Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketici Temelli Destinasyon Marka Değeri Modellemesi: Isparta Destinasyonu Örneği

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 3, 515 - 532, 15.12.2019
https://doi.org/10.24010/soid.624455

Öz

Bu
araştırma tüketici temelli marka değeri boyutları (farkındalık, imaj, algılanan
kalite, sadakat) arasındaki etkileşimlere dayanarak, turist davranışının temel
belirleyicisi olan memnuniyet değişkeninin dahil edilmesiyle tüketici temelli
destinasyon marka değerine (TTDMD) yönelik bir model önermektedir. Bu amaçla,
TTDMD boyutları arasındaki etkileşimler incelenmiştir. Önerilen model Isparta
ilini ziyaret eden turistler üzerinde test edilmiştir. Verilerin elde
edilmesinde anket tekniğinden yararlanılmış olup, toplamda 416 anket
toplanmıştır. Elde edilen veriler yapısal eşitlik modellemesi ile analiz
edilmiştir. Analiz sonuçları önerilen modeli doğrulayarak, algılanan
destinasyon kalitesi-destinasyon memnuniyeti-destinasyon sadakati arasında
güçlü ilişkinin olduğu ve diğer taraftan da destinasyon farkındalığı,
destinasyon imajı ve destinasyondan algılanan kalite arasında etkileşim
zincirinin olduğu da ortaya koymuştur.  

Kaynakça

  • Referans 1 Aaker D.A. (1991). Managing Brand Equity. New York NY: The Free Press
  • Referans 2 Aaker, D.A. (1996), ‘Mesuring Brand Equity Across Products and Markets’ California Management Review, 38(3), ss. 102-121.
  • Referans 3 Aktepe, C. ve Baş, M. (2008), ‘Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı ve Algılanan Kalite (Beklenti) İlişkisi ve GSM Sektörüne Yönelik Bir Analiz’ Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), ss. 81-96.
  • Referans 4 Albayrak, T. ve Caber, M. (2013), ‘The Symmetric and Asymmetric Influences of Destination Attributes on Overall Visitor Satisfaction’ Current Issues in Tourism, 16(2), ss. 149-166.
  • Referans 5 Boo, S., Busser, J. ve Baloğlu, S. (2009), ‘A Model of Customer-Based Brand Equity and Its Application to Multiple Destinations’ Tourism Management, 30, ss. 219-231.
  • Referans 6 Callarisa, L., Garcia, J.S., Cardiff, J. ve Roshchina, A. (2012), ‘Harnessing Social Media Platforms to Measure Customer-Based Hotel Brand Equity’ Tourism Management Perspectives, 4, ss. 73-79.
  • Referans 7 Chen, C.F. ve Tsai, A. C. (2007), ‘How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral Intentions?’ Tourism Management, 28(4), ss. 1115-1122.
  • Referans 8 Chen, C.F. ve Chen, F.S. (2010), ‘Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists’ Tourism Management, 31, ss. 29-35.
  • Referans 9 Chekalina, T., Fuchs, M. ve Lexhagen, M. (2016) ‘Customer-Based Destination Brand Equity Modeling: The Role of Destination Resources Value For Money, and Value in Use’ Journal of Travel Research, 57(1), ss. 31-51.
  • Referans 10 Chi, C.G. ve Qu, H. (2008), ‘Examinig The Structural Relationships of Destination Image, Tourist Satisfaction and Destination Loyalty: An Integrated Approach’ Tourism Management, 29(4), ss. 624-636.
  • Referans 11 Choi, J.G., Tkachenko, T. ve Sil, S. (2011), ‘On the Destination Image of Korea by Russian Tourists’ Tourism Management, 32(1), 193-194.
  • Referans 12 Cretu, A.E. ve Brodie, R.J. (2007), ‘The Influence of Brand Image and Company Reputation Where Manufactures Market to Small Firms: A Customer Value Perspective’ Industrial Marketing Management, 36(2), ss. 230-240.
  • Referans 13 Çetin, İ. (2017), Otel İşletmelerinde Marka Değeri ve Değer Yaratma, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Referans 14 Çetinsöz, C.B. ve Artuğer, S. (2013), ‘Antalya İli’nin Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma’ Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(2), ss. 200-210.
  • Referans 15 Çetinsöz, C.B. ve Karakeçili, G. (2018), ‘Turistik Destinasyonlarda Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi: Anamur Üzerine Bir Araştırma’ Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(1), ss. 147-159.
  • Referans 16 Fuchs, M., Chekalina, T. ve Lexhagen, M. (2012), ‘Destination Brand Equity Modeling and Measurement: A Summer Tourism Case From Sweden’ In R. H. Tsiotsou and R. E. Goldsmith (Editörler), Strategic Marketing in Tourism Services, Wagon Lane Bingley:Emerald Group Publishing Limited, ss. 95-115.
  • Referans 17 Gartner, W.C. ve Ruzzier, M.K. (2010), ‘Tourism Destination Brand Equity Dimensions’ Journal of Travel Research, 50(5), ss. 471-481.
  • Referans 18 Gomez, M., Lopez, C. ve Molina, A. (2015), ‘A model of Tourism Destination Brand Equity: The Case of Wine Tourism Destinations in Spain’ Tourism Management, 51, ss. 210-222.
  • Referans 19 Gonzalez, M.E.A., Comesana, L.R. ve Brea, J.A. (2007), ‘Assessing Tourist Behavioral Intentions Through Perceived Service Quality and Customer Satisfaction’ Journal of Business Research, 60(2), ss. 153-160.
  • Referans 20 Guervos, R.A.C., Jamilena, D.M.F., Pena, A.L.P. ve Olmo, J.C. (2018), ‘Influence of Tourist Geographical Context on Customer Based-Destination Brand Equity: An Empirical Analysis’ Journal of Travel Research, 17, ss.1-13.
  • Referans 21 Hankinson, G. (2005), ‘Destination Brand Images: A Business Tourism Perspective’ Journal of Services Marketing, 19(1), ss. 24-32.
  • Referans 22 Hernandez-Labota, L. Solis-Radilla, M.A. ve Sanchez-Garcia, J. (2006), ‘Tourism Destination Image, Satisfaction and Loyalty: A Study in Ixtapa-Zihuatanejo-Mexico’ Tourism Geographies, 8(4), ss. 343-358.
  • Referans 23 Hsu, C.H.C., Oh, H. ve Assaf, G. (2012), ‘A Costomer-Based Brand Equity Model for Upscale Hotels’ Journal of Travel Research, 51(1), ss. 81-93.
  • Referans 24 Im, H.H., Kim, S.S., Elliot, S. ve Han, H. (2012), ‘Conceptualizing Destination Brand Equity Dimensions From A Consumer-Based Brand Equity Perspective’ Journal of Travel & Tourism Marketing, 29, ss. 385-403.
  • Referans 25 Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2019), ‘Konaklama İstatistikleri’, www.isparta.ktb.gov.tr. (06.09.2019).
  • Referans 26 İşler, B.D. (2018), ‘Isparta İli Turizm Potansiyeli ve SWOT Analizi’ İçinde Ö. Davras (Editör), Isparta Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi, ss. 128-136, Konya.
  • Referans 27 Kavacık, M., Zafer, S. ve İnal, M.E. (2012), ‘Turizmde Destinasyon Markalaması: Alanya Örneği’ Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39, ss. 169-192.
  • Referans 28 Keller, K.L. (1993), ‘Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity’ Journal of Marketing, 57(1), ss. 1-22.
  • Referans 29 Kim, H., Kim, W.G. ve Jeong, A.A. (2003), ‘The Effect of Consumer Based Brand Equity on Firms’ Financial Prformance’ Journal of Consumer Marketing, 20(4), ss. 335-351.
  • Referans 30 Kim, H. ve Kim, W.G. (2005), ‘The Relation Between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants’ Tourism Management, 26, ss. 549-560.
  • Referans 31 Kim, W.G., Jin-Sun, B. ve Kim, H.J. (2008), ‘Multidimensional Customer-Based Brand Equity and Its Consequences in Midpriced Hotels’ Journal of Hospitality&Tourism Research, 32(2), ss. 235-254.
  • Referans 32 Kocaman, S. ve Güngör, İ. (2012), ‘Destinasyonlarda Müşteri Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi ve Marka Değeri Boyutlarının Genel Marka Değeri Üzerindeki Etkileri: Alanya Destinasyonu Örneği’ Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (3), ss. 143-161.
  • Referans 33 Koçoğlu, C.M. (2019), ‘Destinasyona Yönelik Marka İmajı ve Marka Sadakati İlişkisinde Algılanan Destinasyon Kalitesinin Aracılık Rolü’ Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(1), ss. 34-47.
  • Referans 34 Konecnik, M. (2006), ‘Croatian-Based Brand Equity For Slovenia As A Tourism Destination’ Economic and Business Review, 8(1), ss. 83-108.
  • Referans 35 Konecni, M. ve Gartner, W.C. (2007), ‘Customer-Based Brand Equity for a Destinastion’ Annals of Tourism Research, 34(2), ss. 400-421.
  • Referans 36 Kotler, P., Bowen, J.T. ve Makens, J.C. (2005), Marketing for Hospitality and Tourism, (4. Baskı), New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Referans 37 Martin, H.S., Herrero, A. ve Salmones, M.M.G. (2018), ‘An Interagtive Model of Destination Brand Equity and Tourist Satisfaction’ Current Issues in Tourism, 22(16), ss. 1-22.
  • Referans 38 Meydan, C.H. ve Şeşen, H. (2015), Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Referans 39 Liu, M.T., Wong, I.A., Tseng, T.H. ve Chang, A.W. (2017), ‘Applying Consumer Based Brand Equity in Luxury Hotel Branding’ Journal of Business Research, 81, ss. 12-202.
  • Referans 40 Nam, J., Ekinci, Y., ve Whyatt, G. (2011), ‘Brand Equity, Brandt Loyalty and Consumer Satisfaction’ Annals of Tourism Research, 38(3), ss. 1009-1030.Referans 41 Pektaş, F. (2017), Seyahat Motivasyonunu Oluşturan İtici ve Çekici Faktörlerin Tüketici Temelli Destinasyon Değeri Üzerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Referans 42 Pike, S., Bianchi, C., Kerr, G. ve Patti, C. (2010), ‘Cunsumer-Based Brand Equity For Australia as a Long-Haul Tourism Destination in an Emerging Market’ International Marketing Review, 27(4), ss. 434-449.
  • Referans 43 Ruzzier, M.K. (2010), ‘Extending the Tourism Destination Image Concept into Consumer-Based Brand Equity for a Tourism Destination’ Economic Research, 23(3), ss. 24-42.
  • Referans 44 Seric, M., Saura, I.G. ve Molina, M.E.R. (2014), ‘How Can Integrated Marketing Communications and Advanced Technology Influence the Creation of Customer-Based Brand Equity? Evidence From the Hospitality Industry’ International Journal of Hospitality Management, 39, ss. 144-156.
  • Referans 45 Trthaber (2019), ‘Isparta’da Lavanta Tarlalarına Yoğun İlgi’, www.trthaber.com.tr (19.09.2019).
  • Referans 46 Yağmur, Y. ve Kolukısa, C. (2016), ‘Fransız Turistlerin Destinasyon Marka Değeri Deneyimleri: Kemer Yöresi Uygulaması’ Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(16), ss. 80-98.
  • Referans 47 Yang, Y., Liu, X. ve Li, J. (2015), ‘How Customer Experience Affects the Customer-Based Brand Equity for Tourism Destinations’ Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(1), ss. 97-113.
  • Referans 48 Yıldız, E. (2015), ‘Ağızdan Ağza İletişimin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarına Etkileri: Marka İmajının Aracılık Rolü’ Business and Economics Research Journal, 6(3), ss. 163-181.
  • Referans 49 Yüce, A. (2010), Bütünleyici Bir Model İle Marka Değeri Ölçümü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Referans 50 Wong, P.P.W. (2015), ‘Role of Compenents of Destination Competitiveness in the Relationship Between Customer Based Brand Equity and Destination Loyalty’ Current Issues in Tourism, 21(5), ss. 504-528.
  • Referans 51 Wong, P.P.W. ve Teoh, K. (2015), ‘The Influence of Destination on Competitiveness on Customer-Based Brand Equity’ Journal of Destination Marketing & Management, 4(4), ss. 206-212.
  • Referans 52 Zabkar, V., Brencic, M.M. ve Dmitrovic, T. (2010), ‘Modelling Perceived Quality, Visitor Satisfaction and Behavioural Intentions at the Destination Level’ Tourism Management, 31(4), ss. 537-546.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Davras 0000-0001-9037-4193

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Davras, Ö. (2019). Tüketici Temelli Destinasyon Marka Değeri Modellemesi: Isparta Destinasyonu Örneği. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 515-532. https://doi.org/10.24010/soid.624455

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.