The possibility of leisure society is an issue which is commonly debated over. Two important points should be indicated here to assess this possibility. Firstly, the demographical trend in Turkey, as it is in the world, shows that both percentage of old age population and longevity have increased especially since the early 20th century. Secondly, just after Industrial Revolution, which is associated with modernism, goods became agents of conspicuous consumption, whereas with postmodernism, not only goods but also services began to be consumed. In this paper, it is argued that leisure society is turning into a reality by contribution of two trends which refer to the increased share of old people and longevity and the increased importance of conspicuous consumption in the consumer society both of which are mostly associated with the effects of postmodernism
Leisure society Commodification of leisure Old people Demographical ageing
Boş zaman toplumunun imkanlılığı konusu, üzerinde çokça tartışılan konulardan biridir. Bu türden bir imkanlılığı değerlendirebilmek için iki noktaya temas etmek gerekir. Bunlardan ilki, dünyadakine benzer bir biçimde Türkiye’de de 20. yüzyıldan günümüze değin süregiden yaşlı nüfusun toplam nüfus içerisindeki oranının ve de ömür uzunluluğunun yükselmesine işaret eden demografik değişimdir. İkincisi ise, moderniteyle ilişkilendirilen Sanayi Devriminden farklı olarak, postmodernitenin etkileriyle birlikte sadece malların değil hizmetlerin de birer gösterişçi tüketim nesnesi haline dönüştüğü gerçeğidir. Bu makalede boş zaman toplumunun imkanlılığı, postmoderniteyle ilişkilendirilebilecek olan iki eğilimle açıklanmaya çalışılacaktır, bunlardan biri yaşlı nüfus oranı ve ömür uzunluluğnun giderek yükselmesi diğeri ise tüketim toplumunda gösterişçi tüketimin önemininin artmasıdır
Boş zaman toplumu Boş zamanın metalaşması Yaşlılar Demografik yaşlanma
Diğer ID | JA88JR38ZF |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 22 |
Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS