Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Look at Generation Z's Perception of Privacy on Social Media Shares

Yıl 2023, , 164 - 182, 16.03.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1163395

Öz

In this study, in which the privacy perceptions of individuals who are technologically native, born into the technological life and called the Z generation, are tried to be measured, attitudes and behaviors are tried to be revealed. In the context of the survey conducted on 420 Z generation members throughout Turkey, it was aimed to analyze the content shared by individuals on social media and the way these contents made sense. The obtained data were analyzed by transferring them to the IBM SPSS Statistics 22 (statistical packages for social sciences) program. With the study, it was stated that the participants were not worried about sharing content on social media platforms, sharing their personal information by others, and their personal privacy. In addition, it is seen that the idea that people reflect their real lives in social media and that their private spaces are not violated in social media is common. As a result of the research, it can be suggested to investigate the reasons for the transformation of the privacy perceptions of the Z generation members.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H.Z.,& Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215113
  • Akgül, A.,& Çevik, O. (2005). İstatistiksel analiz teknikleri. SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Emek ofset.
  • Akyazı, E.,& Aslan, P. (2013). Halkla ilişkiler uygulamaları açısından sosyal medya. C. Bilgili & G. Şener (Eds.),Kitle iletişiminde yaşanan değişimleriçinde(ss.177-202). Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Bekmezci, H.,& Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi2 (1), 113-124. https://doi.org/10.16899/gopctd.326664
  • Bencsik, A., Horvath-Csikos, G.,&Juhasz, T. (2016). Y and z generations at workplaces. Journal of Competitiveness. 8 (3), 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
  • Berkup, B. S. (2015). Sosyal ağlarda bireysel mahremiyet paylaşımı: x ve y kuşakları arasında karşılaştırmalı bir analiz (Tez No. 391357) [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri yöntemleri (19. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyükuslu, F., (2017). Z kuşağının iş yaşamından beklentileri konusunda bir araştırma (Tez No. 473375) [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Chen, G. (2011). Tweet this: a usesandgratificationsperspective on how activetwitterusegratifies a needtoconnectwithothers. Computers in Human Behavior, 27 (1), 755-762.
  • Çaycı, B.,& Karagülle A. E. (2014). X Kuşağından Z Kuşağına Değişen Mahremiyet Algısı. International TrendsandIssues in Communication& Media Conference, 190-196.
  • Çelikoğlu, N. (2007). Türkiye’de üniversite gençliğinde mahremiyetin dönüşümü (Tez No. 210231) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dolgun, U. (2005). İşte büyük birader. Hayykitap.
  • Dolgun, U. (2008). Şeffaf hapishane yahut gözetim toplumu: küreselleşen dünyada gözetim, toplumsal denetim ve iktidar ilişkileri. Ötüken Neşriyat.
  • Downes, S. (2005). Semanticnetworksandsocialnetworks. The Learning Organization, 5(12), 411-417.
  • Eroğlu, Ş. (2018). Dijital yaşamda mahremiyet (gizlilik) kavramı ve kişisel veriler: hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü öğrencilerinin mahremiyet ve kişisel veri algılarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 35 (2), 130-153. https://doi.org/10.32600/huefd.439007
  • Göksu, V. (2016). Kamusal alan ve siyasal katılma mecrası olarak sosyal medya. Çizgi Kitabevi.
  • Gürtan, K. (1982), İstatistik ve araştırma metotları. İstanbul Üniversitesi.
  • Kaplan, Y. (2016). İnsan dijital medyanın kölesidir. TRT Akademi Dergisi, 1(2), 659-680.
  • Köksal, Y.,& Özdemir S. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. SDÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Kütükoğlu, E. (2019). Sosyal medyadaki mahremiyet algısının belirlenmesi: x, y ve z kuşakları üzerinde bir araştırma (Tez No. 546295) [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Levickaite, R. (2010). Generations x, y, z: how socialnetworks form theconcept of theworldwithoutborders (thecase of lithuania). LIMES: CulturalRegionalistics, 3(2) 170 183.
  • Newell, P. B. (1995). Perspectives on privacy. Journal of EnvironmentalPsychology, 15, 87-104. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0272494495900187
  • Onat, N. (2013). Kamusal alan ve sınırları: Hannah Arendt ve Jürgen Habermas’ın yaklaşımları. Durak İstanbul.
  • Öcal, D. (2018). Instagram örneğinde sosyal medyadan yansıyanlar. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF-E Dergi), 3(1). 23-36.
  • Öcal, D. (2021). İletişim ve sosyal medyanın etkin kullanımı. K. Taştan (Eds.), İletişimin temel prensipleriiçinde(ss. 80-95). Eğitim Yayınevi.
  • Özel, Ç. H. (2017). Kuşak kavramı ve yansımaları. H. H. Özkoç& F. Bayrakdaroğlu (Eds.),Kuşak kavramına disiplinler arası bakış içinde(ss.1-27). Nobel.
  • Özgül, G. E. (2015). Yanılsamalar labirentinde bir yanılsama olarak özne. Ö. Oğuzhan (Eds.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada iletişimiçinde(ss. 83-111). Kalkedon.
  • Öztekin, H.,& Öztekin, A. (2010).Modernleşme-mahremiyet ilişkisi ve siber mekânda mahremiyetin aleniyete dönüşmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 526-540.
  • Özutku, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz M.,& Arı, Y. (2014).Sosyal medyanın abc'si. Alfa Basım.
  • Phillips, D. M.,& Phillips, J. K. (1998), A social network analysis of businesslogisticsandtransportation. International Journal of Physical Distribution &Logistics Management, (28). 5. https://www.researchgate.net/publication/239044258_A_Social_Network_Analysis_of_Business_Logistics_and_Transportation
  • Qualman, E. (2011). Socialnomics. Wiley.
  • Sarıkan, Ü. (2022). Mahremiyetin dönüşümü: yeni medya perspektifinden kuşaklar arası farklar (Tez No. 713017) [Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Şen, E. (1996). Devlet ve Kitle İletişim Araçları Karşısında Özel Hayatın Gizliliği Ve Korunması. Kazancı Kitap. Taşdelen, V. (2014). Sosyal medya ve edebiyat: sorunlar, eleştiriler ve öneriler. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, 213, 83-95. https://avesis.yildiz.edu.tr/yayin/115647ec-786e-49f7-8d17-2f36da5e7d29/sosyal-medya-ve-edebiyat-sorunlar-elestiriler-oneriler
  • Tellan, D. (2015). Sosyal medyada olmayanlar ne? Mahremiyet, etik ve fikri mülkiyet. Medya ve mahremiyetin sınırları ulusal sempozyumu,1 (1), 51-58.
  • Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman, B. J., Lance C. E. (2010). Generationaldifferences in workvalues: leisureandextrinsicvaluesıncreasing, socialandıntrinsicvaluesdecreasing. Journal of Management, 36 (5) 1117-1142.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (1), 5-15.
  • Yeniçıktı, N. T. (2017). Sosyal medya facebook ve twitter motivasyonları. Litera Türk Academia.
  • Zhang, C., Sun, J., Zhu, X., Fang, Y. (2010). Privacyandsecurityfor online socialnetworks: challengesandopportunities. IEEE Network, 24 (4), 13-18.

SOSYAL MEDYA ORTAMLARINDAKİ PAYLAŞIMLAR ÜZERİNDEN Z KUŞAĞININ MAHREMİYET ALGISINA BAKIŞ

Yıl 2023, , 164 - 182, 16.03.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1163395

Öz

Teknolojik yerli olan, teknolojik yaşamın içine doğan ve Z kuşağı olarak adlandırılan bireylerin mahremiyet algılarının ölçülmeye çalışıldığı bu çalışmada tutum ve davranışlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Türkiye genelinde Z kuşağı mensubu 420 kişi üzerinde gerçekleştirilen anket bağlamında bireylerin sosyal medya ortamlarında paylaştıkları içerikler ve bu içeriklerin anlamlandırma biçimlerinin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 22 (statisticalpackagesforsocialzsciences) programına aktarılarak analiz edilmiştir. Çalışma ile birlikte katılımcıların sosyal medya platformlarında; paylamış yapmaktan, kişisel bilgilerinin paylaşılmasından ve kişisel mahremiyetleriyle ilgili endişe duymadıkları ifade edilmiştir. Ayrıca sosyal medyada insanların gerçek hayatlarını yansıttıkları ve ayrıca insanların sosyal medyada özel alanlarının ihlal edilmediği düşüncesinin yaygın olduğu görülmektedir. Araştırma sonucunda Z kuşağı üyelerinin mahremiyet algılarının dönüşmesinin altında yatan nedenlerin ne olduğunun araştırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H.Z.,& Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/215113
  • Akgül, A.,& Çevik, O. (2005). İstatistiksel analiz teknikleri. SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Emek ofset.
  • Akyazı, E.,& Aslan, P. (2013). Halkla ilişkiler uygulamaları açısından sosyal medya. C. Bilgili & G. Şener (Eds.),Kitle iletişiminde yaşanan değişimleriçinde(ss.177-202). Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Bekmezci, H.,& Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi2 (1), 113-124. https://doi.org/10.16899/gopctd.326664
  • Bencsik, A., Horvath-Csikos, G.,&Juhasz, T. (2016). Y and z generations at workplaces. Journal of Competitiveness. 8 (3), 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
  • Berkup, B. S. (2015). Sosyal ağlarda bireysel mahremiyet paylaşımı: x ve y kuşakları arasında karşılaştırmalı bir analiz (Tez No. 391357) [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri yöntemleri (19. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyükuslu, F., (2017). Z kuşağının iş yaşamından beklentileri konusunda bir araştırma (Tez No. 473375) [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Chen, G. (2011). Tweet this: a usesandgratificationsperspective on how activetwitterusegratifies a needtoconnectwithothers. Computers in Human Behavior, 27 (1), 755-762.
  • Çaycı, B.,& Karagülle A. E. (2014). X Kuşağından Z Kuşağına Değişen Mahremiyet Algısı. International TrendsandIssues in Communication& Media Conference, 190-196.
  • Çelikoğlu, N. (2007). Türkiye’de üniversite gençliğinde mahremiyetin dönüşümü (Tez No. 210231) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dolgun, U. (2005). İşte büyük birader. Hayykitap.
  • Dolgun, U. (2008). Şeffaf hapishane yahut gözetim toplumu: küreselleşen dünyada gözetim, toplumsal denetim ve iktidar ilişkileri. Ötüken Neşriyat.
  • Downes, S. (2005). Semanticnetworksandsocialnetworks. The Learning Organization, 5(12), 411-417.
  • Eroğlu, Ş. (2018). Dijital yaşamda mahremiyet (gizlilik) kavramı ve kişisel veriler: hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü öğrencilerinin mahremiyet ve kişisel veri algılarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 35 (2), 130-153. https://doi.org/10.32600/huefd.439007
  • Göksu, V. (2016). Kamusal alan ve siyasal katılma mecrası olarak sosyal medya. Çizgi Kitabevi.
  • Gürtan, K. (1982), İstatistik ve araştırma metotları. İstanbul Üniversitesi.
  • Kaplan, Y. (2016). İnsan dijital medyanın kölesidir. TRT Akademi Dergisi, 1(2), 659-680.
  • Köksal, Y.,& Özdemir S. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. SDÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Kütükoğlu, E. (2019). Sosyal medyadaki mahremiyet algısının belirlenmesi: x, y ve z kuşakları üzerinde bir araştırma (Tez No. 546295) [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Levickaite, R. (2010). Generations x, y, z: how socialnetworks form theconcept of theworldwithoutborders (thecase of lithuania). LIMES: CulturalRegionalistics, 3(2) 170 183.
  • Newell, P. B. (1995). Perspectives on privacy. Journal of EnvironmentalPsychology, 15, 87-104. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0272494495900187
  • Onat, N. (2013). Kamusal alan ve sınırları: Hannah Arendt ve Jürgen Habermas’ın yaklaşımları. Durak İstanbul.
  • Öcal, D. (2018). Instagram örneğinde sosyal medyadan yansıyanlar. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF-E Dergi), 3(1). 23-36.
  • Öcal, D. (2021). İletişim ve sosyal medyanın etkin kullanımı. K. Taştan (Eds.), İletişimin temel prensipleriiçinde(ss. 80-95). Eğitim Yayınevi.
  • Özel, Ç. H. (2017). Kuşak kavramı ve yansımaları. H. H. Özkoç& F. Bayrakdaroğlu (Eds.),Kuşak kavramına disiplinler arası bakış içinde(ss.1-27). Nobel.
  • Özgül, G. E. (2015). Yanılsamalar labirentinde bir yanılsama olarak özne. Ö. Oğuzhan (Eds.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada iletişimiçinde(ss. 83-111). Kalkedon.
  • Öztekin, H.,& Öztekin, A. (2010).Modernleşme-mahremiyet ilişkisi ve siber mekânda mahremiyetin aleniyete dönüşmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 526-540.
  • Özutku, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz M.,& Arı, Y. (2014).Sosyal medyanın abc'si. Alfa Basım.
  • Phillips, D. M.,& Phillips, J. K. (1998), A social network analysis of businesslogisticsandtransportation. International Journal of Physical Distribution &Logistics Management, (28). 5. https://www.researchgate.net/publication/239044258_A_Social_Network_Analysis_of_Business_Logistics_and_Transportation
  • Qualman, E. (2011). Socialnomics. Wiley.
  • Sarıkan, Ü. (2022). Mahremiyetin dönüşümü: yeni medya perspektifinden kuşaklar arası farklar (Tez No. 713017) [Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Şen, E. (1996). Devlet ve Kitle İletişim Araçları Karşısında Özel Hayatın Gizliliği Ve Korunması. Kazancı Kitap. Taşdelen, V. (2014). Sosyal medya ve edebiyat: sorunlar, eleştiriler ve öneriler. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, 213, 83-95. https://avesis.yildiz.edu.tr/yayin/115647ec-786e-49f7-8d17-2f36da5e7d29/sosyal-medya-ve-edebiyat-sorunlar-elestiriler-oneriler
  • Tellan, D. (2015). Sosyal medyada olmayanlar ne? Mahremiyet, etik ve fikri mülkiyet. Medya ve mahremiyetin sınırları ulusal sempozyumu,1 (1), 51-58.
  • Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman, B. J., Lance C. E. (2010). Generationaldifferences in workvalues: leisureandextrinsicvaluesıncreasing, socialandıntrinsicvaluesdecreasing. Journal of Management, 36 (5) 1117-1142.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (1), 5-15.
  • Yeniçıktı, N. T. (2017). Sosyal medya facebook ve twitter motivasyonları. Litera Türk Academia.
  • Zhang, C., Sun, J., Zhu, X., Fang, Y. (2010). Privacyandsecurityfor online socialnetworks: challengesandopportunities. IEEE Network, 24 (4), 13-18.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feryat Alkan 0000-0001-9962-4195

Derya Öcal 0000-0003-0401-2917

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Alkan, F., & Öcal, D. (2023). SOSYAL MEDYA ORTAMLARINDAKİ PAYLAŞIMLAR ÜZERİNDEN Z KUŞAĞININ MAHREMİYET ALGISINA BAKIŞ. EKEV Akademi Dergisi(93), 164-182. https://doi.org/10.17753/sosekev.1163395