Amaç: Günümüz küresel
rekabet ortamında, işletmelerin piyasaya sunacakları yeni ürünler arasından
hangisini seçeceklerine ilişkin verecekleri kararlar, hem piyasadaki rakipler
hem de hedef kitle açısından oldukça önemlidir. Bu kararı verirken çok sayıda
faktörün göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Bu faktörlerden en
önemlilerinden biri fiyatlandırmadır. İşletmelerin doğru fiyatlandırma kararı
ile yeni ürünlerini piyasaya sunmaları, rekabet avantajı sağlamaları açısından
öncelikle ele alınması gereken konulardandır. Bu çalışmada, teknoloji ürünleri
üreten bir işletmenin piyasaya sunacağı yeni ürün alternatifleri arasından
hangisini tercih edeceği sorunu ele alınmış ve çözüm önerisi sunulmuştur.
Metodoloji: Bu çalışmada,
çok kriterli karar verme yöntemlerinden bulanık AHP ve bulanık WASPAS
yöntemleri kullanılmıştır. İlk olarak Kriter ağırlıkları bulanık AHP yöntemi
ile belirlenmiş ardından bulanık WASPAS yöntemiyle alternatif ürünler
sıralanmıştır.
Özgünlük: Bu çalışmada, iki
farklı ÇKKV yöntemi birlikte kullanılmıştır. Bu yöntemlerden özellikle WASPAS
yöntemi, güncel bir yöntem olması sebebiyle bu alanda yapılacak olan
çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Bulgular: Kriterler
ağırlıklarının hesaplanmasına ilişkin yapılan analiz sonunda, piyasaya yeni
ürün sunumu aşamasında en çok etkili olan faktörün, yasal ve politik
düzenlemeler; en az etkili olan faktörün ise pazarlama hedefleri ve
stratejileri olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca hangi ürünün piyasaya
sunulacağının belirlenmesine yönelik yapılan analiz sonunda, birinci alternatif
olan ürünün en yüksek değeri aldığı gözlenmiş ve bu ürünün seçilmesi
önerilmiştir.
Çok Kriterli Karar Verme Bulanık AHP Bulanık WASPAS Yeni Ürün Seçimi Fiyatlandırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |