Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİDEO TEMELLİ MÜLAKATLARDA TÜRKİYE’DE SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN PANDEMİ

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 1, 123 - 133, 20.03.2022
https://doi.org/10.18490/sosars.1090644

Öz

Pandemi ile mücadele kapsamında getirilen seyahat kısıtlamaları ve karantina uygulamaları sosyolojik araştırmaların gerçekleştirilmesi açısından yeni bir durum ortaya çıkartmıştır. Araştırma konusunun nasıl çalışılacağı, saha araştırmasının nasıl tasarlanacağı, araştırmacının sahaya nasıl çıkacağı, örneklem seçimi ve katılımcılara nasıl ulaşılacağı gibi sorular ortaya çıkmıştır. Böylece konunun içeriği, örneklem seçimi, araştırmacının alana çıkması ve alanda etkin bir şekilde yer alması, kapatmalar sebebiyle kısıtlanmıştır. Bu çalışmada pandeminin sosyolojik araştırmaların gerçekleştirilmesine olan etkisi bir araştırma örneğinde üç tema üzerinden tartışılacaktır. Buna göre çalışmada bir araştırma konusu olarak pandeminin anlamı ile pandeminin örneklem seçimini ve veri toplama sürecini etkilemesinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmanın önemi, veri toplama teknikleri açısından pandeminin araştırmacı kısıtlaması ve veri toplama tekniklerinin yeniden düzenlenmesi gerekliliğini ortaya çıkarmasındadır. Bu süreçte telefon, sosyal medya uygulamaları veri toplamak için kullanılırken yüz yüze görüşmelerin tercih edilip pandemi şartlarına göre çevrimiçi uygulandığı ortaya çıkmıştır. Son olarak örneklem seçiminin de pandemiden etkilendiği görülmektedir. Buna göre amaçlı örneklemin sıklıkla kullanıldığı görülürken kolay ulaşılabilirliğin ön planda olduğu söylenebilir.
Pandemi öncesinde planlanan bu araştırmada konu beslenme iken pandemi ile konu, pandeminin anlamı olarak düzenlenmiştir. Böylelikle bu makaleye temel teşkil eden araştırmanın ana problemi, sosyal hizmet öğrencilerinin pandemiyi nasıl anlamlandırdıkları şeklinde ortaya konulmuştur. Örneklem seçiminde kolay ulaşılabilirliğin seçildiği çalışmada, ayrıca veri toplama tekniği olarak katılımcılarla yüz yüze ve etkileşim odaklı video kulüp uygulaması planlanmasına rağmen, pandemi sebebiyle araştırmada uzaktan video temelli mülakatlara yer verilmiştir. Video kulüp uygulamasının planlanmasının sebebi, sosyoloji alanında yeni bir veri toplama tekniği (video kulüp) uygulamasının kullanılıp kullanılamayacağına ilişkindir. Bulaş riski sebebiyle yüz yüze uygulamalara ara verilmiştir. Araştırmada da video temelli mülakatlara yönelerek video temelli mülakatların sosyoloji alanında kullanılıp kullanılamayacağına ilişkin bir pilot uygulama örneklendirilmiştir.

Kaynakça

  • Adalı, T., Koyuncu, Y., & Türkyılmaz, S. A. (2021). Surveys in Covid-19 and Post Covid-19 Days. Turkey: UNFPA.
  • Adıgüzel, M. (2020). Covid-19 Pandemisinin Türkiye Ekonomisine Etkilerinin Makroekonomik Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 191-222.
  • Agüero, J. M. (2021). COVID-19 and the Rise of Intimate Partner Violence. World Development, 137, 105217.
  • Alaeddinoğlu, F., & Rol, S. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 233-258.
  • Altınışık Ergur, G., Nuhoğlu, Ş., Çobanoğlu, C., Çetin, N., Bostan, P., & Ergur, A. (2021). Adanmışlıktan Tükenmişliğe, Tükenmişlikten Vazgeçişe: Covıd-19 Pandemisi’nde İstifa eden/Emekli Olan Hekimlerin Çığlığı. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 41(1), 73-102.
  • Ayaz, E. (2021). İlkokul Fen Bilimleri Dersinin Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitimine İlişkin Öğretmen ve Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 298-342. DOI: 10.19171/uefad.81566.
  • Babuç, Z.T. (2021). A Relational Sociological Analysis on the Impact of Covıd-19 Pandemic Lockdown on Syrian Migrants' Lives in Turkey: The Case of Mersin Province. Journal Of International Migration And Integration. DOI: 10.1007/s12134-021-00907-0.
  • Carlsen, H. B., Toubøl, J., & Brincker, B. (2021). On Solidarity and Volunteering During the Covid-19 Crisis in Denmark: The Impact of Social Networks and Social Media Groups on the Distribution of Support. European Societies, 23(sup1), 122-140.
  • Casey, E., & Huq, R. (2021). Biscuits and Unicorns: Shifting Meanings of Domestic Space in a Post-Lockdown World. Journal for Cultural Research, 1-15.
  • Collins, C., Landivar, L.C., Ruppanner, L., & Scarborough W.J. (2021). Covid-19 and the Gender Gap in Work Hours. Gender Work Organ, 28(1),101–112.
  • Cook, J., Threadgold, S., Farrugia, D., & Coffey, J. (2021). Youth, Precarious Work and the Pandemic. YOUNG, 29(4), 331–348. https://doi.org/10.1177/11033088211018964.
  • Craig, L., & Churchill, B. (2021). Dual‐Earner Parent Couples’ Work and Care During Covid‐19. Gender, Work & Organization, 28, 66-79.
  • Çiftçi, M., & Ersoy, M. (2021). Pandemi Sürecinde Eğitim Alanında Yapılan Çalışmaların Eğilimleri: Türkiye Örneği. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(43), 75-87.
  • Çömlekçi, M. F., & Bozkanat, E. (2021). İnfodemide Dijital Ortamda Sağlık Bilgisi Edinme ve Teyit Davranışları. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 41 (1), 103-125.
  • Demirbaş, D., Bozkurt, V., & Yorgun, S. (2020). Covid-19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri. İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Dryhurst, S., Schneider, C. R., Kerr, J., Freeman, A. L., Recchia, G., Van Der Bles, A. M., ... & Van Der Linden, S. (2020). Risk Perceptions of Covid-19 around the World. Journal of Risk Research, 23(7-8), 994-1006.
  • El-Hage, W., Hingray, C., Lemogne, C., Yrondi, A., Brunault, P., Bienvenu, T., & Aouizerate, B. (2020). Les professionnels de santé face à la pandémie de la maladie à coronavirus (COVID-19): Quels risques pour leur santé mentale? L’Encéphale, 46(3), S73–S80.
  • Habitat Derneği, (2020). Covid-19 yansımaları izleme alışkanlıkları araştırması. 05 Aralık 2021 tarihinde https://habitatdernegi.org/w-pcontent/uploads/covid_19_yansimalari_7_izleme_aliskanliklari_arastirmasi.pdf adresinden erişildi.
  • Hakim, J., Young, I., & Cummings, J. (2021). Sex in the Time of Coronavirus: Queer Men Negotiating Biosexual Citizenship during the Covid-19 Pandemic. Continuum, 1-13.
  • Kalgı, M. E. (2021). Korona Virüs Salgını ve Dindarlıkla İlgili Yapılmış Ampirik Çalışmaların Analizleri. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 53, 111-132.
  • Kar, S. K., Menon, V., Arafat, S., Rai, S., Kaliamoorthy, C., Akter, H., Shukla, S., Sharma, N., Roy, D., & Sridhar, V. K. (2021). Impact of COVID-19 Pandemic Related Lockdown on Suicide: Analysis of Newspaper Reports During Pre-Lockdown and Lockdown Period in Bangladesh and India. Asian Journal of Psychiatry, 60, 102649.
  • Karakaş, M. (2020). Covid-19 Salgınının Çok Boyutlu Sosyolojisi ve Yeni Normal Meselesi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 541-573. Karakuş Umar, E. (2020). Video Temelli Mülakatlarda Kadına Yönelik Şiddet. Fe Dergi 12(2), 174-186.
  • Küçükkurt M., Hazar Ç. M., Çetin M., & Topbaş H. (2009). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı. Selçuk İletişim, 37-50.
  • Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • Lathabhavan, R. A (2021). Psychometric Analysis of Fear of Covid-19 Scale in India. Int J Ment Health Addiction.
  • Naseem, U. I. Razzak, M. Khushi, Eklund, P. W., & J. Kim, (2021). Covidsenti: A Large-Scale Benchmark Twitter Data Set for Covid-19 Sentiment Analysis. in IEEE Transactions on Computational Social Systems, 8(4),1003-1015.
  • Özdemir Baki, G., & Kilicoglu, E., (2021). The Skills of Mathematics Teachers with Different Professional Experiences to Notice the Evidence of Student Thinking. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(4), 1226-1244.
  • Öztürk, İ., & Tankuş, E. (2020). Covid-19’un Potansiyel Turist Profili Oluşturan Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerinin Çözüm Önerileri Perspektifinde Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 103-121.
  • Polat, İ.H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni Bir Medyadan Yeni Bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi, 1 (2), 408-424.
  • Roesch, E., Amin, A., Gupta, J., & García-Moreno, C. (2020). Violence Against Women During Covid-19 Pandemic Restrictions. BMJ, 367, 1712. Roy, S. (2020). Economic Impact of Covid-19 Pandemic, 1 Kasım 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/343222400_ECONOMIC_IMPACT_OF_COVID-19_PANDEMIC adresinden erişildi.
  • Sahoo, B.P., & Patel, A.B. (2021). Social Stigma in Time of COVID-19 pandemic: Evidence from India. International Journal of Sociology and Social Policy, 41(11/12), 1170-1182. https://doi.org/10.1108/IJSSP-01-2021-0012.
  • Sánchez, O. R., Vale, D. B., Rodrigues, L., & Surita, F. G. (2020). Violence Against Women dDuring the COVID‐19 Pandemic: An Integrative Review. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 151(2), 180-187.
  • Sbaffi, L., & Zhao, C. (2020). Modeling the Online Health Information Seeking Process: Information Channel Selection among University Students. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(2), 196–207.
  • Sherin, M. G. (2000). Viewing Teaching on Videotape. Educational Leadership, 57(8), 36-38.
  • Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2005). Using Video to Support Teachers’ Ability to Notice Classroom Interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 13(3), 475-491.
  • Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of Video Club Participation on Teachers' Professional Vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20-37.
  • Şatıroğlu, A. (2020). Doç. Dr. Ayşen Şatıroğlu, COVID-19 Pandemisinin Sosyolojik Etkilerini Değerlendirdi. 10 Kasım 2021 tarihinde https://www.istanbul.edu.tr/tr/haber/doc-dr-aysen-satiroglu-covid-19-pandemisinin-sosyolojik-etkilerini-degerlendirdi-6E0035005800770061006E0064004A0062006800580039007900700046006200610041004F003200370077003200 adresinden erişildi.
  • Şen, Ö., & Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 4 (3), 239-252.
  • Tuna, M. (2021). Pandeminin Sosyolojisi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 24 (2), 320-348. DOI: 10.18490/sosars.927260 TÜBİTAK (2021). Covid-19 ve Toplum. 2 Kasım 2021 tarihinde https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/20689/covid_19_ve_toplum_salginin_sosyal_beseri_ve_ekonomik_etkileri_sorunlar_ve_cozumler.pdf adresinden erişildi.
  • UN Women. (2020). Explore the Impacts, https://eca.unwomen.org/en/digitallibrary/publications/2020/06/the-impact-ofcovid19-on-women-and-men-rapid-gender-assessment-of-covid19-implicationsinturkey. UNFPA, (2021). Covid-19 Sırasında ve Sonrasında Araştırmalar Çalışması Yayınlandı!. 3 Ekim 2021 tarihinde https://turkey.unfpa.org/tr/news/covid-19-s%C4%B1ras%C4%B1nda-ve-sonras%C4%B1nda-ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fmas%C4%B1-yay%C4%B1nland%C4%B1 adresinden erişildi.
  • Ünal, B., & Gülseren, L. (2020). COVID-19 Pandemisinin Görünmeyen Yüzü: Aile İçi Kadına Yönelik Şiddet. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23, 89-94. van Es, E. A. (2011). A Framework for Learning to Notice Student Thinking. M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.) içinde, Mathematics Teacher Noticing: Seeing through Teachers’ Eyes (s. 134-151). New York: Routledge.
  • WHO. (2020). Infodemic, 02 Kasım 021 tarihinde https://www.who.int/health-topics/infodemic#tab=tab_1 adresinden erişildi. Zeybekoğlu Akbaş, Ö., & Dursun, C. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sürecinde Özel Alanına Kamusal Alanı Sığdıran Çalışan Anneler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 78-94.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni Medyada Kimlik İnşası: Youtuber Kimliğine İlişkin Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 415-434.
  • Zinn, J.O. (2021). Conclusions: Towards a Sociology of Pandemics and Beyond. Current Sociology. 69(4),603-617.
  • Haber Global, (Ağustos 2021) Eyvah Yine Virüs! DSÖ Yeni Bir Salgın İçin Uyardı!, 37 B görüntüleme, https://www.youtube.com/watch?v=WsGOLTO0BTs.
  • Kenan Taş, (Ağustos 2021), Celal Şengör’den Salgın Yorumu, 7B görüntüleme, https://www.youtube.com/watch?v=OkwDa_HDPYA&t=2s.
  • Zeki Yaşar, (Ağustos 2021), Bir Nüfus Azaltma Projesi Salgınlar ve Aşı, 54 görüntüleme, https://www.youtube.com/watch?v=gxqwHhfDqto.
  • Show Ana Haber, (Ağustos 2021), İstanbul’da Kiralar Uçtu, 31 B görüntüleme, https://www.youtube.com/watch?v=i0RnLH2hU2U.
  • Allah Bana Yeter, (Ağustos 2021), Zor Günlerden Geçiyoruz Salgın Afetlerle Susuzluk 86 görüntüleme, Kuraklıkla Yangın Felaketi İle Karşı Karşıyayız https://www.youtube.com/watch?v=ZoOeb40tX5E.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Karakuş Umar 0000-0003-1764-9394

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakuş Umar, E. (2022). VİDEO TEMELLİ MÜLAKATLARDA TÜRKİYE’DE SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN PANDEMİ. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 25(1), 123-133. https://doi.org/10.18490/sosars.1090644

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal of Sociological Research

SAD / JSR