BibTex RIS Kaynak Göster

Being Consumed While Consuming: Advertisement and People

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 14, 71 - 86, 01.06.2008

Öz

The concept of manufacture and consumption has undergone a complete change thanks to the innovations in fields of technology achieved by today’s societies. With this new formation, people have chosen to express themselves by meta-products they are using, which differs from the previous situation. A great contribution to this inclination in people’s behavior has been made by the ‘behavior-regulating’ advertisement industry, which gives this value to the metaproducts. Hovewer, exchange values of the meta-products are being stressed instead of their use value. Using this value concept, the ways of living of high culture and its value systems are tried to be imposed on target societies. It is observed that circled all around by meta values, the meta-addict societies exposed to this trend are being converted, as Max Horkheimer put it, into a formative mentality automaton. The product exposition trend, completely embracing the areas of social life, has made such an outcome inevitable

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, (Çev: Hazal Deliceoğlu-Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2001). Baştan Çıkarma Üzerine, (Çev: Ayşegül Sönmezay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, (Çev: Ümit Öktem), İstanbul: Sarmal Yayınevi Becker, G.-Murpy, K. A. (1993). “Simple Theory of Advertising as a good or bad,”, Quarterly Journal of Economics, Vol 108, No:1.
  • Besanko, D.- Doraszelski, U. (2004). “Capacity Dynamics and Endogeneous Asymmetries in Firm Size”, Rand Journal of Economics, Vol 35, No: 4.
  • Bruneau, E. A. (1986). Advertising, Owner Creative Consultants Spokane, Washington.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş, (Çev. Nefin Dinç), İstanbul : Alan Yayınları.
  • Douglas, K. (1991). “Reklam ve Tüketim Kültürü”, (Enformasyon Devrimi Efsanesi), (Der. ve Çev. Yusuf Kaplan), İstanbul: Rey Yayınları.
  • Douglas, S.-Isherwood, B. (1999). Tüketimin Antropolojisi, (Çev: Erden A. Aytekin), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Eagleton, T. (2004). Kuramdan Sonra, (Çev:Uygar Abacı). Ankara: Literatür yayınları.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim, Egemenlik, Mücadeleye Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (Çev: Mehmet Küçük), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fromm, E. (1990). Sağlıklı Toplum, (Çev: Yurdanur Salman-Zeynep Tanrısever), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Fromm, E. (1997). Sahip Olmak ya da Olmak, (Çev: Aydın Arıtan), İstanbul: Arıtan Yayınları.
  • Habermas, J. (2007). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çev: Mithat SancarTanıl Bora), 7. Baskı, İstanbul: İletişim yayınları.
  • Hopkins, C. C. (2001). Reklamcılık Yaşantım & Bilimsel Reklamcılık, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması, (Çev: Orhan Koçak), İstanbul: Metis Yayınları
  • Keane, J. (1993). Medya ve Demokrasi, (Çev: Haluk Şahin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kocabaş, F.- Elden, M.-Yurdakul, N. (1999). Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Laclau, E. (2007) Popülist Akıl Üzerine, (Çev. Nur Betül Çevik), Epos Yayınları: Ankara.
  • Marcuse, H. (1990). Tek Boyutlu İnsan, (Çev: Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınları.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: Öldüren Eğlence, Çev: Osman Akınhay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar: Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Safran, D. (2001). “Advertising Reaction Study”, http://www. dynamiclogic.com. erişim tarihi 10-10-2005.
  • Wernick, A. (1996). Promosyon Kültürü: Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım, (Çev: Osman Akınhay), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Zizek, S. (2003 ). Gıdıklanan Özne: Politik Ontolojinin Yok Merkezi, (Çev: Şamil Can), Ankara: Epos yayınları.
  • Zizek, S. (2004). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş, (Çev. Tuncay Birkan), İstanbul: Metis Yayınları.

Tüketirken Tükenmek : Reklam ve İnsanlar

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 14, 71 - 86, 01.06.2008

Öz

Günümüz toplumlarının teknoloji alanında elde ettiği yenilikler sayesinde üretim ve tüketim anlayışı köklü bir değişime uğramıştır. İnsanlar bu yeni oluşumla artık eskisinden farklı olarak kendilerini kullandıkları meta-mallarla tanıtma yoluna gitmektedir. İnsanların böyle bir eğilim içerisinde bulunmalarında reklam endüstrisinin bir davranış düzenleyicisi olarak meta-mallara atfettiği değerlerin büyük rolü olmuştur. Ancak meta-malların kullanım değerlerinden ziyade mübadele değerleri üzerinde durulmaktadır ve bu değer hedef alınan kitlelere benimsetilmeye çalışılır. Bugün bu etkiye maruz kalan insanların türlü yansımalar içerisinde etrafı metalar tarafından sarılan bir meta bağımlısı olarak Max Horkheimer’in deyimiyle “biçimsel bir akıl otomatına” dönüştürüldüğü gözlenmektedir. Toplumsal hayat alanlarını bütünüyle saran vitrinleşme böyle bir sonucu kaçınılmaz kılmıştır

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, (Çev: Hazal Deliceoğlu-Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2001). Baştan Çıkarma Üzerine, (Çev: Ayşegül Sönmezay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, (Çev: Ümit Öktem), İstanbul: Sarmal Yayınevi Becker, G.-Murpy, K. A. (1993). “Simple Theory of Advertising as a good or bad,”, Quarterly Journal of Economics, Vol 108, No:1.
  • Besanko, D.- Doraszelski, U. (2004). “Capacity Dynamics and Endogeneous Asymmetries in Firm Size”, Rand Journal of Economics, Vol 35, No: 4.
  • Bruneau, E. A. (1986). Advertising, Owner Creative Consultants Spokane, Washington.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş, (Çev. Nefin Dinç), İstanbul : Alan Yayınları.
  • Douglas, K. (1991). “Reklam ve Tüketim Kültürü”, (Enformasyon Devrimi Efsanesi), (Der. ve Çev. Yusuf Kaplan), İstanbul: Rey Yayınları.
  • Douglas, S.-Isherwood, B. (1999). Tüketimin Antropolojisi, (Çev: Erden A. Aytekin), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Eagleton, T. (2004). Kuramdan Sonra, (Çev:Uygar Abacı). Ankara: Literatür yayınları.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim, Egemenlik, Mücadeleye Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (Çev: Mehmet Küçük), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fromm, E. (1990). Sağlıklı Toplum, (Çev: Yurdanur Salman-Zeynep Tanrısever), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Fromm, E. (1997). Sahip Olmak ya da Olmak, (Çev: Aydın Arıtan), İstanbul: Arıtan Yayınları.
  • Habermas, J. (2007). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çev: Mithat SancarTanıl Bora), 7. Baskı, İstanbul: İletişim yayınları.
  • Hopkins, C. C. (2001). Reklamcılık Yaşantım & Bilimsel Reklamcılık, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması, (Çev: Orhan Koçak), İstanbul: Metis Yayınları
  • Keane, J. (1993). Medya ve Demokrasi, (Çev: Haluk Şahin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kocabaş, F.- Elden, M.-Yurdakul, N. (1999). Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Laclau, E. (2007) Popülist Akıl Üzerine, (Çev. Nur Betül Çevik), Epos Yayınları: Ankara.
  • Marcuse, H. (1990). Tek Boyutlu İnsan, (Çev: Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınları.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: Öldüren Eğlence, Çev: Osman Akınhay), İstanbul: Ayrıntı Yayınları Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar: Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Safran, D. (2001). “Advertising Reaction Study”, http://www. dynamiclogic.com. erişim tarihi 10-10-2005.
  • Wernick, A. (1996). Promosyon Kültürü: Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım, (Çev: Osman Akınhay), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Zizek, S. (2003 ). Gıdıklanan Özne: Politik Ontolojinin Yok Merkezi, (Çev: Şamil Can), Ankara: Epos yayınları.
  • Zizek, S. (2004). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş, (Çev. Tuncay Birkan), İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA74YZ22DA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıza Sam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Sam, R. (2008). Tüketirken Tükenmek : Reklam ve İnsanlar. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 71-86.