Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama İşletmelerinin Yeşil Yıldız Uygulamaları Kapsamında Çevreye Duyarlılığının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 102 - 119, 30.04.2018
https://doi.org/10.24010/soid.415349

Öz

Bu araştırmanın amacı,
yeşil yıldız belgeli konaklama işletmelerinin çevreye duyarlılığını web
siteleri üzerinden inceleyerek bu uygulamalardan hangilerine daha fazla vurgu
yaptıklarını belirlemektir. Yeşil yıldız belgeli 309 konaklama işletmesi
araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada Kültür ve Turizm
Bakanlığı’nın belirlediği çevreye duyarlılık kriterleri temel alınmıştır. Veri
toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılırken, verilerin analizinde
içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. İçerik analizi
sonucunda yedi temel ve 12 alt kategori elde edilmiştir. Araştırma sonucunda,
konaklama işletmelerinin büyük çoğunluğunun yeşil yıldız belgesi ve çevre
yönetimi ile ilgili uygulamaları hakkında bilgi vermediği ortaya çıkmıştır.
Yeşil yıldızlı konaklama işletmeleri web sitelerinde en çok çevreyle ilgili
sahip oldukları ödül ve sertifikalara yer vermektedir. Çevre politikası,
atıkların değerlendirilmesi, personel ve misafir eğitimi ile enerji tasarrufu
en fazla üzerinde durulan diğer konular arasındadır.

Kaynakça

  • Akdağ, G., Güler. O., Demirtaş, O., Dalgıç, A. ve Yeşilyurt, C. (2014), ‘Turizm ve Çevre İlişkisi: Türkiye’deki Yeşil Otellerin Gözünden Yeşil Otelcilik Uygulamalarının Getirileri’, Türkiye Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi, 4-6 Haziran 2014, Muğla, ss. 258-267.
  • Atay, L. ve Dilek, S.E. (2013), ‘Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Ibis Otel Örneği’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), ss. 203-219.
  • Atay, L., Dilek, S.E. ve Yıldırım, H.M. (2013), ‘Green Hotel Management and Green Star Practice: A Case Study of Best Western President Istanbul Hotel’, SOİD, 10(1), ss. 71-85.
  • Ayaş, N. (2007), ‘Çevresel Sürdürülebilir Turizm Gelişmesi’, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 1-11.
  • Aykan E. ve Sevim B. (2013), 'Konaklama İşletmelerinde Çevre Yönetimi Uygulamaları ve Algılanan Kurumsal İtibar Üzerine Etkisi: Kayseri ve Nevşehir Otelleri Üzerinde Bir Araştırma’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), ss. 93-113.
  • Berry, M.A ve Randinelli, D.A. (1998), 'Proactive Corporate Environmental Management: A New Industrial Revolution', Academy of Management Executive, 12(2), 38-50.
  • Bohdanowicz, P. (2005), ‘European Hoteliers’ Environmental Attitudes Greening The Business’, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), ss. 188-204.
  • Borg, J. (1999), ‘Sustainable Tourism and European Natural and Cultural Heritage’, Tourism and Environment: Natural, Cultural and Socio-Economic Challenges of Sustainable Tourism Proceedings, 9-11 Eylül 1999, Riga, Latvia, ss. 43-48.
  • Bramwell, B. ve Alletorp, L. (2001), ‘Attitudes in the Danish Tourism Industry to the Roles of Business and Government in Sustainable Tourism’, International Journal of Tourism Research, 3(2), ss. 91-103.
  • Briassoulis, H. ve Van der Straaten, J. (2000), ‘Tourism and The Environment: An Overview’, İçinde H. Briassoulis ve J. Van der Straaten (Editörler), Tourism and The Environment: Regional, Economic, Cultural and Policy Issues, ss. 1-19, Dordrecht: Springer Science+Business Media.
  • Camilleri, M. (2014), ‘Advancing the sustainable Tourism Agenda Through Strategic CSR Perspectives’, Tourism Planning & Development, 11(1), ss. 42-56.
  • Chan, E.S.W. ve Wong, S.C.K. (2006), ‘Motivations for ISO 14001 in the Hotel Industry’, Tourism Management, 27, ss. 481-492.
  • Creswell, J.W. (2016), Nitel Araştırma Yöntemleri, (M. Bütün ve S. B. Demir, Çeviri), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Erdogan, N. ve Baris, E. (2007), ‘Environmental Protection Programs and Conservation Practices of Hotels in Ankara, Turkey’, Tourism Management, 28, ss. 604-614.
  • Eren, D. ve Yılmaz, İ. (2008), ‘Otel İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Nevşehir Örneği’, 13. Pazarlama Kongresi, 25-29 Ekim 2008, Nevşehir, ss. 290-300.
  • Esparon, M., Gyuris, E., ve Stoeckl, N. (2014), ‘Does ECO Certification Deliver Benefits? An Empirical İnvestigation of Visitors’ Perceptions of the Importance of ECO Certification's Attributes and of Operators’ Performance’, Journal of Sustainable Tourism, 22(1), ss. 148-169.
  • Font, X. (2002), ‘Environmental Certification in Tourism and Hospitality: Progress, Process and Prospects’, Tourism Management, 23(3), ss. 197-205.
  • Font, X. ve Buckley, R. (2001), Tourism Ecolabelling: Certification and Promotion of Sustainable Management, Wallingford: CAB International.
  • Foster, S.T., Sampson, S.E. ve Dunn, S.C. (2000), ‘The Impact of Customer Contact on Environmental Initiatives for Service Firms’, International Journal of Operations&Production Management, 20(2), ss. 187-203.
  • Gil M.J.Á., Jiménez, J.B. ve Lorente J.J.C. (2001), ‘An Analysis of Environmental Management, Organizational Context and Performance of Spanish Hotels’, Omega, 29(6), ss. 457-471.
  • Giritlioğlu, İ. ve Güzel, M.O. (2015), ‘Otel işletmelerinde Yeşil Yıldız Uygulamaları: Gaziantep ve Hatay Bölgesinde Bir Araştırma’, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), ss. 889-904.
  • Goodwin, H. (2014), ‘Responsible Tourism an the Green Economy’, İçinde T. Delacy, M. Jiang, G. Lipman ve S. Vorster (Editörler), Green Growth and Travelism, Concept, Policy and Practice for Sustainable Tourism, ss. 133-144, London and Newyork: Routledge.
  • Gössling, S. (1999), ‘Ecotourism: A Means to Safeguard Biodiversity and Ecosystem Functions?’, Ecological Economics, 29, ss. 303-320.
  • Gössling, S. ve Buckley, R. (2016), ‘Carbon Labels in Tourism: Persuasive Communication?’, Journal of Cleaner Production, 111, ss. 358-369.
  • GreenGlobe (2016), ‘GreenGlobe’, http://greenglobe.com/about/, (24.12.2016).
  • Green Key (2016), ‘Our programme’, http://www.greenkey.global/our-programme/, (24.12.2016).
  • Green Tourism (2016), ‘We are the Go-To Standard for Sustainability’, http://www.green-tourism.com/about/, (24.12.2016).
  • Greening Hotels (2016), ‘Greening Hotels’, http://www.yesillenenoteller.com/, (17.08.2017).
  • Guba, E.G. (1981), ‘Criteria for Assessing The Trustworthiness of Naturalistic Inquiries, Educational Communication and Technology’, A Journal of Theory, Research, and Development, 29(2), ss. 75-91.
  • Ham, S. ve Han, H. (2013), ‘Role of Perceived Fit With Hotels’ Green Practices in the Formation of Customer Loyalty: Impact of Environmental Concerns’, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(7), ss. 731-748.
  • Han, H., Hsu, L.T.J. ve Lee, J.S. (2009), ‘Empirical Investigation of The Roles of Attitudes Toward Green Behaviors, Overall Image, Gender, and Age in Hotel Customers’ Eco-Friendly Decision-Making Process’, International Journal of Hospitality Management, 28(4), ss. 519-528.
  • ITB (2016), ‘ITB World Travel Trends Report 2015/2016’, http://www.itb-berlin.de/media/itbk/itbk_dl_all/itbk_dl_all_itbkongress/itbk_dl_all_itbkongress_itbkongress365/itbk_dl_all_itbkongress_itbkongress365_itblibrary/itbk_dl_all_itbkongress_itbkongress365_itblibrary_studien/ITB_World_Travel_Trends_Report_2015_2016.pdf, (24.12.2016).
  • Jarvis, N., Weeden, C. ve Simcock, N. (2010), ‘The Benefits and Challenges of Sustainable Tourism Certification: A Case Study of the Green Tourism Business Scheme in the West of England.’, Journal of Hospitality and Tourism Management, 17(1), ss. 83-93.
  • Jeong, M., Oh, H. ve Gregoire M. (2003), ‘Conceptualizing Web Site Quality and Its Consequences in The Lodging Industry’, Hospitality Management, 22, ss. 161-175.
  • Johri, M.L. ve Sahasakmontri, K. (1998), 'Green Marketing of Cosmetics and Toiletries in Thailand', Journal of Consumer Marketing, 15(3), ss. 265-281.
  • Kahraman, N. ve Türkay, O. (2014), Turizm ve Çevre, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • KTB(a) (Kültür ve Turizm Bakanlığı) (2016), ‘Mavi Bayrak Hakkında Genel Bilgiler’, http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/TR,11570/mavi-bayrak-hakkinda-genel-bilgiler.html, (24.12.2016).
  • KTB(b) (2016), ‘Çevreye Duyarlılık Kampanyası (Yeşil Yıldız)’, http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (24.12.2016).
  • Lee, J.S., Hsu, L.T., Han, H. ve Kim, Y. (2010), ‘Understanding How Consumers View Green Hotels: How a Hotel's Green Image Can Influence Behavioural Intentions’, Journal of Sustainable Tourism, 18(7), ss. 901-914.
  • LEED (2016), ‘About LEED’, http://www.usgbc.org/leed, (24.12.2016).
  • Machaira, A., Lampropoulos T. ve Zentelis, P. (2012), ‘Green Hotelling. A Feasibility Study in the Hellenic Island of Skyros’, FIG Working Week, 6-10 May 2012, Rome, Italy.
  • Manaktola, K. ve Jauhari, V. (2007), ‘Exploring Consumer Attitude and Behaviour Towards Green Practices in The Lodging Industry in India’, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(5), ss. 364-377.
  • Merriam S.B. (2013), Nitel Araştırma, (S. Turan, Çeviri), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mihalič, T. (2000), ‘Environmental Management of a Tourist Destination: A Factor of Tourism Competitiveness’, Tourism Management, 21(1), ss. 65-78.
  • Millar, M. ve Baloglu, S. (2011), ‘Hotel Guests’ Preferences for Green Guest Room Attributes’, Cornell Hospitality Quarterly, 52(3), ss. 302-311.
  • Rahman, I., Reynolds, D. ve Svaren, S. (2012), ‘How “Green” are North American hotels? An Exploration of Low-Cost Adoption Practices’, International Journal of Hospitality Management, 31(3), ss. 720-727.
  • Sasidharan, V., Sirakaya, E. ve Kerstetter, D. (2002), ‘Developing Countries and Tourism Ecolabels’, Tourism Management, 23(2), ss. 161-174.
  • Seyhan, G. ve Yılmaz, B.S. (2010), ‘Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama: Calista Luxury Resort Hotel’, İşletme Fakültesi Dergisi, 11(1), ss.51-74.
  • Sezen Doğancili, O. ve Akbulut, B.A. (2015), ‘Yeşil Yıldız Çevre Etiketine Sahip Otellerin Web Sitelerinde Yeşil Pazarlamayı Kullanmalarına İlişkin İçerik Analizi’, 16. Ulusal Turizm Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 12-15 Kasım 2015, ss. 402-417.
  • Standart Kalite (2016), ‘ISO 14001'in Tarihçesi’, http://www.standartkalite.com/iso14001_tarihcesi.hltm, (24.12.2016).
  • Şanlıöz Özgen, H.K., Dilek, S.E., Türksoy, S.S. ve Kaygalak Çelebi, S. (2016), Sürdürülebilir Turizm Yönetimi, N. Koçak (Editör), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Toth, R. (2002), ‘Exploring the Concepts Underlying Certification’, İçinde M. Honey (Editör), Ecotourism and Certification Setting Standards in Practice, ss. 73-102, Washington: Island Press.
  • Travelife (2016), ‘What is Travelife?’, http://www.travelife.org/Hotels/What_is_TL.asp?p=2, (24.12.2016).
  • TUI (2016), ‘TUI Umwelt Champion&EcoResort: Umweltschutz im Urlaub’,
  • http://www.tui.com/umweltschutz-im-urlaub/, (24.12.2016). Turizm Dünyası (2008), ‘Beyaz Bir Yıldız’, http://www.turizmdunyasi.com.tr/arsiv/yazi/beyaz-bir-yyldyz, (24.12.2016).
  • TUYUP (2016), ‘Yeşil Yıldız Bilgi Broşürü’, http://tuyup.turizm.gov.tr/Yayinlar/Ye%C5%9Fil%20Y%C4%B1ld%C4%B1z%20Bilgi%20Bro%C5%9F%C3%BCr%C3%BC.pdf, (24.12.2016).
  • TÜRÇEV (2016), ‘Yeşil Anahtar Programı ve Tarihçesi’, http://www.turcev.org.tr/icerikDetay.aspx?icerik_id=15, (24.12.2016).
  • TripAdvisor (2012), ‘TripAdvisor Survey Reveals Travelers Growing Greener’, https://tripadvisor.mediaroom.com/2012-04-19-TripAdvisor-Survey-Reveals-Travelers-Growing-Greener, (18.08.2017).
  • UNWTO. (2015a), ‘Global Report on Cultural Routes and Itineraries’, Affiliate Members Global Reports, Volume Twelve.
  • Usta, Ö. (2009), Turizm: Genel ve Yapısal Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Watkins, E. (1994), ‘Do Guests Want Green Hotels?’, Lodging Hospitality, 50(4), ss. 70-72.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım Saçılık, M. ve Çevik, S. (2014), 'Çevreye Duyarlı Otelcilik Kapsamında Yeşil Yıldız Uygulaması: Antakya Güngör Ottoman Palace Örneği', 9th International Conference: New Perspectives in Tourism and Hospitality, 25-27 Eylül 2014, Balıkesir, ss. 404-414.
  • Yıldız, S.B. ve Kılıç, S.N. (2016), ‘Alman Turistlerin Çevre Bilinci ve Çevre Dostu Otel (Yeşil Otel) Algısının Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi’, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (43), ss. 2614-2623.
  • Yılmaz, B.S. ve Yumuk, Y. (2013), 'Türk Turizm Pazarında Çevreye Duyarlı Bir Eğilim: “Yeşil Yıldız” Uygulamaları ve “Yeşil Yıldız” Sahibi Otel İşletmeleri Üzerine Bir Değerlendirme', 14. Ulusal Turizm Kongresi, 5-8 Aralık 2013, Kayseri, ss. 1288-1300.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ertaş 0000-0003-4396-5104

Burçin Kırlar Can 0000-0003-0819-3014

Hülya Yeşilyurt 0000-0002-9991-2557

Nilüfer Koçak Bu kişi benim 0000-0002-9299-4553

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertaş, M., Kırlar Can, B., Yeşilyurt, H., Koçak, N. (2018). Konaklama İşletmelerinin Yeşil Yıldız Uygulamaları Kapsamında Çevreye Duyarlılığının Değerlendirilmesi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(1), 102-119. https://doi.org/10.24010/soid.415349

Cited By









Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.