Amaç: Bu araştırmanın amacı; TR83 bölgesinde faaliyet
gösteren küçük ve orta büyüklükteki imalat işletmelerinin sahiplerinin ve/veya
yöneticilerinin pazarlamaya ilişkin algılarını ve bu işletmelerde yürütülen
temel pazarlama faaliyetlerinin çerçevesini ortaya koymak, KOBİ’lerin pazarlama
performanslarının sahiplerin/yöneticilerin pazarlamaya ilişkin algılarına göre
farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir.
Tasarım/Metodoloji: Araştırmada betimsel nitelikte bir
araştırmadır. Bu amaca ulaşmak için kolayda örneklem yöntemiyle ulaşılan 243
işletme sahibine/yöneticisine anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde
açıklayıcı faktör analizi, kümeleme analizi, tek yönlü varyans analizi ile
ortalama ve standart sapma hesaplamalarından yararlanılmıştır.
Bulgular: Kümeleme analizi sonuçları, işletme
sahiplerinin/yöneticilerinin pazarlama kavramına yönelik algılarına göre üç
farklı kümede toplandıklarını göstermektedir. Kümelerin özellikleri göz önünde
bulundurulduğunda toplumsal pazarlama anlayışını benimseyen işletmeler, çağdaş
pazarlama anlayışını benimseyen işletmeler ve satış anlayışını benimseyen
işletmeler olarak isimlendirilmeleri uygun bulunmuştur. Bulgular her üç kümenin
stratejik pazarlama performansı ve ilişkisel pazarlama performansının farklı boyutları
açısından farklılaştığını göstermektedir.
Özgünlük/Değer: Yerli yazında KOBİ sahip ve
yöneticilerinin pazarlama algılarını stratejik pazarlama performansları ve
ilişkisel pazarlama becerileri ile ilişkilendiren çalışmaya rastlanmamıştır. Bu
nedenle araştırma sonuçlarının yerli yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Ayrıca araştırma sonuçları ışığında KOBİ’lere ve KOBİ’lere destek sağlayan
kurum ve kuruluşlara yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler Pazarlama Algısı Stratejik Pazarlama İlişkisel Pazarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |