The work is a descriptive research prepared to evaluate the thoughts of the students of
Uludag and Mersin University State Conservatories about a classical ballet
performance which was staged in Bursa and Mersin. The relationships, the common
experiences of Uludag and Mersin University State Conservatory students taking
part in the ballet performance and their effects have been analyzed after the
staging of “The Nutcracker” ballet. The thoughts of the students who are
candidate artists have been taken by the questionnaire having been applied. 191
students attended the survey and mentioned their views and feelings about the
ballet performance as well as the adequacy of universal art music and the
opera, ballet facilities in Turkey. The ballet performance has been approved a
lot and facilities of universal art music, opera and ballet which are important
elements of it have been mentioned as inadequate.
Classical ballet ballet institutions ballet performance ballet in Turkey the ‘Nutcracker’
Çalışma;
Uludağ ve Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuvarı öğrencilerinin görev aldığı
bir klasik bale temsili hakkında; sanatçı adayı öğrencilerin düşüncelerini
değerlendirmek üzere yapılan betimsel bir araştırmadır. Bale eseri olarak
seçilen (Çaykovski) “Fındıkkıran”, Bursa
ve Mersin’de sahnelenmiş, bu süreçte görev alan sanatçı adayı öğrencilerin
birbirleriyle olan iletişimleri, birlikte çalışmanın paylaşımları ve etkileri
de araştırılmıştır. Çalışmada sanatçı adayı öğrencilerin düşünceleri anket uygulanarak
alınmıştır. Her iki kurumda toplam 191 kişi çalışmaya katılmış, Türkiye’deki
evrensel sanat müziği, opera-bale etkinliklerinin yeterliliği, izlenen bale
temsiline ilişkin duygu ve düşüncelerini belirtmişlerdir. Bale temsili büyük
beğeni kazanırken, evrensel sanat müziği ve onun önemli parçaları olan
opera-bale etkinliklerinin yetersizliğine dikkat çekilmiştir.
Klasik bale bale kurumları bale temsili Türkiye’de bale ‘Fındıkkıran’ balesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.