Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Criteria Applied by the Diwan Group for the Formal and Thematic Evaluation of Arabic Poetry

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 39, 823 - 844, 31.07.2020
https://doi.org/10.21550/sosbilder.655711

Öz

With the French occupation of Egypt, the modern transformation that began in the Arab world has brought about many changes in the field of literature as well as in all areas of life. As a means of expression of emotions, poetry has been removed from its traditional form and poured into modern new patterns in which people of the age can convey their emotions. The ensembles established by the important writers of the period such as İhya School, Diwan Group and Apollo School, played a key role in the modernization phase of Arab poetry and contributed to the transformation of Arab poetry to a new form that would meet the needs of the era. In this article, the approaches of the Diwan Group, which assimilates the elements that should be in the form and content of the poem in the process of acquiring the new form of Arabic poetry by assimilating the two world literature, especially English literature, will be discussed.

Kaynakça

  • Abdunnûr, Cebbûr (1984). el-Mu’cemu’l-Edebî. I-II, C. I, Lübnan: Dâru’l-‘İlm li’l-Melâyîn.
  • Altûncî, Muhammed (1999). el-Mu’cemu’l-Mufassal fi’l-Edeb. I-II, C. II, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye.
  • Ca‘fer, Su‘âd Muhammed (1973). et-Tecdîd fi'ş-Şi'r ve'n-Nakd ‘inde Cemâ‘ati'd-Dîvân. Doktora Tezi. Kahire: ‘Aynu Şems Üniversitesi.
  • Çakır, Mürüvvet Türken (2013). Modern Arap Şiirinde Apollo Ekolü. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Ebu’ş-şebâb Vâsif (1988). el-Kâdîm ve’l-Cedîd fi’ş-Şi’ri’l-‘Arabiyyi’l-Hadîs. Beyrut: Dâru’n-Nahdati’l-‘Arabiyye.
  • el-Akkâd- ‘Abbâs Mahmûd -‘Abdülkâdir el-Mâzinî (1996). ed-Dîvân fi’n-Nakd ve’l-Edeb. Kâhire: Dâru’ş-Şa‘b.
  • _______ (1995). Hulâsatu’l-Yevmiyye ve’ş-Şuzûr. Kahire: Nahdatu Mısr.
  • _______ (2012). Sâ‘ât beyne’l-Kutub. Kâhire: Muessetu Hindâvî li’t-Ta‘lîm ve’s-Sekâfe.
  • _______ (1995). el-Lugatu’ş-Şâi‘re. Kâhire: Nahdatu Mısr li’t-Tibâ‘a ve’n-Neşr ve’t-Tevzî‘.
  • _______ (1987). Mutâle‘ât fi’l-Kutub. Kâhire: Dâru’l-Me‘ârif.
  • _______ (thz.) Yes’elûnek. Lübnân: Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî.
  • _______ (1969). Hayâtu Kalem. Lübnan: Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî.
  • el-Mâzinî, Abdulkâdir (1990). eş-Şi‘r: Gâyâtuh ve Vesâituh. (thk. Fâyîz Terhînî), Beyrut: Dâru’l-Fikr el-Lubnânî.
  • _______ (1999). Hasâdu’l-Heşîm. Mektebetu’l-Üsra.
  • _______ (2013). Şi‘ru Hâfız. Kâhire: Kelimât li’t-Terceme ve’n-Neşr.
  • el-Yâsirî, Hammûdî ve Cubeyr Hasan (2001). Eseru Medresetu’d-Dîvân fi’t-Tecdîdi fi’ş-Şi‘ri’l-‘Arabîyyi’l-Mu’âsır. Bağdat: Mecelletu’l-Âdâb.
  • Er, Rahmi (2012). Çağdaş Arap Edebiyatı Seçkisi. Ankara: Vadi Yayınları.
  • es-Sübeyyil, ‘Abdülaziz ve Ebubekir Ba-kâdir ve Muhammed eş-şevkânî, (2002). Târîhu Camriddge li'l-Edebi'l-‘Arabî: el-Edebu'l-‘Arabiyyu'l-Hadîs, Cidde: en-Nâdi'l-Edebiyyu's-Sekâfî.
  • Hafâcî, Muhammed ‘Abdülmün‘im (1992). Dirâsât fi’l-Edebi’l-‘Arabiyyi’l-Hadîs ve Medârisuh. C. I-II, Beyrût: Dâru’l-Cîl.
  • Hân, Yahya (2016) “el-Vahdetu’l-‘Udviyye fi’l-Kâsideti’l-‘Arabiyye Kadîmen ve Hadîsen”. Journal of Islamic & Religious Studies. C. 1, S. 2, s. 99-112.
  • Husrevî, Zehra (1390). “Tatavvuru’ş-Şi‘ri’l-‘Arabî min ‘Asri’n-Nahda hatta’s-Selâsîniyyât mine’l-Karni’l ‘İşrîn”. Daneshnameh, C. 3, S. 81, s. 51-62.
  • Matlûb, Ahmet (1989). Mu‘cemu’n-Nakdi’l-‘Arabiyyi’l-Kadîm. I-II, C. II, Bağdât: Dâru’ş-Şuûni’s -Sekâfiyyeti’l-‘Âmme.
  • Mu'avveş, Muhammed Sıddık (2011-2012). el-Mustalahu'n-Nakdî ‘ınde Cemâ‘ati'd-Dîvân. Yüksek Lisans Tezi. Cezayir: Kâsidî Merbâh-Bûrakle Üniversitesi.
  • Muhammed, Hüseyin ‘Ali (2006). el-Edebu'l-'Arabiyyu'l-Hadîs: er-Ru'ye ve't-Teşkîl. Riyâd: Mektebetü'r-Rüşd.
  • Polat, Hüseyin (2016). “Dîvân Ekolü”. Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi Journal of Oriental Studies, C. 16, S. 42. s. 69-94.
  • Şûşe, Fârûk (2000). Dîvânu ‘Abdurrahman Şükrî. (thk. Nikolâ Yûsuf-Muhammed Receb el-Beyyûmî), Meclisü’l-‘Alâ li’s-Sekâfe.
  • Şükrî, Abdurrahman (1994). Dirâsât fi’ş-Şi‘ri’l-‘Arabî. Kâhire: ed-Dâru’l-Mısriyyetu’l-Lubnâniyye.
  • _______ (1998). el-Muellefâtu’n-Nesriyyetu’l-Kâmile. I-II, (Thk. Ahmed İbrâhim el-Hâvî), C. I, el-Hey’etu’l-‘Âmme li Şuûni’l-Matâbii’l-Emîriyye.
  • Vehbe, Mecdî ve Kâmil el-Muhendis (1984). Mu‘cemu’l-Mustalahâti’l-‘Arabiyye fi’l-Luga ve’l-Edeb. Beyrut: Mektebetu Lübnân.
  • Ya‘kûb, Emîl Bedî’ ve Mîşâl ‘Asî (1987). el-Mu‘cemu’l-Mufassal fi’l-Luga ve’l-Edeb. I-II, C. I, Beyrut: Dâru’l-‘İlm li’l-Melâyîn.
  • Yalar, Mehmet (2003). Modern Arap Şiiri: Kavram-Kaynak-Yapı. Bursa: Arasta Yayınları.

DÎVÂN GRUBU’NUN ARAP ŞİİRİNİ BİÇİMSEL VE TEMATİK OLARAK DEĞERLENDİRMEDE BAŞVURDUĞU KRİTERLER

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 39, 823 - 844, 31.07.2020
https://doi.org/10.21550/sosbilder.655711

Öz

Mısır’ın Fransızlar tarafından işgal edilmesiyle birlikte Arap dünyasında başlayan modern dönüşüm hayatın her alanında olduğu gibi edebiyat sahasında da birçok değişimi beraberinde getirmiştir. Duyguların ifade aracı olan şiir de bu etkilenmeyle geleneksel kalıbından çıkarılarak çağın insanının duygularını aktarabileceği modern yeni kalıplara dökülmeye başlanmıştır. İhya ekolü, Dîvân Grubu, Apollo ekolü gibi dönemin önemli edebiyatçılarının kurdukları topluluklar, Arap şiirinin modernleşme evresinde kilit rol oynayarak Arap şiirinin çağın ihtiyacını karşılayacak yeni bir forma girmesine katkı sağlamıştır. Bu makalede, iki dünya edebiyatını özellikle de İngiliz edebiyatını iyi özümseyerek Arap şiirinin yeni form kazanma sürecinde şiirin biçim ve içeriğinde bulunması gereken unsurları belli kriterler etrafında değerlendirmeye alan Dîvân Grubu’nun yaklaşımları ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Abdunnûr, Cebbûr (1984). el-Mu’cemu’l-Edebî. I-II, C. I, Lübnan: Dâru’l-‘İlm li’l-Melâyîn.
  • Altûncî, Muhammed (1999). el-Mu’cemu’l-Mufassal fi’l-Edeb. I-II, C. II, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye.
  • Ca‘fer, Su‘âd Muhammed (1973). et-Tecdîd fi'ş-Şi'r ve'n-Nakd ‘inde Cemâ‘ati'd-Dîvân. Doktora Tezi. Kahire: ‘Aynu Şems Üniversitesi.
  • Çakır, Mürüvvet Türken (2013). Modern Arap Şiirinde Apollo Ekolü. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Ebu’ş-şebâb Vâsif (1988). el-Kâdîm ve’l-Cedîd fi’ş-Şi’ri’l-‘Arabiyyi’l-Hadîs. Beyrut: Dâru’n-Nahdati’l-‘Arabiyye.
  • el-Akkâd- ‘Abbâs Mahmûd -‘Abdülkâdir el-Mâzinî (1996). ed-Dîvân fi’n-Nakd ve’l-Edeb. Kâhire: Dâru’ş-Şa‘b.
  • _______ (1995). Hulâsatu’l-Yevmiyye ve’ş-Şuzûr. Kahire: Nahdatu Mısr.
  • _______ (2012). Sâ‘ât beyne’l-Kutub. Kâhire: Muessetu Hindâvî li’t-Ta‘lîm ve’s-Sekâfe.
  • _______ (1995). el-Lugatu’ş-Şâi‘re. Kâhire: Nahdatu Mısr li’t-Tibâ‘a ve’n-Neşr ve’t-Tevzî‘.
  • _______ (1987). Mutâle‘ât fi’l-Kutub. Kâhire: Dâru’l-Me‘ârif.
  • _______ (thz.) Yes’elûnek. Lübnân: Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî.
  • _______ (1969). Hayâtu Kalem. Lübnan: Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî.
  • el-Mâzinî, Abdulkâdir (1990). eş-Şi‘r: Gâyâtuh ve Vesâituh. (thk. Fâyîz Terhînî), Beyrut: Dâru’l-Fikr el-Lubnânî.
  • _______ (1999). Hasâdu’l-Heşîm. Mektebetu’l-Üsra.
  • _______ (2013). Şi‘ru Hâfız. Kâhire: Kelimât li’t-Terceme ve’n-Neşr.
  • el-Yâsirî, Hammûdî ve Cubeyr Hasan (2001). Eseru Medresetu’d-Dîvân fi’t-Tecdîdi fi’ş-Şi‘ri’l-‘Arabîyyi’l-Mu’âsır. Bağdat: Mecelletu’l-Âdâb.
  • Er, Rahmi (2012). Çağdaş Arap Edebiyatı Seçkisi. Ankara: Vadi Yayınları.
  • es-Sübeyyil, ‘Abdülaziz ve Ebubekir Ba-kâdir ve Muhammed eş-şevkânî, (2002). Târîhu Camriddge li'l-Edebi'l-‘Arabî: el-Edebu'l-‘Arabiyyu'l-Hadîs, Cidde: en-Nâdi'l-Edebiyyu's-Sekâfî.
  • Hafâcî, Muhammed ‘Abdülmün‘im (1992). Dirâsât fi’l-Edebi’l-‘Arabiyyi’l-Hadîs ve Medârisuh. C. I-II, Beyrût: Dâru’l-Cîl.
  • Hân, Yahya (2016) “el-Vahdetu’l-‘Udviyye fi’l-Kâsideti’l-‘Arabiyye Kadîmen ve Hadîsen”. Journal of Islamic & Religious Studies. C. 1, S. 2, s. 99-112.
  • Husrevî, Zehra (1390). “Tatavvuru’ş-Şi‘ri’l-‘Arabî min ‘Asri’n-Nahda hatta’s-Selâsîniyyât mine’l-Karni’l ‘İşrîn”. Daneshnameh, C. 3, S. 81, s. 51-62.
  • Matlûb, Ahmet (1989). Mu‘cemu’n-Nakdi’l-‘Arabiyyi’l-Kadîm. I-II, C. II, Bağdât: Dâru’ş-Şuûni’s -Sekâfiyyeti’l-‘Âmme.
  • Mu'avveş, Muhammed Sıddık (2011-2012). el-Mustalahu'n-Nakdî ‘ınde Cemâ‘ati'd-Dîvân. Yüksek Lisans Tezi. Cezayir: Kâsidî Merbâh-Bûrakle Üniversitesi.
  • Muhammed, Hüseyin ‘Ali (2006). el-Edebu'l-'Arabiyyu'l-Hadîs: er-Ru'ye ve't-Teşkîl. Riyâd: Mektebetü'r-Rüşd.
  • Polat, Hüseyin (2016). “Dîvân Ekolü”. Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi Journal of Oriental Studies, C. 16, S. 42. s. 69-94.
  • Şûşe, Fârûk (2000). Dîvânu ‘Abdurrahman Şükrî. (thk. Nikolâ Yûsuf-Muhammed Receb el-Beyyûmî), Meclisü’l-‘Alâ li’s-Sekâfe.
  • Şükrî, Abdurrahman (1994). Dirâsât fi’ş-Şi‘ri’l-‘Arabî. Kâhire: ed-Dâru’l-Mısriyyetu’l-Lubnâniyye.
  • _______ (1998). el-Muellefâtu’n-Nesriyyetu’l-Kâmile. I-II, (Thk. Ahmed İbrâhim el-Hâvî), C. I, el-Hey’etu’l-‘Âmme li Şuûni’l-Matâbii’l-Emîriyye.
  • Vehbe, Mecdî ve Kâmil el-Muhendis (1984). Mu‘cemu’l-Mustalahâti’l-‘Arabiyye fi’l-Luga ve’l-Edeb. Beyrut: Mektebetu Lübnân.
  • Ya‘kûb, Emîl Bedî’ ve Mîşâl ‘Asî (1987). el-Mu‘cemu’l-Mufassal fi’l-Luga ve’l-Edeb. I-II, C. I, Beyrut: Dâru’l-‘İlm li’l-Melâyîn.
  • Yalar, Mehmet (2003). Modern Arap Şiiri: Kavram-Kaynak-Yapı. Bursa: Arasta Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Zor 0000-0003-3345-0457

Hüseyin Günday 0000-0002-7404-5530

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Zor, S., & Günday, H. (2020). DÎVÂN GRUBU’NUN ARAP ŞİİRİNİ BİÇİMSEL VE TEMATİK OLARAK DEĞERLENDİRMEDE BAŞVURDUĞU KRİTERLER. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(39), 823-844. https://doi.org/10.21550/sosbilder.655711