulanmıştır. Toplam 169 yeme-içme işletmesine anket dağıtılmış, 92 (%54) işletmeden geri dönüş elde edilmiştir. Yapılan yazın taraması sonucunda ülkemizde restoran işletmelerinin yenilik faaliyetlerine dönük araştırma olmaması nedeniyle, bu çalışma ilk olma özelliği taşımaktadır. Araştırma sonunda restoran işletmelerinin birçok alanda yenilikçi hizmet uyguladıkları ortaya çıkmıştır. Restoranların en çok “kablosuz internet bağlantısı”, “yiyecekler”, “siparişin iletilme süresi”, “hizmet yenilikleri”, “güvenlik sistemleri”, “müşterilerin bekleme süresi”, hesap alma süresi” , “lavabolar”, “çevre duyarlılığı” ve “sipariş alma süresi” alanlarında yenilik yaptığı belirlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 3 |