Mirrors are such objects that enable people to see
themselves fully, thus mediating their self-discovery. Since the mirror is
closely related to the self-establishment, it is often used as a real object or
as a metaphor in novels that tell the story of an
individual. The mirrors in Halid Ziya novels play a very crucial role to
reveal the personalities of female protagonists. The female characters discover
their identities that they have never realized or that they denied before.
After then, they redefine themselves through their images in the mirrors.
Therefore, the description of the image in the mirror gives some clues as to
how the character looking in the mirrors sees herself or how she imagines
herself. In this study, the novels starting from Halid Ziya’s first novel Sefile to Aşk-ı Memnu that is the summit of mirror stage in his corpus are examined in terms
of women-mirror relation.
Ayna, insanın kendini bütünüyle görebilmesini
sağlayan, böylece insanın kendisini keşfetmesine aracılık eden bir nesnedir.
Ayna, öznenin kendini kurmasıyla yakından ilişkili olduğu için bireyin
hikâyesini anlatan romanlarda gerçek birer nesne ya da metafor olarak çokça
kullanılmıştır. Halid Ziya Uşaklıgil’in romanlarında da aynalar, özellikle
romanın ana karakteri konumunda olan kadınların kişiliklerini açığa çıkarma
noktasında son derece önemli rol oynar. Kadın karakterler aynada daha önce
farkında olmadıkları ya da yadsıdıkları benliklerini keşfeder ve kabul eder;
böylece kendilerini bu görüntü aracılığıyla yeniden tanımlamaya başlar.
Dolayısıyla aynada oluşan görüntünün tasviri aynaya bakan kişinin kendini nasıl
gördüğüyle veya görmek istediğiyle ilgili ipuçları verir. Bu çalışmada, Halid
Ziya’nın ilk romanından başlayarak Halid Ziya külliyatında ayna sahnesinin
zirvesi kabul edilebilecek olan Aşk-ı
Memnu’ya kadar olan romanlar kadın-ayna
ilişkisi açısından incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.