Career goals of undergraduate tour guiding students are important since they supply qualified labour force to tourism industry and tour guiding profession. In this respect, aim of this study is to survey professional attitudes and career goals of undergraduate tour guiding students. For this purpose a survey with questionnaire technique was applied on 281 undergraduate tour guiding students in Universities of Çanakkale and Balıkesir. After data collection suitable statistical analyses were realized. As a result, the students of two department types (Travel Management and Tour Guiding vs. Tour Guiding) both offering undergraduate education were differentiated in some dimensions. In brief, students of Travel Management & Tour Guiding had more positive attitudes towards dimensions such as “wages”, social status” and “collaboration” in tourism industry. Likewise, career goals of Tour Guiding students seemed less ambitious than the other group
Tour Guiding Profession Guiding Education Professional Attitude
Lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin sektörde kariyer yapmayı istemeleri, turizm sektörüne ve rehberlik mesleğine eğitimli işgücü sağladıkları için önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin sektöre ve mesleğe karşı tutumlarını ve sektörde kariyer yapma isteklerinin ölçülmesidir. Bu amaçla Balıkesir ve Çanakkale Onsekiz Mart üniversitelerinde lisans düzeyinde turist rehberliği eğitim-öğretimi alan 281 öğrenci ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Turist rehberliği öğrencilerinin tutumlarına ilişkin elde edilen verilere uygulanan analizler sonucunda, “Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği” bölümü öğrencilerinin, “Turizm Rehberliği” bölümü öğrencilerine göre sektördeki “ücretler”, “sosyal statü” ve “işbirliği” boyutlarını daha olumlu değerlendirdikleri ve sektörde kariyer yapmayı daha çok istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2 |