Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sufficiency Perceptions of Music Teacher Candidates to Accompaniment with the Piano

Yıl 2023, , 311 - 324, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1142044

Öz

In the research, which is a descriptive study in the general survey model, it was aimed to examine the sufficiency perceptions of the candidate music teachers on accompaniment with the piano (SPAPA) according to some variables. The sample group consisted of 108 students who were studying at Bursa Uludağ University Education Faculty Music Education Department and were volunteered to answer the questionnaire. Data were collected with the scale for the Perception of Sufficiency in the Area of Piano Accompaniment (SPSAPA) scale developed by Piji (2007). T-test, Anova and Post Hoc Test were used in the analysis of the data. It has been determined that the music teacher candidates have SPAPA above the average. There was no statistically significant difference between SPAPA according to gender and type of high school graduated, a statistical difference was found in favor of 4th grade students between the average of at least one of the undergraduate education years. A statistically significant difference was found between SPAPA according to whether or not to accompany with the piano and to improvise with the piano. According to these findings, the researcher's comments and literature comparison were made in the discussion section and suggestions were made.

Kaynakça

  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim okullarının 2. kademesinde müzik eğitiminde kullanılan şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü çıkışlı müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilgin, S. (2006). Müzik eğitiminde kullanılan şarkıların müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (327-334. ss.), Pamukkale Üniversitesi.
  • Bobestsky, V. V. (2004). Piano proficiency the perfect accompaniment for successful music educators. Teaching Music, 11(4), 36-39.
  • Canakay, E. U. (2007). Aktif öğrenmenin müzik teorisi dersine ilişkin akademik başarı, tutum, özyeterlik algısı ve yüklemeler üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik dersine bakış açıları ile derstezorlandıkları konulara ilişkin çözüm önerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 345-360.
  • Çevik, D. B. & Güven, E. (2011). İlköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyano eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 86-98.
  • Dağdeviren, M. (2006). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyanoda eşlik öğretimi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (311-315. ss.), Pamukkale Üniversitesi.
  • Görsev, A. (2006). Müzik eğitimi anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin “piyano eğitimi”, “müzik teorisi ve işitme eğitimi” ve “eşlik (korepetisyon)” dersleri ile okul şarkılarına doğaçlama eşlik becerileri arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gün, E. & Demirtaş, H. O. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının eğitim müziği dağarındaki şarkılara piyano ile eşlik yapabilme becerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, (40), 157-165.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1(1), 258-285.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramsal ilkeler ve teknikler, genel tarama modelleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149-154.
  • Kurtuldu, M. K. (2018a). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik çalma dersi başarılarının bazı değişkenler yardımıyla incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(23), 1284-1292.
  • Kurtuldu, M. K. (2018b). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ve eşlik çalma becerilerinin karşılaştırılması. International Journal of Social Science, (67), 1-8.
  • Kutluk, Ö. (1996). Okul şarkılarına piyano ile eşlik yapabilme becerisinin geliştirmesi üzerine bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.https://www.muzikegitimcileri.net/agsl/GSL-2018-Ders-Cizelgesi.pdf
  • Onuray Eğilmez, H. (2003). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano öğretiminin müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde piyano/ elektronik org kullanabilmeyeterliklerine ilişkin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni adaylarına yönelik piyano ile eşlik alanında yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 112-132.
  • Piji Küçük, D. (2015). Müzik öğretmenliği öğrencilerinin piyano eşliği alanındaki öz yeterlik algıları. The Journal of Academic Social Science, 3(16), 220-236.
  • Pirlibeylioğlu, B. & Akın Şişman, Ö. (2017). Piyano dersi öğretim elemanlarının müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 29-46.
  • Taş Küçükosmanoğlu, D. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin eşlik çalma dersine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, Ş. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşiğin önemi ve gerekliliğine yönelik görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Xinyu, C. (2019). Research on the role of piano accompaniment in vocal music singing. International Conference on Arts, Management, Education and Innovation (ICAMEI 2019) içinde (1169-1172. ss.), Mianyang Normal University.
  • Yıldırım, C. (2000). Bilim felsefesi: Betimlemeve açıklama. Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, E. & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (5), 187-191.
  • YÖK (2018, Mayıs 30). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PİYANO İLE EŞLİK ALANINDA YETERLİK ALGILARI

Yıl 2023, , 311 - 324, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1142044

Öz

Araştırma, genel tarama modelinde betimseldir bir çalışmadır. Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik (PİEAY) algılarının, bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem grubu Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi ABD’de öğrenim gören gönüllü 108 öğrenciden oluşmuştur. Veriler Piji (2007) tarafından geliştirilen Piyano ile Eşlik Alanında Yeterlik Algı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, Anova ve Post Hoc Testi kullanılmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının ortalamanın üzerinde PİEAY algıları olduğu tespit edilmiştir. Adayların cinsiyete ve mezun olunan lise türüne göre PİEAY algıları arasında anlamlı fark bulunamamışken, öğrenim yılı değişkenine göre 4. sınıfların lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Ayrıca piyano çalma süresine, piyano dersinde eşlik çalmaya yönelik çalışma yapmaya, başka çalgıya veya şarkıya piyano ile eşlik yapıp yapmama ve piyano ile doğaçlama yapma durumuna göre PİEAY algılarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu bulgulara göre tartışma bölümünde araştırmacının yorumları ve literatür karşılaştırması yapılmış, önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim okullarının 2. kademesinde müzik eğitiminde kullanılan şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü çıkışlı müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bilgin, S. (2006). Müzik eğitiminde kullanılan şarkıların müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (327-334. ss.), Pamukkale Üniversitesi.
  • Bobestsky, V. V. (2004). Piano proficiency the perfect accompaniment for successful music educators. Teaching Music, 11(4), 36-39.
  • Canakay, E. U. (2007). Aktif öğrenmenin müzik teorisi dersine ilişkin akademik başarı, tutum, özyeterlik algısı ve yüklemeler üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik dersine bakış açıları ile derstezorlandıkları konulara ilişkin çözüm önerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 345-360.
  • Çevik, D. B. & Güven, E. (2011). İlköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyano eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 86-98.
  • Dağdeviren, M. (2006). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyanoda eşlik öğretimi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (311-315. ss.), Pamukkale Üniversitesi.
  • Görsev, A. (2006). Müzik eğitimi anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin “piyano eğitimi”, “müzik teorisi ve işitme eğitimi” ve “eşlik (korepetisyon)” dersleri ile okul şarkılarına doğaçlama eşlik becerileri arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gün, E. & Demirtaş, H. O. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının eğitim müziği dağarındaki şarkılara piyano ile eşlik yapabilme becerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, (40), 157-165.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1(1), 258-285.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramsal ilkeler ve teknikler, genel tarama modelleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149-154.
  • Kurtuldu, M. K. (2018a). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik çalma dersi başarılarının bazı değişkenler yardımıyla incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(23), 1284-1292.
  • Kurtuldu, M. K. (2018b). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ve eşlik çalma becerilerinin karşılaştırılması. International Journal of Social Science, (67), 1-8.
  • Kutluk, Ö. (1996). Okul şarkılarına piyano ile eşlik yapabilme becerisinin geliştirmesi üzerine bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.https://www.muzikegitimcileri.net/agsl/GSL-2018-Ders-Cizelgesi.pdf
  • Onuray Eğilmez, H. (2003). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano öğretiminin müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde piyano/ elektronik org kullanabilmeyeterliklerine ilişkin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni adaylarına yönelik piyano ile eşlik alanında yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 112-132.
  • Piji Küçük, D. (2015). Müzik öğretmenliği öğrencilerinin piyano eşliği alanındaki öz yeterlik algıları. The Journal of Academic Social Science, 3(16), 220-236.
  • Pirlibeylioğlu, B. & Akın Şişman, Ö. (2017). Piyano dersi öğretim elemanlarının müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 29-46.
  • Taş Küçükosmanoğlu, D. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin eşlik çalma dersine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, Ş. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşiğin önemi ve gerekliliğine yönelik görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Xinyu, C. (2019). Research on the role of piano accompaniment in vocal music singing. International Conference on Arts, Management, Education and Innovation (ICAMEI 2019) içinde (1169-1172. ss.), Mianyang Normal University.
  • Yıldırım, C. (2000). Bilim felsefesi: Betimlemeve açıklama. Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, E. & Şen, Y. (1999). Küçük yaşlarda, müzik ve piyano eğitiminin önemi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (5), 187-191.
  • YÖK (2018, Mayıs 30). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Doğa Uğurluol Bu kişi benim 0000-0001-5432-6661

Hatice Onuray Eğilmez 0000-0002-4880-2200

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Uğurluol, G. D., & Onuray Eğilmez, H. (2023). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ PİYANO İLE EŞLİK ALANINDA YETERLİK ALGILARI. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 311-324. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1142044