Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Remembering Village Institutes: A Study on the Collective Memory of Graduates

Yıl 2017, , 719 - 741, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.285840

Öz

This study is a qualitative study investigating how the Village
Institutes, the educational institutions operating in rural areas of Turkey
between 1940 and 1954, remembered by their graduates. With semi-structured
in-depth interviews and document analysis, how the graduates remember their
education experience which gave a certain direction to their life stories. The
theoretical background is based on the social theories on memory and this study
mainly focuses on the interactions with space and habit memory. As a result of
this study it is found out that, production of space during their education
years through work based education and daily life practices that the graduates
have developed during their school years are the most prominent memories.

Kaynakça

  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connerton, Paul (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar? A. Şenel (Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erdem, Ali Rıza (2013). “Köy Enstitüsü Mezunlarının Görüşlerine Göre Köy Enstitüsü Mezunlarının Öğretmen Örgütlenmesine Getirdiği Katkılar”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S: 16, s. 1-7.
  • Erdem, Ali Rıza., Kıran, Hüseyin ve Kırmızı Susar, Fatma (2011) “Köy Enstitüsü Mezunlarının Öğretmen Yeterliliklerine İlişkin Nitel Bir Araştırma”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, S: 6, (1), s. 476-489.
  • Halbwachs, Maurice (1950). La mémoire collective Paris: Les Presses Universitaires de France (http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_collective/memoire_collective.html)
  • Halbwachs, Maurice (2007). “Kolektif Bellek ve Zaman”, Cogito, S:50, s. 55-76.
  • Işık, Oğuz (1994). “Değişen Toplum/Mekan Kavrayışları: Mekanın Politikleşmesi, Politikanın Mekansallaşması”, Toplum ve Bilim, S: 64-65, s. 7-36.
  • Kırmızı Susar, Fatma (2015) “Köy Enstitülerinde Öğretmen Yetiştirmede Kullanılan Yöntemler”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S: 45, s. 1-11.
  • Lefebvre, Henri (2014). Mekânın Üretimi. Çev: Işık Ergüden, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Makal, Mahmut (2005). Köy Enstitüleri ve Ötesi. Ankara: Piramit Yayıncılık.
  • Nora, Pierre (2006). Hafıza Mekânları. Çev: Mehmet Emin Özcan, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Nural, Eşref, Atagün, Ulaş ve Bayraktar, Elif (2007) “Beşikdüzü Köy Enstitüsü Mezunlarının Köy Enstitüleri ve Eğitim Sisteminin İşleyişine İlişkin Görüşleri”, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Ricoeur, Paul (2012). Hafıza, Tarih, Unutuş, Çev: Mehmet Emin Özcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Türkoğlu, Pakize (2000). Tonguç ve Enstitüleri İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

TOPLUMSAL BELLEK BAĞLAMINDA MEZUNLARIN ANLATIMIYLA KÖY ENSTİTÜLERİ DENEYİMİ

Yıl 2017, , 719 - 741, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.285840

Öz

Bu çalışma
Türkiye’de 1940-1954 yılları arasında eğitim faaliyetlerini sürdürmüş Köy
Enstitüleri’nin bu okullardan mezun olmuş kişilerin belleklerinde bıraktığı
izleri ve kültürel kimliklerine etkilerini ele alan nitel bir araştırmadır.
Yarı yapılandırılmış formda derinlemesine görüşmeler ve belge inceleme
yöntemiyle, mezunların yaşam öykülerinin yönünü belirlemiş Köy Enstitülü olma
deneyimini nasıl hatırladıkları araştırılmıştır. Bellek üzerine toplumsal
kuramlardan yola çıkan bu çalışmada, bulgular analiz edilirken çalışmanın alt
problemleri olan mekânla kurulan ilişki ve alışkanlıklar belleği konularına
odaklanılmıştır. Analiz sonucunda özellikle işe dayalı eğitim ile mekânı
birlikte üretme tecrübesinin ve Köy Enstitüleri’nde edindikleri gündelik yaşam
pratiklerinin anılarda öne çıktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connerton, Paul (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar? A. Şenel (Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erdem, Ali Rıza (2013). “Köy Enstitüsü Mezunlarının Görüşlerine Göre Köy Enstitüsü Mezunlarının Öğretmen Örgütlenmesine Getirdiği Katkılar”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S: 16, s. 1-7.
  • Erdem, Ali Rıza., Kıran, Hüseyin ve Kırmızı Susar, Fatma (2011) “Köy Enstitüsü Mezunlarının Öğretmen Yeterliliklerine İlişkin Nitel Bir Araştırma”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, S: 6, (1), s. 476-489.
  • Halbwachs, Maurice (1950). La mémoire collective Paris: Les Presses Universitaires de France (http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_collective/memoire_collective.html)
  • Halbwachs, Maurice (2007). “Kolektif Bellek ve Zaman”, Cogito, S:50, s. 55-76.
  • Işık, Oğuz (1994). “Değişen Toplum/Mekan Kavrayışları: Mekanın Politikleşmesi, Politikanın Mekansallaşması”, Toplum ve Bilim, S: 64-65, s. 7-36.
  • Kırmızı Susar, Fatma (2015) “Köy Enstitülerinde Öğretmen Yetiştirmede Kullanılan Yöntemler”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S: 45, s. 1-11.
  • Lefebvre, Henri (2014). Mekânın Üretimi. Çev: Işık Ergüden, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Makal, Mahmut (2005). Köy Enstitüleri ve Ötesi. Ankara: Piramit Yayıncılık.
  • Nora, Pierre (2006). Hafıza Mekânları. Çev: Mehmet Emin Özcan, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Nural, Eşref, Atagün, Ulaş ve Bayraktar, Elif (2007) “Beşikdüzü Köy Enstitüsü Mezunlarının Köy Enstitüleri ve Eğitim Sisteminin İşleyişine İlişkin Görüşleri”, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Ricoeur, Paul (2012). Hafıza, Tarih, Unutuş, Çev: Mehmet Emin Özcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Türkoğlu, Pakize (2000). Tonguç ve Enstitüleri İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melis Karakuş

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Karakuş, M. (2017). TOPLUMSAL BELLEK BAĞLAMINDA MEZUNLARIN ANLATIMIYLA KÖY ENSTİTÜLERİ DENEYİMİ. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 719-741. https://doi.org/10.21550/sosbilder.285840

Cited By

Village institutes as a design approach
Journal of Design for Resilience in Architecture and Planning
https://doi.org/10.47818/DRArch.2021.v2i2023