Bu çalışmanın amacı ortaokul 5-8. sınıflarda okutulan Türkçe ders kitaplarındaki me-
tinlerin değerlendirme bölümünde yer alan okuduğunu anlama sorularının, Türkçe Dersi
Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlarla ve hedef kitlenin özellikleriyle uyumlu olup
olmadığını incelemektir. Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme-
si yapılarak betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmada Türkçe ders kitaplarındaki
etkinliklerde yer alan 1928 soru incelenmiş, incelenen soruların 964 tanesi okuduğu-
nu anlama sorusu olarak değerlendirilmeye alınmıştır. Türkçe Öğretim Programı’ndaki
okuma kazanımlarının bilişsel basamakları tespit edilmiş, kazanımların bilişsel düzeyi
belirlendikten sonra kazanımlara uygun hazırlanan sorular dört sınıf düzeyinde okuma
öncesi, okuma sırası ve okuma sonrası etkinlikler şeklinde değerlendirilmiştir. Son ola-
rak Türkçe ders kitabında bulunan okuduğunu anlama soruları, sınıf ve yaş düzeylerine
uygunluğu açısından değerlendirilmiş, Chall’ın gelişim basamaklarına göre yorumlan-
mıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul 5-8. sınıf düzeyinde en fazla kavrama ve hatır-
lama basamaklarında sorular sorulduğu görülmüştür. Soruların Türkçe Dersi Öğretim
Programı’ndaki kazanımların hedeflediği bilişsel beceri seviyelerine uygun olarak hazır-
landığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf ve yaş düzeyi arttıkça soruların temsil ettiği bilişsel
beceri seviyelerinde azalma olduğu görülmüş, ayrıca sorular hazırlanırken öğrencilerin
sınıf ve yaş düzeylerinin dikkate alınmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Türkçe öğretimi Ders kitabı Etkinlik Okuma Okuduğunu anlama.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 90 |