The relation
between the concepts of philosophy and the city in the sense of the resource of
philosophy is discussed and clarified. Why the philosophical manner of thinking
which defined as “the causes of the creation or generation in the natural world
should be searched in the frontier of natural world and the autonomous reason
of man should be the only and adequate means” by Guthrie comes out form Ancient
Greek instead of Ancient Egypt or other cultural realms? Agora which makes it
possible to dispute in objectifying manner besides keeps also to think
philosophically is an agent differs Ancient Greek form other similar cultures.
One could talk in this sense about a parallelism between the philosophical
manner of thinking and Ancient Greek’s way of life, i.e. Agora.
Bu araştırmada, felsefece düşünümün olanağı anlamında şehir kavramı ya
da olgusu ile felsefe kavramı arasındaki ilişki belirlenmeye ya da
temellendirilmeye çalışılacaktır. Guthrie’nin “doğal dünyadaki oluşumların
nedenleri doğal dünyanın sınırları içinde aranmalıdır ve özerk insan aklı bu
araştırmada tek ve yeterli aracımız olmalıdır” biçiminde tanımladığı
philo-sophia tavrı ya da geleneği niçin Antik Yunan kadar eski olan Mısır ya da
başka uygarlıklarda/kültürlerde değil de Antik Yunan uygarlığında ortaya çıkmıştır?
Felsefeyi mümkün kılan nesnel(l)eştirici tartışma ortamını sağlayan Agora’nın,
Antik Yunan kültürünün diğer kültürlerden farkını ve/veya özgünlüğünü
oluşturması bağlamında felsefi düşünme tarzının başlaması ile Antik Yunan
polisinin (sitesinin/şehrinin) yaşamı arasında bir paralellikten söz
edilebilir.
Konular | Felsefe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.