Sweeney ve
arkadaşlarının (2000) karar sonrası uyumsuzluğun duygusal ve bilişsel yönlerini
ölçmek için geliştirdikleri Bilişsel Uyumsuzluk Ölçeği üç faktörlü bir yapı
altında toplam 12 maddeden oluşmaktadır. Çalışmanın amacı, bu ölçeği Türkçe
literatüre kazandırmaktır. Ölçek konaklama satın alımı yapan 290 (146 kadın,
144 erkek) otel müşterisine uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda
toplam açıklanan varyansın %77,7 olduğu ve maddelerin üç alt boyut altında
toplandığı saptanmıştır. Bu alt boyutlar; duygusal uyumsuzluk, satın almada
akılcılık ve kandırılma endişesidir. Ölçeğin yapı geçerliliğini sağlamak için
uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda üç boyutlu bu yapının iyi uyum
verdiği bulunmuştur. Ölçeğin güvenirlik analizi sonucunda iç tutarlılık
katsayısı 0,93’tür. Duygusal boyut için iç tutarlılık katsayısı 0,87; satın almada
akılcılık ve kandırılma endişesi boyutları için ise 0,91’dir. Bilişsel
Uyumsuzluk Ölçeğinin Türkçe formunun kabul edilebilir değerlerde güvenilir ve
geçerli bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. Ülkemizde, satın alma ile ilgili
deneyimler konusunda yapılacak araştırmalarda bu tür ölçeklere gereksinim
vardır ve ölçeğin bu bağlamda yapılacak araştırmalarda kullanılabileceği
umulmaktadır.
Bilişsel Uyumsuzluk Ölçek Uyarlaması Cognitive Dissonance Leon Festinger
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |