Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Tolerance Tendencies of Generations

Yıl 2023, Sayı: 46, 147 - 167, 26.11.2023
https://doi.org/10.59572/sosder.1286878

Öz

The family is the smallest unit in a society. For this reason, the values acquired in the family also shape the society in which life is lived through succession. The value of tolerance, which is acquired in the family and transferred as a result of the influence of generations on each other, is an important value as it increases the welfare level of society and especially enables people to lead a peaceful and happy life. Due to the importance of this subject, the research was carried out to find out whether the tolerance tendency levels of individuals from BB, X, Y, and Z generations differ according to various variables. The research group consisted of 1477 participants living in Sakarya. “Tolerance Tendency Scale-Adult Form” was used as data collection tool. As a result of the research, it was found that the tolerance tendencies of the participants were at a high level. In addition, when the tolerance tendencies of the participants were examined on the basis of generations, it was concluded that the tolerance tendencies showed significant differences according to the generations, that participants from generations X, Y, and BB have higher tolerance tendencies than generation Z, and participants from generation BB have higher tolerance tendencies than generations Y and X, and that there was a positive and significant relationship between the tolerance perceptions of the participants towards family and society in general and their tolerance tendencies.

Kaynakça

  • Acılıoğlu, İ. (2015). “İş”te y kuşağı (3. Baskı). Ankara: Elma Yayınevi.
  • Arslanoğlu, İ . (2016). Bilimsel yöntem ve araştırma teknikleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aslan, Ö. (2001). Hoşgörü ve tolerans kavramlarına etimolojik acıdan analitik bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(2), 357-380.
  • Aslan, Ö. (2005). Kuran ve hoşgörü. Ankara: İlahiyat Kitap.
  • Aygenoğlu, K. (2015). X ve y kuşaklarının kurumsal ı̇ş hayatında ı̇nsan kaynağı açısından stratejik yönetimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Başaran, İ. E. (1995). Hoşgörü ve eğitim. İçinde İ. Pehlivan (Ed.), Hoşgörü ve eğitim toplantısı. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2.
  • Baykara Acar, Y. & Acar, H. (2002). Sistem kuramı-ekolojik sistem kuramı ve sosyal hizmet: temel kavramlar ve farklılıklar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 13 (1), 29-35.
  • Bilgin, B. (1998). İslam ve hoşgörü. Diyanet İlmi Dergi, 34(1), 115.
  • Bolellı̇, M. (2020). Yöneticilerin sosyal güç kullanımlarının kuşak, eğitim durumu ve cinsiyet farklılıkları açılarından incelenmesi: Örnek bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1), 21-40.
  • Boyacı, M. (2015). Hoşgörü eğilimi geliştirme programının etkililiği: hoşgörü eğiliminin geliştirilmesi ve zorbalığın önlenmesi. (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568-586.
  • Bronfenbrenner, U. (Ed.). (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
  • Büyükkaragöz, P. & Kesı̇cı̇, Ş. (1996). Öğretmenlerin hoşgörü ve demokratik tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 353-365.
  • Csobanka, Z. E. (2016). The Z generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), 63–76.
  • Çalışkan, H. & Çavuş, M. (2020). Hoşgörü eğilim ölçeği yetişkin formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 181-205. doi: 10.34234/ded.731250.
  • Çalışkan, H. & Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1431-1446.
  • Denı̇z, L. & Tutgun Ünal, A. (2019). Sosyal medya çağında kuşakların sosyal medya kullanımı ve değerlerine yönelik bir dizi ölçek geliştirme çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1025-1057. doi: 10.26466/opus.557240.
  • Devellioğu, F. (2010). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat eski ve yeni harflerle (26. Baskı). Ankara: Aydın Kitabevi.
  • Erserim, G. (2019). Kuşaklar arasında e-ticaret'e yönelik tutum farklılıklarının değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyuboğlu, İ . Z. (1995). Türk dilinin etimolojisi. İstanbul : Sosyal Yayınlar. Gürsoy, K. (1991). Felsefe ve hoşgörü. Felsefe Dünyası, 1, 18-21.
  • Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millenials rising: The next great generation. New York: Vintage Books.
  • Howe, N. & Strauss W. (2009). Millennials rising: the next great generation. Random House Digital.
  • Johnson, E. S. (2008). Ecological systems, complexity, and student achievement: Towards an alternative model of accountability in education. An International Journal of Complexity and Education, 5, 1-10.
  • Kavcar, C. (1995, 5 Mayıs). Açılış konuşması. Hoşgörü ve eğitim toplantısı. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2.
  • Kepenekçi, Y. K. (2004). Sınıf öğretmenlerine göre hoşgörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(2), 250–265.
  • Kuçuradi, İ. (1996). Hoşgörü: kavramı ve sınırları. İçinde B. Onur (Ed.). Hoşgörü ve eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-85. doi: 10.4037/ccn2008.28.5.80.
  • Newman, B. & Newman, P. (2020). Theories of adolescent development. Waltham, MA: Academic Press.
  • Ölçüm, D. & Polat, S. (2016). Evaluation of teacher image on the basis of generations. Journal of Teacher Education and Educators, 5(3), 361-391.
  • Pallant, J. (2016). A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw Hill Education.
  • Sessa, V., Kabacoff, R. Deal, J. & Brown, H. (2007). Generational differences in leader values and leadership behaviours. The Psychologist-Manager Journal, 10(1), 47-74.
  • Stevens, R. & Charles, J. (2005). Preparing teachers to teach tolerance. Multicultural Perspectives, 7(1), 17–25. doi: 10.1207/s15327892mcp0701_4.
  • Şahin, Ç. (2011). Perceptions of prospective teachers about tolerance education. Educational Research and Reviews, 6(1), 77-86.
  • Taşdelen, B. & Özkan, Ş. (2019). X, y ve z kuşaklarının Instagram ve Facebook aracılığıyla oluşturdukları imaj. Atatürk İletişim Dergisi, (18), 57-86. doi: 10.32952/atauniiletisim.644786.
  • Tatar, A. F. (2009). Okul öncesi eğitiminde (5-6 yaş) hoşgörü eğitimi. (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Türe, H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hoşgörü algısı ve hoşgörü eğitimine bakışı. (Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Türk Dil Kurumu. (1988). Türkçe sözlük (Genişletilmiş baskı). Ankara: TDK.
  • UNESCO. (1995, Kasım). The declaration of principles on tolerance. General Conference of UNESCO at It`s 28th Session, Paris. Erişim Adresi: http://portal.unesco.org/en/ev.phpURLID=13175&URLDO=DOTOPIC&URLSECTIO N=201.html Erişim Tarihi: 27.07.2022
  • Watson, S. W. & Johnson, L. (2006). Tolerance in teacher education. Multicultural Education, 13(3),14-17. Yürüşen, M. (2001). Çeşitlilikten özgürlüğe. Ankara: Liberte Yayınları.

Kuşakların Hoşgörü Eğilimlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 46, 147 - 167, 26.11.2023
https://doi.org/10.59572/sosder.1286878

Öz

Aile, bir toplumun içinde barınan en küçük birimdir. Bu nedenle ailede kazanılmış olan değerler esasında silsile yoluyla yaşam sürülen toplumu da şekillendirir. Ailede kazanılan ve kuşakların birbirini etkilemesi neticesinde aktarılan hoşgörü değeri, yaşanılan toplumun refah düzeyini yükseltmesi ve özellikle insanların huzur içinde, mutlu bir yaşam sürdürebilmelerini sağlaması nedeniyle önem arz eden bir değerdir. Bu konunun önemi nedeniyle araştırma; BB, X, Y ve Z kuşaklarından bireylerin hoşgörü eğilimi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Sakarya ilinde yaşayan 1477 katılımcı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Hoşgörü Eğilim Ölçeği-Yetişkin Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların hoşgörü eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca katılımcıların hoşgörü eğilimleri kuşaklar bazında incelendiğinde, hoşgörü eğilimlerinin kuşaklara göre anlamlı farklılıklar gösterdiği; X, Y ve BB kuşakları katılımcılarının Z kuşağına göre, BB kuşağı katılımcılarının Y ve X kuşaklarına göre hoşgörü eğilimlerinin daha yüksek olduğu, genel olarak katılımcıların aile ve topluma yönelik hoşgörü algıları ile hoşgörü eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonuçları elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Acılıoğlu, İ. (2015). “İş”te y kuşağı (3. Baskı). Ankara: Elma Yayınevi.
  • Arslanoğlu, İ . (2016). Bilimsel yöntem ve araştırma teknikleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aslan, Ö. (2001). Hoşgörü ve tolerans kavramlarına etimolojik acıdan analitik bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(2), 357-380.
  • Aslan, Ö. (2005). Kuran ve hoşgörü. Ankara: İlahiyat Kitap.
  • Aygenoğlu, K. (2015). X ve y kuşaklarının kurumsal ı̇ş hayatında ı̇nsan kaynağı açısından stratejik yönetimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Başaran, İ. E. (1995). Hoşgörü ve eğitim. İçinde İ. Pehlivan (Ed.), Hoşgörü ve eğitim toplantısı. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2.
  • Baykara Acar, Y. & Acar, H. (2002). Sistem kuramı-ekolojik sistem kuramı ve sosyal hizmet: temel kavramlar ve farklılıklar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 13 (1), 29-35.
  • Bilgin, B. (1998). İslam ve hoşgörü. Diyanet İlmi Dergi, 34(1), 115.
  • Bolellı̇, M. (2020). Yöneticilerin sosyal güç kullanımlarının kuşak, eğitim durumu ve cinsiyet farklılıkları açılarından incelenmesi: Örnek bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1), 21-40.
  • Boyacı, M. (2015). Hoşgörü eğilimi geliştirme programının etkililiği: hoşgörü eğiliminin geliştirilmesi ve zorbalığın önlenmesi. (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568-586.
  • Bronfenbrenner, U. (Ed.). (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
  • Büyükkaragöz, P. & Kesı̇cı̇, Ş. (1996). Öğretmenlerin hoşgörü ve demokratik tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 353-365.
  • Csobanka, Z. E. (2016). The Z generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), 63–76.
  • Çalışkan, H. & Çavuş, M. (2020). Hoşgörü eğilim ölçeği yetişkin formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 181-205. doi: 10.34234/ded.731250.
  • Çalışkan, H. & Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1431-1446.
  • Denı̇z, L. & Tutgun Ünal, A. (2019). Sosyal medya çağında kuşakların sosyal medya kullanımı ve değerlerine yönelik bir dizi ölçek geliştirme çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1025-1057. doi: 10.26466/opus.557240.
  • Devellioğu, F. (2010). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat eski ve yeni harflerle (26. Baskı). Ankara: Aydın Kitabevi.
  • Erserim, G. (2019). Kuşaklar arasında e-ticaret'e yönelik tutum farklılıklarının değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyuboğlu, İ . Z. (1995). Türk dilinin etimolojisi. İstanbul : Sosyal Yayınlar. Gürsoy, K. (1991). Felsefe ve hoşgörü. Felsefe Dünyası, 1, 18-21.
  • Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millenials rising: The next great generation. New York: Vintage Books.
  • Howe, N. & Strauss W. (2009). Millennials rising: the next great generation. Random House Digital.
  • Johnson, E. S. (2008). Ecological systems, complexity, and student achievement: Towards an alternative model of accountability in education. An International Journal of Complexity and Education, 5, 1-10.
  • Kavcar, C. (1995, 5 Mayıs). Açılış konuşması. Hoşgörü ve eğitim toplantısı. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2.
  • Kepenekçi, Y. K. (2004). Sınıf öğretmenlerine göre hoşgörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(2), 250–265.
  • Kuçuradi, İ. (1996). Hoşgörü: kavramı ve sınırları. İçinde B. Onur (Ed.). Hoşgörü ve eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-85. doi: 10.4037/ccn2008.28.5.80.
  • Newman, B. & Newman, P. (2020). Theories of adolescent development. Waltham, MA: Academic Press.
  • Ölçüm, D. & Polat, S. (2016). Evaluation of teacher image on the basis of generations. Journal of Teacher Education and Educators, 5(3), 361-391.
  • Pallant, J. (2016). A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw Hill Education.
  • Sessa, V., Kabacoff, R. Deal, J. & Brown, H. (2007). Generational differences in leader values and leadership behaviours. The Psychologist-Manager Journal, 10(1), 47-74.
  • Stevens, R. & Charles, J. (2005). Preparing teachers to teach tolerance. Multicultural Perspectives, 7(1), 17–25. doi: 10.1207/s15327892mcp0701_4.
  • Şahin, Ç. (2011). Perceptions of prospective teachers about tolerance education. Educational Research and Reviews, 6(1), 77-86.
  • Taşdelen, B. & Özkan, Ş. (2019). X, y ve z kuşaklarının Instagram ve Facebook aracılığıyla oluşturdukları imaj. Atatürk İletişim Dergisi, (18), 57-86. doi: 10.32952/atauniiletisim.644786.
  • Tatar, A. F. (2009). Okul öncesi eğitiminde (5-6 yaş) hoşgörü eğitimi. (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Türe, H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hoşgörü algısı ve hoşgörü eğitimine bakışı. (Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Türk Dil Kurumu. (1988). Türkçe sözlük (Genişletilmiş baskı). Ankara: TDK.
  • UNESCO. (1995, Kasım). The declaration of principles on tolerance. General Conference of UNESCO at It`s 28th Session, Paris. Erişim Adresi: http://portal.unesco.org/en/ev.phpURLID=13175&URLDO=DOTOPIC&URLSECTIO N=201.html Erişim Tarihi: 27.07.2022
  • Watson, S. W. & Johnson, L. (2006). Tolerance in teacher education. Multicultural Education, 13(3),14-17. Yürüşen, M. (2001). Çeşitlilikten özgürlüğe. Ankara: Liberte Yayınları.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Doğan 0000-0002-0299-7647

Hüseyin Çalışkan 0000-0001-6849-1318

Yayımlanma Tarihi 26 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Doğan, S., & Çalışkan, H. (2023). Kuşakların Hoşgörü Eğilimlerinin İncelenmesi. Sosyoloji Dergisi(46), 147-167. https://doi.org/10.59572/sosder.1286878

Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS