Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Opinions on “Music Listening Habits” of Students Receiving Vocational Music Education

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 46, 205 - 220, 31.01.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1351223

Öz

In this research, it is aimed to determine the music listening habits of the students studying at Bursa Uludag University Music Education Department, to evaluate the effects of listening to music on theoretical and instrument lessons, and to offer suggestions that will improve these habits and make them more conscious and effective. The case study method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. In order to obtain the data, a semi-structured interview form with 20 questions was developed by the researchers. The study group of the research consists of twenty students, ten women and ten men, studying at Bursa Uludağ University Music Teaching Department. The results obtained from the study were analyzed using the descriptive analysis method and 5 themes, 15 sub-themes and 67 codes were reached. As a result of the findings to be obtained from this study, it is aimed to determine whether the music listening habits of music teacher candidates are sufficient and conscious, to offer activities and methods that will gain these habits, and thus to shed light on the training of more cultured and well-equipped music teachers.

Kaynakça

  • Birkan, Ü. (2006). Dinleyicinin kitabı. Yakın Kitapevi.
  • Bozkır, B. (2009). Profesyonel müzisyenlerde müziksel algı farklılıkları: Bir fMRI çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Demirci, B. (2019). Müzik eğitimi anabilim dalında eğitim gören öğrencilerin müzik dinleme ve çalma alışkanlıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DeNora, T. (2003). After Adorno: Rethinking music sociology. Cambridge University Press, (82), 111-114.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan, H. (2014). Klasik Batı müziği eğitimi veren Devlet Konservatuvarı müzik lisans öğrencilerinin müzikal beğenileri ve müzik dinleme alışkanlıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güleç, S. (t.y.). Duyum ve algı, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/serap.sezgin/74335/DUYUM%20VE%20ALGI.pdf
  • İlyasoğlu, E. (2013). Zaman içinde müzik. Yapı Kredi Yayınları.
  • İmik, Ü. & Haşhaş, S. (2020). Müzik nedir ve hayatımızın neresindedir. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 196-202.
  • Johnson, D. C. (2004). Music listening and critical thinking. International Journal of the Humanities Monash, 2(1), 1160-1169.
  • Karolyi, O. (2007). Müziğe giriş. İstanbul Pan Yayıncılık.
  • Koelsch, S. & Siebel, W. A. (2005). Towards a neural basis of music perception. TRENDS in Cognitive Sciences, 9(12), 578-584.
  • Kutluk, F. (2022). Neden müzik dinleriz?. H2O Yayıncılık
  • Menon, V. & Levitin, D. J. (2005). The rewards of music listening: Response and physiological connectivity of the mesolimbic system. Neuroimage. 28(1), 175-184.
  • Oye, I. F. (2013). Music analysis: A bridge between performing and aural training?. Aural Perspectives, (10), 25-52.
  • Öz, N. B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.
  • Özeke, S. (2007). Kodaly yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodaly yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 111-119.
  • Özeke, S. & Çeliktaş, H. (2021). Zoltan Kodaly: Felsefesi-yöntemi-uygulamaları. N. Kalyoncu (Ed.), Müzik Eğitiminde Çok Bileşenli Pedagojik Yaklaşımlar ve Öğretme-Öğrenme Yaklaşımları içinde (173-209. ss.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özmenteş, S. (2005). Müzik eğitiminin boyutları ve çalgı eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 89-98.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şenoğlu Özdemir, C. & Can, A. A. (2019). Müzikte dinleme, dinleme türleri ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları. İlköğretim Online, 18(1), 367-388.
  • Şenoğlu Özdemir, C. (2019). Analitik müzik dinleme etkinliklerinin müzikal bilgi, algı ve performans başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TRT Müzik (2017, Nisan 17). Müzik dinlerken vücudumuzda neler oluyor. https://www.trtmuzik.net.tr/haber/muzik-dinlerken-vucudumuzda-neler-oluyor_109
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar - İlkeler ve yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.

MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN “MÜZİK DİNLEME ALIŞKANLIKLARI” ÜZERİNE GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 46, 205 - 220, 31.01.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1351223

Öz

Bu araştırmada, Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin müzik dinleme alışkanlıklarını tespit etmek, müzik dinlemenin teorik ve çalgı derslerine olan etkilerini değerlendirmek ve bu alışkanlıkları geliştirecek, daha bilinçli ve etkili hâle getirecek öneriler sunmak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Verileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanmış 20 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 10 kadın, 10 erkek toplamda 20 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve 5 tema, 15 alt tema, 67 koda ulaşılmıştır. Bu çalışma sonucunda müzik öğretmenliği adaylarının müzik dinleme alışkanlıklarının yeterli ve bilinçli olup olmadığı tespit edilecek ve adaylara müzik dinleme alışkanlığı kazandıracak etkinlikler ve yöntemler sunularak daha kültürlü ve donanımlı müzik öğretmenlerinin yetiştirilmesi hedeflenecektir.

Teşekkür

Çalışmamda bana yol gösteren, destek ve emeğini her an yanımda hissettiğim, beni yüreklendiren ve teşvik eden öğrencisi olmaktan her zaman gurur duyacağım Doç. Sezin Alıcı öğretmenime kalpten teşekkürlerimi sunarım. Lisans ve yüksek lisans eğitimim süresince bilgileriyle ışık tutan, eğitimim süresince bana destek olan Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı öğretmenlerime sonsuz teşekkürlerimi sunarım. Hayatım boyunca her anımda yanımda olan, beni destekleyen, haklarını asla ödeyemeyeceğim anneme babama sevgilerimi ve teşekkürlerimi sunarım.

Kaynakça

  • Birkan, Ü. (2006). Dinleyicinin kitabı. Yakın Kitapevi.
  • Bozkır, B. (2009). Profesyonel müzisyenlerde müziksel algı farklılıkları: Bir fMRI çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Demirci, B. (2019). Müzik eğitimi anabilim dalında eğitim gören öğrencilerin müzik dinleme ve çalma alışkanlıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DeNora, T. (2003). After Adorno: Rethinking music sociology. Cambridge University Press, (82), 111-114.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan, H. (2014). Klasik Batı müziği eğitimi veren Devlet Konservatuvarı müzik lisans öğrencilerinin müzikal beğenileri ve müzik dinleme alışkanlıklarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güleç, S. (t.y.). Duyum ve algı, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/serap.sezgin/74335/DUYUM%20VE%20ALGI.pdf
  • İlyasoğlu, E. (2013). Zaman içinde müzik. Yapı Kredi Yayınları.
  • İmik, Ü. & Haşhaş, S. (2020). Müzik nedir ve hayatımızın neresindedir. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 196-202.
  • Johnson, D. C. (2004). Music listening and critical thinking. International Journal of the Humanities Monash, 2(1), 1160-1169.
  • Karolyi, O. (2007). Müziğe giriş. İstanbul Pan Yayıncılık.
  • Koelsch, S. & Siebel, W. A. (2005). Towards a neural basis of music perception. TRENDS in Cognitive Sciences, 9(12), 578-584.
  • Kutluk, F. (2022). Neden müzik dinleriz?. H2O Yayıncılık
  • Menon, V. & Levitin, D. J. (2005). The rewards of music listening: Response and physiological connectivity of the mesolimbic system. Neuroimage. 28(1), 175-184.
  • Oye, I. F. (2013). Music analysis: A bridge between performing and aural training?. Aural Perspectives, (10), 25-52.
  • Öz, N. B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.
  • Özeke, S. (2007). Kodaly yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodaly yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 111-119.
  • Özeke, S. & Çeliktaş, H. (2021). Zoltan Kodaly: Felsefesi-yöntemi-uygulamaları. N. Kalyoncu (Ed.), Müzik Eğitiminde Çok Bileşenli Pedagojik Yaklaşımlar ve Öğretme-Öğrenme Yaklaşımları içinde (173-209. ss.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özmenteş, S. (2005). Müzik eğitiminin boyutları ve çalgı eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 89-98.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şenoğlu Özdemir, C. & Can, A. A. (2019). Müzikte dinleme, dinleme türleri ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları. İlköğretim Online, 18(1), 367-388.
  • Şenoğlu Özdemir, C. (2019). Analitik müzik dinleme etkinliklerinin müzikal bilgi, algı ve performans başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TRT Müzik (2017, Nisan 17). Müzik dinlerken vücudumuzda neler oluyor. https://www.trtmuzik.net.tr/haber/muzik-dinlerken-vucudumuzda-neler-oluyor_109
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar - İlkeler ve yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeşim Naz Aksoy 0009-0009-4205-9143

Sezin Alıcı 0000-0002-4288-2836

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Aksoy, Y. N., & Alıcı, S. (2024). MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN “MÜZİK DİNLEME ALIŞKANLIKLARI” ÜZERİNE GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(46), 205-220. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1351223