This research was conducted to examine the self-regulation skills of preschool students in flipped learning environments. An explanatory sequential design, which combines both quantitative and qualitative methods, was used in the study. In the quantitative phase, experimental design with pre-test and post-test control groups was employed, while in the qualitative phase, a phenomenological design was used to elucidate the quantitative data. To collect data, a "Personal Information Form" was used to obtain demographic information about the students, and the "Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Year Old Children (Teacher Form)" was applied to determine the students' self-regulation skill levels. In the qualitative phase of the study, semi-structured interviews were conducted to gather teachers' views on the model. The study group consisted of a total of 85 children, with 44 in the control group and 41 in the experimental group, all attending an independent preschool affiliated with the Ministry of National Education during the 2023-2024 academic year. The students in the experimental group (n=44) were trained in a flipped learning environment for 6 weeks including pre-planned activities. After the six-week application, the measurement tools were administered again as post-tests to both the experimental and control groups by the teachers. In the qualitative phase of the study, semi-structured interviews were conducted with the teachers of the experimental group to gather their views. To examine the effect of flipped learning environments on the self-regulation skills of preschool students, the Independent Samples t-Test, a parametric test, was used. To examine the difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups, the Paired Samples t-Test was used. The analysis of the post-test results revealed significant differences in all sub-dimensions of the self-regulation skills of the experimental group, while no significant differences were observed in the post-test results of the control group. As a result of the research, it was determined that the 'Flipped Learning Model' applied to the experimental group contributed to the self-regulation skills of the students. The study recommends informing teachers about the model, promoting its use in preschool education institutions, and conducting similar research at other educational levels.
Preschool education Flipped learning Blended learning Self-regulation
Bu araştırma ters yüz edilmiş öğrenme ortamlarında öğrenim gören okul öncesi öğrencilerinin öz düzenleme becerilerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel analizlerin birlikte kullanıldığı karma yöntemlerden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılırken nitel boyutunda nicel verileri anlaşılır kılmak amacıyla olgubilim desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla öğrencilerin demografik özelliklerine ait bilgileri elde etmeye yönelik “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin öz düzenleme beceri düzeylerini belirlemeye Yönelik “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)” uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise yarı yapılandırılmış görüşmelerle öğretmenlerin modele ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokuluna devam eden 44 kontrol grubu, 41 deney grubu olmak üzere toplam 85 çocuk oluşturmaktadır. Deney (n=44) grubunda yer alan öğrenciler önceden planlanan etkinlikleri içine alan 6 hafta boyunca ters yüz edilmiş öğrenme ortamında eğitim görmüşlerdir. 6 hafta süren uygulamanın ardından ölçme araçları öğretmenler tarafından son test olarak deney ve kontrol grubuna tekrar uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda deney grubu öğretmenleri ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme ile öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Ters yüz edilmiş öğrenme ortamlarının okul öncesi öğrencilerinin öz düzenleme becerilerine etkisini incelemek amacıyla parametrik testlerden Bağımsız Örneklem t -Testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test puanları arasındaki farklılığı incelemek amacıyla İlişkili Gruplar t- Testi kullanılmıştır. İncelenen son test sonuçlarında ise deney grubunun öz düzenleme becerileri tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık görülürken kontrol grubunun son test sonuçlarında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Araştırma sonucunda; deney grubuna uygulanan ‘Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modeli’nin öğrencilerin öz düzenleme becerilerine katkı sağladığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin model hakkında bilgilendirilmesinin, modelin okul öncesi eğitim kurumlarında kullanımının yaygınlaştırılması ve diğer eğitim kademelerinde de bu araştırmanın yapılması önerilmektedir.
Okul öncesi eğitim Ters yüz öğrenme Harmanlanmış öğrenme Öz düzenleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Politikası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |