Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KURUMSAL KİMLİK BAĞLAMINDA RADYO SLOGANLARI

Yıl 2023, , 211 - 228, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1145796

Öz

Kurumsal kimlik; işletmelerin faaliyet konusu, amaçları, hedef kitlesi, neyi temsil ettiği gibi sorular üzerinde şekillenen bir kavramdır. Kurumları diğerlerinden ayıran kimlik konusu paydaşlarla iletişim kurma bağlamında da önemlidir. İletişim için önemli bu kavramı, yine iletişim sektöründe yer alan radyo işletmeleri için ele aldığımızda, Türkiye’deki radyolarda sloganların, kurumsal kimliği yansıtma biçimini analiz etmek bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Ülkemizdeki radyoların tercih ettiği sloganlar, sloganların temsil gücü, sektörün eğilimleri araştırma kapsamında yanıt aranan sorular arasındadır. Nitel araştırma metodunun tercih edildiği makale kapsamında ülkemizde en çok dinlenen ulusal kategorideki 25 radyo tespit edilmiştir. Bunlar arasında örnekleme dâhil olanlarla yapılan görüşmelerden gelen yanıtlar, belirlenen tema ve kodlarla betimsel olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak; müzik türüne, yayın formatına, dinleyici profiline göre farklılaşan sloganların radyo işletmelerini temsil gücüne yapılan vurgu dikkati çekerken, program içerikleri, logo, jingle ve görseller üzerindeki etkileşim güçlü görülmektedir. Makalede radyo yayıncılığı alanındaki sloganların birbirine benzeme eğilimi göstermesi de önemli bir diğer sonuçtur.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brand. The Free Press, A Division of Simon and Schuster INC.
  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (Çev: E. Orfanlı), Mediacat Kitapları.
  • Aaker, D. A., Kumar, V., Day, G. S. (2007). Marketing research. John Wiley & Sons, Danvers.
  • Ateşoğlu, İ. (2003). Marka inşasında slogan. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 259-264.
  • Aziz, A. (2002). Radyo yayıncılığı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve radyo yayıncılığı. Turhan Kitabevi.
  • Balmer, J. M. T. (1995). Corporate branding and connoisseurship. Journal of General Management, 21(1), 24-46.
  • Balmer, J. M. T. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing ‐ Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291.
  • Batı, U. (2017). Markethink ya da farkhetink deneyimsel pazarlama ve duyusal markalama. Sena Ofset Yayıncılık.
  • Beatty, R. P. & Ritter, J. R. (1986). Investment banking, reputation, and the underpricing of initial public offerings. Journal of Financial Economics, 15(1-2), 213-232.
  • Bickerton, D. (1999). Corporate marketing: Rediscovering Drucker’s lost agenda for marketing. International Centre for Corporate Identity Studies Working Paper Series, University of Strathclyde.
  • Churchill, G. A. (1991). Marketing research methodological foundations. The Dryden Press.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. Ed: S. B. Demir), Eğiten Kitap.
  • Demir, Ö. & Acar, V. (2005). Sosyal bilimler sözlüğü. Adres Yayınları.
  • Derin, N. & Demirel, E. T. (2010). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-193.
  • Dimaggio, P. J. & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 146-60.
  • Dolphin, R. (2001). The fundamentals of corporate communications. The Chartered Institute of Marketing.
  • Dowling, G. R. (1986). Perceived risk: The concept and its measurement. Psychology and Marketing, 3(3), 193-210.
  • Downey, S. M. (1986-1987). The relationship between corporate culture and corporate identity. Public Relations Quarterly, 31(4), 7-12.
  • Dunn, S. W. & Barban, A. M. (1986). Advertising its role in modern marketing. CSB College Publishing.
  • Esener, B. (2006). Kurum kimliği ve imajının tüketici davranışları üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama araştırmaları. Beta.
  • Glynn, M. A. & Abzug, R. (2002). Institutionalizing identity: Symbolic isomorphism and organizational names. The Academy of Management Journal, 45(1), 267-280.
  • Green, S. E. & Li, Y. (2011). Rhetorical institutionalism: Language, agency and structure in institutional theory since Alvesson 1993. Journal of Management Studies, 48(7), 1662-1697.
  • Keller, K. L. (2008). Strategic brand management: Building, measuring and managing brand equity. Pearson.
  • Kıyık Kıcır, G. & Tonus, H. Z. (2020). Türkiye’de radyo yayıncılığının yeni kurumsal kuram bağlamında değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 191-208.
  • Kıyık Kıcır, G. (2021). Radyo yönetimi. Nobel Yayınları.
  • Koçer, S. (2013). Radyo ve televizyon işletmeciliği. S. Bozok, U. Küçükcan (Ed.), Radyo ve Televizyon İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon içinde (2-29. ss.), Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kuyucu, M. (2020). Bir müzik mecrası olarak radyonun üniversite öğrencilerinin müzik tüketim alışkanlıklarına etkisi. Kesit Akademi Dergisi, (22), 9-29.
  • Lippincott, A. & Margulies, W. (1988). America’s global identity crisis 2: Japan and Europe move ahead. Lippincott and Margulies Inc.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation. Pearson Prentice Hall.
  • Marwick, N. & Fiil, C. (1997). Towards a framework for managing corporate identity. European Journal of Marketing, 31(5), 396-409.
  • Melewar, T. C. & Saunders, J. (1998). Global Corporate visual identity systems: Standardisation, control and benefits. International Marketing Review, 15(4), 291-308.
  • Moriarty, S. E. (1991). Creative advertising: Theory and practice. Prentice Hall International.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Seçkin Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (1995). Pazarlama iletişimi. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını.
  • Okay, A. (2000). Kurum kimliği. Mediacat Yayınları.
  • Olins, W. (1989). Corporate identity: Making business strategy visible through design. Thames and Hudson.
  • Olins, W. (2017). The new guide to identity: How to create and sustain change through managing identity. Gower Book.
  • Öztel, T. & Öymen, G. (2019). Duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemi: Pandora reklamları üzerine bir inceleme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları, 2(2), 31-53.
  • Paliderova, M., Bielikova, A., Spuchl’akova, E. (2015). The importance of corporate identity in water transportation company. Procedia Economics and Finance, 26, 286-291.
  • Perry, A. & Wisnom, D. (2003). Markanın DNA’sı. (Çev: Z. Yılmaz), MediaCat Yayınları.
  • RİAK Eylül 2021 Radyo Dinleme Ölçüm Sonuçları (2021). http://riak.com.tr/upload/dosyalar/Eylyl_2021_Radyo_Dinleyici_yolyymy_Sonuylar.pdf
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal sosyal sorumluluk ve kurum kimliğinin kurum sadakati üzerine etkisi: Kurum imajının aracılık rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (12), 291-312.
  • Selznick, P. (1996). Institutionalism “old” and “new”. Administrative Science Quarterly, 41(2), 270-277.
  • Supphellen, M. & Nygaardsvik, I. (2002). Testing country brand slogans: Conceptual development and empirical illustration of a simple normative model. The Journal of Brand Management, 9(4), 385-395.
  • Topalian, A. (1984). Corporate identity: Beyond the visual overstatements. International Journal of Advertising, 3(1), 55-62.
  • Tufan, F. (2009). Radyo dinleme ölçümleri ve program planlamasındaki rolü. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuna, M. & Tuna, A. (2006). Kurumsal kimlik yönetimi. Detay Yayıncılık.
  • Van Riel, C. B. M. (1995). Principles of corporate communication. Prentice Hall.
  • Van Riel, C. B. M. & Balmer, J. M. T. (1997). Corporate identity: The concept, its measurement and management. European Journal of Marketing, 31(5-6), 340-355.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zikmund, W. G. (1997). Business research methods. The Dryden Press.

Radio Slogans in the Context of Corporate Identity

Yıl 2023, , 211 - 228, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1145796

Öz

Corporate identity; it is a concept that is shaped on questions such as the field of activity of the enterprises, its aims, target audience, what it represents. The issue of identity, which distinguishes institutions from others, is also important in the context of communicating with stakeholders. When we consider this important concept for communication for radio companies in the communication sector, the main purpose of this study is to analyze the way slogans reflect corporate identity in radios in Turkey. The slogans preferred by the radios in our country, the power of representation of the slogans, and the trends of the industry are among the questions sought to be answered within the scope of the research. Within the scope of the article in which the qualitative research method was preferred, 25 radios in the most listened national category in our country were identified. Among these, the answers from the interviews with the sample were analyzed descriptively with the determined themes and codes. As a result; While the emphasis on the representation power of the slogans, which differ according to the music genre, broadcast format, and audience profile, draws attention, the interaction on the program contents, logo, jingle and visuals is seen to be strong. Another important result is that the slogans in the field of radio broadcasting tend to resemble each other in the article.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brand. The Free Press, A Division of Simon and Schuster INC.
  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (Çev: E. Orfanlı), Mediacat Kitapları.
  • Aaker, D. A., Kumar, V., Day, G. S. (2007). Marketing research. John Wiley & Sons, Danvers.
  • Ateşoğlu, İ. (2003). Marka inşasında slogan. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 259-264.
  • Aziz, A. (2002). Radyo yayıncılığı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve radyo yayıncılığı. Turhan Kitabevi.
  • Balmer, J. M. T. (1995). Corporate branding and connoisseurship. Journal of General Management, 21(1), 24-46.
  • Balmer, J. M. T. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing ‐ Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291.
  • Batı, U. (2017). Markethink ya da farkhetink deneyimsel pazarlama ve duyusal markalama. Sena Ofset Yayıncılık.
  • Beatty, R. P. & Ritter, J. R. (1986). Investment banking, reputation, and the underpricing of initial public offerings. Journal of Financial Economics, 15(1-2), 213-232.
  • Bickerton, D. (1999). Corporate marketing: Rediscovering Drucker’s lost agenda for marketing. International Centre for Corporate Identity Studies Working Paper Series, University of Strathclyde.
  • Churchill, G. A. (1991). Marketing research methodological foundations. The Dryden Press.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. Ed: S. B. Demir), Eğiten Kitap.
  • Demir, Ö. & Acar, V. (2005). Sosyal bilimler sözlüğü. Adres Yayınları.
  • Derin, N. & Demirel, E. T. (2010). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-193.
  • Dimaggio, P. J. & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 146-60.
  • Dolphin, R. (2001). The fundamentals of corporate communications. The Chartered Institute of Marketing.
  • Dowling, G. R. (1986). Perceived risk: The concept and its measurement. Psychology and Marketing, 3(3), 193-210.
  • Downey, S. M. (1986-1987). The relationship between corporate culture and corporate identity. Public Relations Quarterly, 31(4), 7-12.
  • Dunn, S. W. & Barban, A. M. (1986). Advertising its role in modern marketing. CSB College Publishing.
  • Esener, B. (2006). Kurum kimliği ve imajının tüketici davranışları üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama araştırmaları. Beta.
  • Glynn, M. A. & Abzug, R. (2002). Institutionalizing identity: Symbolic isomorphism and organizational names. The Academy of Management Journal, 45(1), 267-280.
  • Green, S. E. & Li, Y. (2011). Rhetorical institutionalism: Language, agency and structure in institutional theory since Alvesson 1993. Journal of Management Studies, 48(7), 1662-1697.
  • Keller, K. L. (2008). Strategic brand management: Building, measuring and managing brand equity. Pearson.
  • Kıyık Kıcır, G. & Tonus, H. Z. (2020). Türkiye’de radyo yayıncılığının yeni kurumsal kuram bağlamında değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 191-208.
  • Kıyık Kıcır, G. (2021). Radyo yönetimi. Nobel Yayınları.
  • Koçer, S. (2013). Radyo ve televizyon işletmeciliği. S. Bozok, U. Küçükcan (Ed.), Radyo ve Televizyon İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon içinde (2-29. ss.), Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kuyucu, M. (2020). Bir müzik mecrası olarak radyonun üniversite öğrencilerinin müzik tüketim alışkanlıklarına etkisi. Kesit Akademi Dergisi, (22), 9-29.
  • Lippincott, A. & Margulies, W. (1988). America’s global identity crisis 2: Japan and Europe move ahead. Lippincott and Margulies Inc.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation. Pearson Prentice Hall.
  • Marwick, N. & Fiil, C. (1997). Towards a framework for managing corporate identity. European Journal of Marketing, 31(5), 396-409.
  • Melewar, T. C. & Saunders, J. (1998). Global Corporate visual identity systems: Standardisation, control and benefits. International Marketing Review, 15(4), 291-308.
  • Moriarty, S. E. (1991). Creative advertising: Theory and practice. Prentice Hall International.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Seçkin Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (1995). Pazarlama iletişimi. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını.
  • Okay, A. (2000). Kurum kimliği. Mediacat Yayınları.
  • Olins, W. (1989). Corporate identity: Making business strategy visible through design. Thames and Hudson.
  • Olins, W. (2017). The new guide to identity: How to create and sustain change through managing identity. Gower Book.
  • Öztel, T. & Öymen, G. (2019). Duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemi: Pandora reklamları üzerine bir inceleme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları, 2(2), 31-53.
  • Paliderova, M., Bielikova, A., Spuchl’akova, E. (2015). The importance of corporate identity in water transportation company. Procedia Economics and Finance, 26, 286-291.
  • Perry, A. & Wisnom, D. (2003). Markanın DNA’sı. (Çev: Z. Yılmaz), MediaCat Yayınları.
  • RİAK Eylül 2021 Radyo Dinleme Ölçüm Sonuçları (2021). http://riak.com.tr/upload/dosyalar/Eylyl_2021_Radyo_Dinleyici_yolyymy_Sonuylar.pdf
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal sosyal sorumluluk ve kurum kimliğinin kurum sadakati üzerine etkisi: Kurum imajının aracılık rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (12), 291-312.
  • Selznick, P. (1996). Institutionalism “old” and “new”. Administrative Science Quarterly, 41(2), 270-277.
  • Supphellen, M. & Nygaardsvik, I. (2002). Testing country brand slogans: Conceptual development and empirical illustration of a simple normative model. The Journal of Brand Management, 9(4), 385-395.
  • Topalian, A. (1984). Corporate identity: Beyond the visual overstatements. International Journal of Advertising, 3(1), 55-62.
  • Tufan, F. (2009). Radyo dinleme ölçümleri ve program planlamasındaki rolü. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuna, M. & Tuna, A. (2006). Kurumsal kimlik yönetimi. Detay Yayıncılık.
  • Van Riel, C. B. M. (1995). Principles of corporate communication. Prentice Hall.
  • Van Riel, C. B. M. & Balmer, J. M. T. (1997). Corporate identity: The concept, its measurement and management. European Journal of Marketing, 31(5-6), 340-355.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zikmund, W. G. (1997). Business research methods. The Dryden Press.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güzin Kıyık Kıcır 0000-0002-6042-3422

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kıyık Kıcır, G. (2023). KURUMSAL KİMLİK BAĞLAMINDA RADYO SLOGANLARI. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 211-228. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1145796