Bu
araştırmada günümüz Türkiye’sinde çağdaş sanat alanının yapısı, failleri ve
sanat piyasasının toplumsal teşekkülü ele alınmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sanat
eserinin değerinin belirlenmesi sürecini yapı-fail-nesne ilişkisi içerisinde sosyolojik
olarak açıklamaktır.
Araştırmadaki
kuramsal ve kavramsal dayanaklar olarak; George Dickie’nin kurumsal sanat
kuramı, Pierre Bourdieu’nün alan ve sermayeler teorisi, Paul DiMaggio’nun
kültür kapitalistleri ve kurumsal hayırseverlik yaklaşımı, Luc
Boltanski&Eve Chiapello’nun kapitalizmin yeni ruhu yaklaşımı ile Luc
Boltanski&Arnaud Esquerre’in zenginleştirme ekonomisi yaklaşımlarından
yararlanılmaktadır.
Araştırmada
örneklem dahilinde, çağdaş sanat alanında faaliyetlerde bulunan Koç,
Eczacıbaşı, Sabancı, Kocabıyık aileleri ve sermaye gruplarının çağdaş sanat
kurum ve etkinliklerinde yer almış olan 16 sanatçı, 9 küratör olmak üzere 25 katılımcıyla
derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu çalışmada; araştırmanın sonucunda,
saha verileri ve kuramsal dayanaklar doğrultusunda oluşturulmuş olan “değer
yaratıcı özne” kavramı ve “sanatsal cemaatleşme” olgusu açıklanmaktadır.
Sanat Alanı Çağdaş Sanat Piyasası Sanat Eserinin Değeri Sosyal Sermaye Sanatsal Cemaatleşme Değer Yaratıcı Özne
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |