Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÜNİVERSİTE SOSYAL HİZMETİ UYGULAMASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2024, , 851 - 868, 31.07.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1438768

Öz

İnsanlar yaşamlarının her döneminde çeşitli güçlüklerle karşı karşıya kalmaktadır. Üniversite öğrencilerinin önemli gelişimsel bir dönemde olmaları, rutinlerin değiştiği bir süreç olarak üniversitede olmaları ve içinde bulundukları diğer bazı koşullar onları birçok sorunla karşı karşıya bırakabilmektedir. Literatürde öğrencilerin maddenin kötüye kullanımı, intihar eğilimi, zorbalık, saldırganlık, cinsiyet eşitsizliği, ayrımcılık, obezite, sosyal medya bağımlılığı, uyum sorunları, evsizlik, psikososyal sorunlar, finansal sorunlar, beslenme sorunları, akademik sorunlar başta olmak üzere birçok sorun yaşadıkları belirtilmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin karşılaştıkları sorunları daha görünür kılmayı ve söz konusu sorunları sosyal hizmet perspektifiyle değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bakışla üniversite sosyal hizmeti ve danışmanlık birimleri üzerinden tartışma sürdürülerek üniversite sosyal hizmetinin gerekliliğine vurgu yapılmıştır. Sosyal hizmetin her geçen gün genişleyen bilgi yelpazesi ve çalışma alanları olmakla birlikte ülkemizde bazı alanlar literatürde yeterince ele alınmamıştır. Üniversite sosyal hizmeti de yeni bir tartışma alanı olarak henüz sağlam bir zeminde irdelenmiş ve tartışılmış değildir. Bu çalışmanın söz konusu alan için tartışma kapısını aralaması ve alana zenginlik katması amaçlanmaktadır.

Etik Beyan

Makale, araştırma ve yayın etiğine uygun olarak hazırlanmıştır. Yapılan bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Altunöz, R. (2014). Üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyum sorunu ve çözüm yolları. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı.
  • Anuk, A. F. (2021). Ergenlerde spora yönelik tutumun çatışma çözme becerileri ve akademik başarı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Banks, B. M. (2020). Meet them where they are: An outreach model to address university counseling center disparities. Journal of College Student Psychotherapy, 34(3), 240-251.
  • Basu, S. & Banerjee, B. (2020). Impact of environmental factors on mental health of children and adolescents: A systematic review. Children and Youth Services Review, 119, 105515.
  • Bedel, A. & Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
  • Biasi, V., Mallia, L., Menozzi, F., Patrizi, N. (2015). Adaptive functioning and behavioral, emotional and social problems of ıtalian university students: Indications for the university counseling services. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205, 66-69.
  • Broton, K. M. (2019). A Review of estimates of housing ınsecurity and homelessness among students in us higher education. Journal of Social Distress and Homelessness, 29(1), 25-38.
  • Burks, H. M. & B. Stefflre. (1979). Theories of counseling. McGraw-Hill Companies.
  • Demir, A. & Aydin, G. (1996). Student counselling in turkish universities. International Journal for the Advancement of Counselling, 18(4), 287-302.
  • Doğan, H. & Akçalı, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sosyo-ekonomik sorunlar üzerine bir inceleme. Journal of University Research, 4(3), 309-316.
  • Donat, A., Bilgiç, B., Eskiocak, A., Koşar, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(3), 451-459.
  • Duman, N. (2000). Ankara liselerinde çeteye katılma potansiyeli olan öğrenci grupları ve okul sosyal hizmeti. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekşi, A. (2003). Gözden geçirme: Beş kıtada genç sorunları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 10(2), 78-87.
  • Falahati, L. & Hj. Paim, L. (2012). Experiencing financial problems among university students an empirical study on the moderating effect of gender. Gender in Management, 27(5), 315-330.
  • Fawzy, M. & Hamed, S. A. (2017). Prevalence of psychological stress, depression and anxiety among medical students in Egypt. Psychiatry Research, 255, 186-194.
  • Filiz, Z. & Çemrek, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207-224.
  • Franzoi, I. G., Sauta, M. D., Carnevale, G., Granieri, A. (2022). Student counseling centers in europe: A retrospective analysis. Frontiers in Psychology, 13, 894423.
  • Gizir, C. A. (2006). Bir kayıp sonrasında zorluklar yaşayan üniversite öğrencilerine yönelik bir yas danışmanlığı modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 195-213.
  • Goethe-Universität, (2023, Kasım 10). Goethe-Universität - Psychologische Beratung. www.uni-frankfurt.de/70729492/Psychologische_Beratung
  • Grace, T. W. (1997). Health problems of college students. Journal of the American College Health Association, 45(6), 243-251.
  • Gül, M. & Şaşman Kaylı, D. (2020). Türkiye’deki Suriyeli üniversite öğrencilerinde sosyal dışlanma algısı üzerine nitel bir araştırma: Uşak Üniversitesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 985-1007.
  • Güneri, O. Y. (2006). Counseling services in Turkish universities. International Journal of Mental Health, 35(1), 26-38.
  • Gürsel, E. (2018). İdarenin doğal afetler neticesinde meydana gelen zararlardan sorumluluğu. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 1(2), 330-343.
  • Harris, D. L. & Winokuer, H, R. (2021). Principles and practice of grief counseling. Springer Publishing Company.
  • Heppner, P. P., Kivlighan, D. M., Good, G. E., Roehlke, H. J., Hills, H. I., Ashby, J. S. (1994). Presenting problems of university counseling center clients: A snapshot and multivariate classification scheme. Journal of Counseling Psychology, 41(3), 315-324.
  • Hodges, S. (2001). University counseling centers at the twenty-first century: Looking forward, looking back. Journal of College Counseling, 4(2), 161-173.
  • Hossain, S., Anjum, A., Uddin, M. E., Rahman, M. A., Hossain, M. F. (2019). Impacts of socio-cultural environment and lifestyle factors on the psychological health of university students in Bangladesh: A longitudinal study. Journal of Affective Disorders, 256, 393-403.
  • Hökelekli, H. (2017). Çocuk, genç, aile psikolojisi ve din. Dem Yayınevi.
  • Huda, N. & Ahmad, R. (2010). Preliminary survey on nutritional status among university students at Malaysia. Pakistan Journal of Nutrition, 9(2), 1680-5194.
  • IFSW, (2024, Ocak 20). Global definition of social work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • İğdeli, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin siber zorbalık, siber mağduriyet ve siber zorbalık duyarlılıklarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jarolmen, J. (2017). Okul sosyal hizmeti bir uygulama kılavuzu. Nika Yayınevi.
  • Kacur, M. & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes University Journal of Social Sciences Institute, 1(31), 273-297.
  • Kalenga, R. C. & Samukelisiwe, M. (2015). Exploring psycho-social challenges of underperforming students in the faculty of education at the University of Kwa Zulu Natal in South Africa. Anthropologist, 19(3), 749-761.
  • Kara, H. Z. (2022). Üniversite sosyal hizmeti öğrenci sorunları ve çözüm modeli. Efe Akademi Yayınları.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-238.
  • Kulaksızoğlu, A. (2017). Ergenlik psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lucas, M. S. & Berkel, L. A. (2005). Counseling needs of students who seek help at a university counseling center: A closer look at gender and multicultural ıssues. Journal of College Student Development, 46(3), 251-266.
  • McKenzie, K. & Schweitzer, R. (2001). Who succeeds at university? Factors predicting academic performance in first year australian university students. Higher Education Research and Development, 20(1), 21-33.
  • Mcleod, J. (2013). An Intorduction to counselling. Open University Press.
  • Mitchell, S. L., Oakley, D. R., Dunkle, J. H. (2019). White paper: A multidimensional understanding of effective university and college counseling center organizational structures. Journal of College Student Psychotherapy, 33(2), 89-106.
  • Morin, A. (2023, Aralık 20). 10 social ıssues and problems that trouble today’s teens. https://www.verywellfamily.com/startling-facts-about-todays-teenagers-2608914
  • Orhan, F. & Dağcı, A. (2015). Ergenlikte dini kimliğin inşası: Sosyal öğrenme kuramı açısından bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(7), 115-132.
  • Önal Dölek, B. & Söker, G. (2014). Türk eğitim sisteminde ve okul sosyal hizmeti bağlamında üniversiteler. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı.
  • Özbesler, C. & Duyan, V. (2009). Okul ortamlarında sosyal hizmet. Eğitim ve Bilim, 34(154), 17-25.
  • Özhan, M. B. & Boyacı, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 155-171.
  • Polat, G. (2014). Madde bağımlılığı tedavisinde sosyal hizmet mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 30(2), 143-148.
  • Psychosoziale Beratung, (2023, Kasım 15). Psychosoziale Beratung | Studentenwerk Leipzig. www.studentenwerk-leipzig.de/psychosoziale-beratung
  • Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada-López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., Antón-Solanas, I. (2020). The prevalence of depression, anxiety and stress and their associated factors in college students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7001.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J., Ciarrochi, J. (2014). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian E-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 218-251.
  • Rodop, Ş., Yıldırım, S., Dikmen Yıldız, P., Hanif, A. G. (2022). Üniversite öğrencilerinde siber zorbalık: Başa çıkma stratejileri, değer yönelimleri ve akademik başarılarıyla ilişkileri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(26), 97-116.
  • Schleider, J. L., Abel, M. R., Weisz, J. R. (2015). Implicit theories and youth mental health problems: A random-effects meta-analysis. Clinical Psychology Review, 35, 1-9.
  • Sevim, K. & Artan, T. (2019). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve damgalama eğilimi arasındaki ilişki. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 35, 143-156.
  • Şahin, İ., Fırat, N. Ş., Zoraloğlu, Y. R., Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1436-1449.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Şirin, S. (2020). Yetişin gençler. Doğan Kitap.
  • Taylan, H. H. (2016). Sakarya üniversitesi öğrencileri penceresinden Türkiye’de aile içi sorunlar. Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde (459-474. ss.), Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi.
  • Titilayo-Adenike, E. (2014). Poverty and unemployment paradox in Nigeria. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(5), 106-116.
  • Turhan, E., İnandı, T., Özer, C., Akoğlu, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9(1), 33-44.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., Sarıyer, A. (2004). Anadolu Üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezinin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 15-27.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., Bıyık, N., Yemenici, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin aile işlevleri algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 229-262.
  • T.C. Resmi Gazete (1984). Yükseköğretim kurumları, mediko-sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. Resmî Gazete Sayısı: 18301.
  • Ulu Ercan, E. (2019). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 46-56.
  • UN World Youth Report (2023, Kasım 15). World Youth Report: Addressing the complex challenges facing young people today. https://www.un.org/tr/desa/world-youth-report-addressing-complex-challenges-facing-young-people-today
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ., Sertelin, Ç. (2005). Günümüz üniversite gençliğinin sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yelboğa, N. (2023). Kahramanmaraş depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danışmanlığı müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 7(1), 97-121.
  • Yenihan, B., Balcı, B., Ün, Ç. B. (2020). Farklı şehirlerden gelen üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar ve sosyal dışlanma ilişkisi: Kırklareli Üniversitesi’nde nitel bir araştırma. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(1), 69-83.
  • Yeşilyaprak, B. (1985). Üniversite gençlerinin psikolojik sorunları. Eğitim ve Bilim, 10(57), 32-37.
  • Yılmaz, G., İbiş, S., Aktuğ, Z. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin sigara alkol ve uyuşturucu madde kullanma durumları. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 73-80.
  • YÖK (2023). 11.02.2023 tarihli basın duyurusu. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2023/basin-duyurusu-universitelerde-uzaktan-egitime-gecis.pdf
  • Zengin, O. & Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.

An Evaluation On University Students’ Problems Encountered and University Social Work Practice

Yıl 2024, , 851 - 868, 31.07.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1438768

Öz

People face various difficulties at every stage of their lives. University students are in an important developmental period where routines change, and some other conditions they find themselves in can cause them to face many problems. It is stated in the literature that students experience many problems, especially substance abuse, suicidal tendencies, bullying, aggression, gender inequality, discrimination, obesity, social media addiction, adaptation problems, homelessness, psycho-social problems, financial problems, nutritional problems and academic problems. This study aims to make the problems faced by university students more visible and to evaluate these problems from a social work perspective. With this perspective, the discussion was continued through university social work and counseling units. Although social work has an ever-expanding range of knowledge and fields of study, university social work in our country has not yet been examined and discussed on a solid basis as a new field of discussion. This study aims to open the door to discussion for the field in question and add richness to the field.

Kaynakça

  • Altunöz, R. (2014). Üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyum sorunu ve çözüm yolları. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı.
  • Anuk, A. F. (2021). Ergenlerde spora yönelik tutumun çatışma çözme becerileri ve akademik başarı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Banks, B. M. (2020). Meet them where they are: An outreach model to address university counseling center disparities. Journal of College Student Psychotherapy, 34(3), 240-251.
  • Basu, S. & Banerjee, B. (2020). Impact of environmental factors on mental health of children and adolescents: A systematic review. Children and Youth Services Review, 119, 105515.
  • Bedel, A. & Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
  • Biasi, V., Mallia, L., Menozzi, F., Patrizi, N. (2015). Adaptive functioning and behavioral, emotional and social problems of ıtalian university students: Indications for the university counseling services. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205, 66-69.
  • Broton, K. M. (2019). A Review of estimates of housing ınsecurity and homelessness among students in us higher education. Journal of Social Distress and Homelessness, 29(1), 25-38.
  • Burks, H. M. & B. Stefflre. (1979). Theories of counseling. McGraw-Hill Companies.
  • Demir, A. & Aydin, G. (1996). Student counselling in turkish universities. International Journal for the Advancement of Counselling, 18(4), 287-302.
  • Doğan, H. & Akçalı, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sosyo-ekonomik sorunlar üzerine bir inceleme. Journal of University Research, 4(3), 309-316.
  • Donat, A., Bilgiç, B., Eskiocak, A., Koşar, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(3), 451-459.
  • Duman, N. (2000). Ankara liselerinde çeteye katılma potansiyeli olan öğrenci grupları ve okul sosyal hizmeti. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekşi, A. (2003). Gözden geçirme: Beş kıtada genç sorunları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 10(2), 78-87.
  • Falahati, L. & Hj. Paim, L. (2012). Experiencing financial problems among university students an empirical study on the moderating effect of gender. Gender in Management, 27(5), 315-330.
  • Fawzy, M. & Hamed, S. A. (2017). Prevalence of psychological stress, depression and anxiety among medical students in Egypt. Psychiatry Research, 255, 186-194.
  • Filiz, Z. & Çemrek, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207-224.
  • Franzoi, I. G., Sauta, M. D., Carnevale, G., Granieri, A. (2022). Student counseling centers in europe: A retrospective analysis. Frontiers in Psychology, 13, 894423.
  • Gizir, C. A. (2006). Bir kayıp sonrasında zorluklar yaşayan üniversite öğrencilerine yönelik bir yas danışmanlığı modeli. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 195-213.
  • Goethe-Universität, (2023, Kasım 10). Goethe-Universität - Psychologische Beratung. www.uni-frankfurt.de/70729492/Psychologische_Beratung
  • Grace, T. W. (1997). Health problems of college students. Journal of the American College Health Association, 45(6), 243-251.
  • Gül, M. & Şaşman Kaylı, D. (2020). Türkiye’deki Suriyeli üniversite öğrencilerinde sosyal dışlanma algısı üzerine nitel bir araştırma: Uşak Üniversitesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 985-1007.
  • Güneri, O. Y. (2006). Counseling services in Turkish universities. International Journal of Mental Health, 35(1), 26-38.
  • Gürsel, E. (2018). İdarenin doğal afetler neticesinde meydana gelen zararlardan sorumluluğu. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 1(2), 330-343.
  • Harris, D. L. & Winokuer, H, R. (2021). Principles and practice of grief counseling. Springer Publishing Company.
  • Heppner, P. P., Kivlighan, D. M., Good, G. E., Roehlke, H. J., Hills, H. I., Ashby, J. S. (1994). Presenting problems of university counseling center clients: A snapshot and multivariate classification scheme. Journal of Counseling Psychology, 41(3), 315-324.
  • Hodges, S. (2001). University counseling centers at the twenty-first century: Looking forward, looking back. Journal of College Counseling, 4(2), 161-173.
  • Hossain, S., Anjum, A., Uddin, M. E., Rahman, M. A., Hossain, M. F. (2019). Impacts of socio-cultural environment and lifestyle factors on the psychological health of university students in Bangladesh: A longitudinal study. Journal of Affective Disorders, 256, 393-403.
  • Hökelekli, H. (2017). Çocuk, genç, aile psikolojisi ve din. Dem Yayınevi.
  • Huda, N. & Ahmad, R. (2010). Preliminary survey on nutritional status among university students at Malaysia. Pakistan Journal of Nutrition, 9(2), 1680-5194.
  • IFSW, (2024, Ocak 20). Global definition of social work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • İğdeli, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin siber zorbalık, siber mağduriyet ve siber zorbalık duyarlılıklarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jarolmen, J. (2017). Okul sosyal hizmeti bir uygulama kılavuzu. Nika Yayınevi.
  • Kacur, M. & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes University Journal of Social Sciences Institute, 1(31), 273-297.
  • Kalenga, R. C. & Samukelisiwe, M. (2015). Exploring psycho-social challenges of underperforming students in the faculty of education at the University of Kwa Zulu Natal in South Africa. Anthropologist, 19(3), 749-761.
  • Kara, H. Z. (2022). Üniversite sosyal hizmeti öğrenci sorunları ve çözüm modeli. Efe Akademi Yayınları.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-238.
  • Kulaksızoğlu, A. (2017). Ergenlik psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lucas, M. S. & Berkel, L. A. (2005). Counseling needs of students who seek help at a university counseling center: A closer look at gender and multicultural ıssues. Journal of College Student Development, 46(3), 251-266.
  • McKenzie, K. & Schweitzer, R. (2001). Who succeeds at university? Factors predicting academic performance in first year australian university students. Higher Education Research and Development, 20(1), 21-33.
  • Mcleod, J. (2013). An Intorduction to counselling. Open University Press.
  • Mitchell, S. L., Oakley, D. R., Dunkle, J. H. (2019). White paper: A multidimensional understanding of effective university and college counseling center organizational structures. Journal of College Student Psychotherapy, 33(2), 89-106.
  • Morin, A. (2023, Aralık 20). 10 social ıssues and problems that trouble today’s teens. https://www.verywellfamily.com/startling-facts-about-todays-teenagers-2608914
  • Orhan, F. & Dağcı, A. (2015). Ergenlikte dini kimliğin inşası: Sosyal öğrenme kuramı açısından bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(7), 115-132.
  • Önal Dölek, B. & Söker, G. (2014). Türk eğitim sisteminde ve okul sosyal hizmeti bağlamında üniversiteler. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı.
  • Özbesler, C. & Duyan, V. (2009). Okul ortamlarında sosyal hizmet. Eğitim ve Bilim, 34(154), 17-25.
  • Özhan, M. B. & Boyacı, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 155-171.
  • Polat, G. (2014). Madde bağımlılığı tedavisinde sosyal hizmet mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 30(2), 143-148.
  • Psychosoziale Beratung, (2023, Kasım 15). Psychosoziale Beratung | Studentenwerk Leipzig. www.studentenwerk-leipzig.de/psychosoziale-beratung
  • Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada-López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., Antón-Solanas, I. (2020). The prevalence of depression, anxiety and stress and their associated factors in college students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7001.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J., Ciarrochi, J. (2014). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian E-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 218-251.
  • Rodop, Ş., Yıldırım, S., Dikmen Yıldız, P., Hanif, A. G. (2022). Üniversite öğrencilerinde siber zorbalık: Başa çıkma stratejileri, değer yönelimleri ve akademik başarılarıyla ilişkileri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(26), 97-116.
  • Schleider, J. L., Abel, M. R., Weisz, J. R. (2015). Implicit theories and youth mental health problems: A random-effects meta-analysis. Clinical Psychology Review, 35, 1-9.
  • Sevim, K. & Artan, T. (2019). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve damgalama eğilimi arasındaki ilişki. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 35, 143-156.
  • Şahin, İ., Fırat, N. Ş., Zoraloğlu, Y. R., Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1436-1449.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Şirin, S. (2020). Yetişin gençler. Doğan Kitap.
  • Taylan, H. H. (2016). Sakarya üniversitesi öğrencileri penceresinden Türkiye’de aile içi sorunlar. Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde (459-474. ss.), Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi.
  • Titilayo-Adenike, E. (2014). Poverty and unemployment paradox in Nigeria. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(5), 106-116.
  • Turhan, E., İnandı, T., Özer, C., Akoğlu, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9(1), 33-44.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., Sarıyer, A. (2004). Anadolu Üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezinin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 15-27.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., Bıyık, N., Yemenici, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin aile işlevleri algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 229-262.
  • T.C. Resmi Gazete (1984). Yükseköğretim kurumları, mediko-sosyal sağlık, kültür ve spor işleri dairesi uygulama yönetmeliği. Resmî Gazete Sayısı: 18301.
  • Ulu Ercan, E. (2019). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 46-56.
  • UN World Youth Report (2023, Kasım 15). World Youth Report: Addressing the complex challenges facing young people today. https://www.un.org/tr/desa/world-youth-report-addressing-complex-challenges-facing-young-people-today
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ., Sertelin, Ç. (2005). Günümüz üniversite gençliğinin sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yelboğa, N. (2023). Kahramanmaraş depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danışmanlığı müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 7(1), 97-121.
  • Yenihan, B., Balcı, B., Ün, Ç. B. (2020). Farklı şehirlerden gelen üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar ve sosyal dışlanma ilişkisi: Kırklareli Üniversitesi’nde nitel bir araştırma. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(1), 69-83.
  • Yeşilyaprak, B. (1985). Üniversite gençlerinin psikolojik sorunları. Eğitim ve Bilim, 10(57), 32-37.
  • Yılmaz, G., İbiş, S., Aktuğ, Z. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin sigara alkol ve uyuşturucu madde kullanma durumları. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 73-80.
  • YÖK (2023). 11.02.2023 tarihli basın duyurusu. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2023/basin-duyurusu-universitelerde-uzaktan-egitime-gecis.pdf
  • Zengin, O. & Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Danışmanlık, Refah ve Toplum Hizmetleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Yelboğa 0000-0001-8281-7070

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yelboğa, N. (2024). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÜNİVERSİTE SOSYAL HİZMETİ UYGULAMASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(47), 851-868. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1438768