The aim of this research is to determine the relationship between sales revenue and profit, profitability and firm value performances in tourism companies. In this context, the sales revenue, net profit, return on assets, return on equity, return on sales and firm value performance rankings of tourism companies traded in Borsa Istanbul between the years 2018-2020 were compared and the relationship between the variables was examined by correlation analysis. As a result of the research, it has been determined that the performance ranking according to sales revenues varies according to net profit, profitability and firm value performances. It has also been observed that companies with low performance in terms of sales revenue have higher net profit and profitability and firm value performances. In addition, it has been observed that there is an inverse relationship between sales revenue and profit, profitability and firm value performance in tourism companies.
Sales Revenue Profit Profitability Firm Value Tourism Companies.
Bu araştırmanın amacı turizm işletmelerinde satış geliri ile kar, karlılık ve firma değeri performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu kapsamda 2018-2020 yılları arasında Borsa İstanbul’da işlem gören turizm işletmelerinin satış geliri, net kar, aktif karlılığı, öz kaynak karlılığı, net kâr marjı ile firma değeri performans sıralamaları karşılaştırılmış ve değişkenler arasındaki ilişki korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda satış gelirlerine göre performans sıralamasının net kar, karlılık ve firma değeri performanslarına göre değişkenlik gösterdiği saptanmıştır. Satış geliri açısından düşük performansa sahip işletmelerin daha yüksek net kar ve karlılık ile firma değeri performanslarına sahip oldukları da gözlemlenmiştir. Ayrıca turizm işletmelerinde genel olarak satış geliri ile kar, karlılık ve firma değeri performansı arasında ters yönlü bir ilişki bulunduğu gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2 |