Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR LİSESİNDE ÇALGI EĞİTİMİ ALAN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (BURSA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2023, , 133 - 149, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1177590

Öz

Bu araştırma, Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesinde kaynaştırma öğrencilerine çalgı eğitimi veren öğretmenlerinin karşılaştıkları zorlukları incelemek, öğretmenlerin yaşadığı sorunları tespit etmek ve çözüm önerileri sunmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma nitel bir araştırma olup, verilerin toplanmasında nitel çalışmalarda en çok kullanılan yöntemlerden görüşme tekniği türlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularını elde edebilmek amacı ile araştırmacılar tarafından hazırlanmış 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve katılımcıların bu soruları yanıtlaması istenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin lisans eğitimleri süresince özel eğitim dersi almadıkları, kaynaştırma öğrencilerine yönelik ayrı bir öğretim programına ihtiyaç duyulduğu, okullarda özel eğitim mezunu öğretmenlerin olması gerektiği ve kaynaştırma öğrencilerinin tanılarının daha ayrıntılı bir şekilde koyularak rapor şeklinde öğretmene sunulması gerektiği, çalgı eğitiminde izlenecek yöntemlerin uzman hocalar tarafından geliştirilmesi böylece kaynaştırma öğrencilerinin eğitim faaliyetlerine yönelik çalışmaların daha verimli bir şekilde yürütülebileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akıncı, M. Ş. & Alpagut, U. (2019). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin şarkı ve çalgı eğitimlerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 909-930.
  • Aksoy, M. G. & Gül, G. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının “özel eğitim” yeterliklerine ilişkin görüşleri. Çukurova Araştırmaları, 5(1), 53-62.
  • Banerji, M. & Dailey R. A. (1995). A study of the effects of an inclusion model on students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 28(8), 511-522.
  • Batu, E. S. (1997). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya karşılaşılan sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Batu, E. S., Cüre, G., Nar, S., Gövercin, D., Keskin, M. (2018). Türkiye’de ilkokul ve ortaokullarda yürütülen kaynaştırma uygulamalarıyla ilgili araştırmaların gözden geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(3), 577-614.
  • Batu, S., Kırcaali İftar, G., Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2) 33-50.
  • Dayı, E. & Gürkan Öztürk, F. (2019). Türkiye’de zihinsel engelli öğrencilere hizmet veren özel eğitim okulları müzik öğretmenleri ve müzik sınıflarının durumunun incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 18(69), 218-231.
  • Deniz, S. (2019). Özel öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen öğretmen yeterliği eğitim programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Deniz, A. A. & Şen, Ü. S. (2021a). Ortaokul kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik eğitiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 9(2), 75-95.
  • Deniz, A. A. & Şen, Ü. S. (2021b). Kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik derslerinde öğretmenlerin kullandıkları yöntemler ve etkinlik önerileri. International Social Sciences Studies Journal, 7(90), 5014-5036.
  • Döngel, M. (2009). Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere yazma becerilerinin kazandırılmasında kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, B. (2012). Müzik eğitiminde kaynaştırma uygulamaları ve Orff- Schulwerk. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-25.
  • Eren, B., Deniz, J., Düzkantar, A. (2013). Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği. Educational Science: Theory and Practice, 13(3), 1877-1885.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005-2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimlerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Esmer, B., Yılmaz, E., Güneş, M. A., Tarım, K., Delican, B. (2017) Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin eğitimine ilişkin deneyimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1601-1618.
  • Gök, G. & Erbaş, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special, 3(1), 66-87.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. & Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında işbirlikçi öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 557-573.
  • İlker, Ö. & Melekoğlu, A. M. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kırkıç, K. A. & Sayan, A. (2020). Destek eğitim odalarında verilen eğitimin okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimine olan etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 15(2), 1121-1136.
  • Kurşun, Z. (2018). Yaygın gelişimsel bozukluğu olan ve normal gelişim gösteren çocukların anne babalarının stres düzeyleri ve stresle başa çıkma yollarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021). Kaynaştırma yoluyla eğitim uygulamaları. https://orgm.meb.gov.tr
  • Özer, Z. & Demirbatır, E. (2021). Güzel sanatlar lisesi müzik alanı özel gereksinimli öğrencilerin öğrenim süreçlerinin müzik öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(2), 844-866.
  • Pino, A. & Viladot, L. (2019). Teaching-learning resources and supports in the music classroom: Key aspects for the inclusion of visually impaired student. British Journel of Visual Impairment, 37(1) 17-28.
  • Say, A. (2002) Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2): 419-426.
  • Stubb, S. (2008). Inclusive education: Where there are few resources. Atlas Alliance.
  • Shaddock, A., Giorcelli, L., Smith, S. (2007). Students with disabilities in mainstream classrooms: A resource for teachers. Commonwealth of Australia.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve okul yöneticilerin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varış, Y. A. & Hekim, M. M. (2017). Özel gereksinimli bireyler ve müzik eğitimi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 29-42.
  • Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92-110.

Teacher’s Opinions on the Mainstreaming Students Taking Instrument Training at Fine Arts High School (Case of Bursa)

Yıl 2023, , 133 - 149, 31.01.2023
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1177590

Öz

This research was carried out in order to examine the difficulties faced by the teachers who give instrument training to the mainstreaming students at Bursa Zeki Müren Fine Arts High School, to identify the problems experienced by the teachers and to offer solutions. This research is a qualitative research and semi-structured interview technique, which is one of the most used methods in qualitative studies, was used to collect data. In order to obtain the research data, a semi-structured interview form consisting of 10 questions was prepared by the researchers and the participants were asked to answer these questions. As a result of the research, it was concluded that most of the teachers did not have special education for mainstreaming students during their undergraduate education, there should be specialist teachers who graduated from special education in schools. It has been concluded that the diagnosis of Mainstreaming students should be put in more detail and presented to the teacher in the form of a report, the methods for instrument training could be developed by expert teachers so that studies on the educational activities of mainstreaming students can be carried out more efficiently.

Kaynakça

  • Akıncı, M. Ş. & Alpagut, U. (2019). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin şarkı ve çalgı eğitimlerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 909-930.
  • Aksoy, M. G. & Gül, G. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının “özel eğitim” yeterliklerine ilişkin görüşleri. Çukurova Araştırmaları, 5(1), 53-62.
  • Banerji, M. & Dailey R. A. (1995). A study of the effects of an inclusion model on students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 28(8), 511-522.
  • Batu, E. S. (1997). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya karşılaşılan sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Batu, E. S., Cüre, G., Nar, S., Gövercin, D., Keskin, M. (2018). Türkiye’de ilkokul ve ortaokullarda yürütülen kaynaştırma uygulamalarıyla ilgili araştırmaların gözden geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(3), 577-614.
  • Batu, S., Kırcaali İftar, G., Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2) 33-50.
  • Dayı, E. & Gürkan Öztürk, F. (2019). Türkiye’de zihinsel engelli öğrencilere hizmet veren özel eğitim okulları müzik öğretmenleri ve müzik sınıflarının durumunun incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 18(69), 218-231.
  • Deniz, S. (2019). Özel öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen öğretmen yeterliği eğitim programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Deniz, A. A. & Şen, Ü. S. (2021a). Ortaokul kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik eğitiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 9(2), 75-95.
  • Deniz, A. A. & Şen, Ü. S. (2021b). Kaynaştırma öğrencilerine yönelik yürütülen müzik derslerinde öğretmenlerin kullandıkları yöntemler ve etkinlik önerileri. International Social Sciences Studies Journal, 7(90), 5014-5036.
  • Döngel, M. (2009). Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere yazma becerilerinin kazandırılmasında kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, B. (2012). Müzik eğitiminde kaynaştırma uygulamaları ve Orff- Schulwerk. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-25.
  • Eren, B., Deniz, J., Düzkantar, A. (2013). Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği. Educational Science: Theory and Practice, 13(3), 1877-1885.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005-2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimlerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Esmer, B., Yılmaz, E., Güneş, M. A., Tarım, K., Delican, B. (2017) Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin eğitimine ilişkin deneyimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1601-1618.
  • Gök, G. & Erbaş, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special, 3(1), 66-87.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. & Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında işbirlikçi öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 557-573.
  • İlker, Ö. & Melekoğlu, A. M. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kırkıç, K. A. & Sayan, A. (2020). Destek eğitim odalarında verilen eğitimin okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimine olan etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 15(2), 1121-1136.
  • Kurşun, Z. (2018). Yaygın gelişimsel bozukluğu olan ve normal gelişim gösteren çocukların anne babalarının stres düzeyleri ve stresle başa çıkma yollarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021). Kaynaştırma yoluyla eğitim uygulamaları. https://orgm.meb.gov.tr
  • Özer, Z. & Demirbatır, E. (2021). Güzel sanatlar lisesi müzik alanı özel gereksinimli öğrencilerin öğrenim süreçlerinin müzik öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(2), 844-866.
  • Pino, A. & Viladot, L. (2019). Teaching-learning resources and supports in the music classroom: Key aspects for the inclusion of visually impaired student. British Journel of Visual Impairment, 37(1) 17-28.
  • Say, A. (2002) Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2): 419-426.
  • Stubb, S. (2008). Inclusive education: Where there are few resources. Atlas Alliance.
  • Shaddock, A., Giorcelli, L., Smith, S. (2007). Students with disabilities in mainstream classrooms: A resource for teachers. Commonwealth of Australia.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen ve okul yöneticilerin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varış, Y. A. & Hekim, M. M. (2017). Özel gereksinimli bireyler ve müzik eğitimi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 29-42.
  • Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92-110.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Savaş Ceyhan 0000-0003-4345-8313

Sezin Alıcı 0000-0002-4288-2836

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Savaş Ceyhan, Ş., & Alıcı, S. (2023). GÜZEL SANATLAR LİSESİNDE ÇALGI EĞİTİMİ ALAN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (BURSA İLİ ÖRNEĞİ). Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 133-149. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1177590