Osmanlı
toplumunun motorlu araçlarla tanışması ancak XX. yüzyıl başlarında olmuştur. Bu
araçlar ilk başlarda kazalardan korunmak adına yasaklanmışsa da zamanla ülkede
yaygınlaşmış ve hayatın bir parçası halini almıştır. Böylece ulaşım sektöründe
yeni bir dönem başlarken bir taraftan da trafik kazalarıyla yüz yüze gelinmiştir.
Bu çalışmada, Osmanlı toplumunun trafik ve trafik kazalarıyla tanışması,
kazaların sebepleri ve idarenin aldığı tedbirler incelenerek, kazaların genellikle
araç, sürücü veya yol kusurlarından kaynaklandığının anlaşılmasıyla idare
tarafından bu alanlarda yapılan düzenlemeler ile uluslararası deneyimlerden
faydalanma çabaları ortaya konmaya çalışılmaktadır. Genel olarak II. Meşrutiyet
dönemini kapsayan çalışmada sınırlı sayıdaki ikinci el kaynaklar ile
Başbakanlık Osmanlı Arşivi belgelerinden faydalanılmıştır.
It was not until the
early period of the XX. century when the Ottoman society met with motor
vehicles. Although these vehicles were prohibited to avoid accidents at the
outset, they became prevalent in the country over time and became a part of
life. Thus, while a new period started in the transportation sector, traffic
accidents was faced on the other hand. In this study, Ottoman society's being
acquainted with traffic and traffic accidents, the reasons of these accidents
and the measures taken by the authorities are examined, and the government's
regulations and efforts to benefit from international experiences on the matter
seeing that accidents are generally stemmed from vehicle, driver or road faults
are tried to be revealed. In the study that predominantly covers the II.
Constitutional Monarchy period, limited number of secondary resources and
documents from the Prime Ministry Ottoman Archive has been used.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 36 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.