Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İSTENMEYEN OKUL YÖNETİCİSİ DAVRANIŞLARI

Yıl 2017, Sayı: 69, 105 - 116, 23.12.2017

Öz

Öğretmenlerin görüşlerine göre istenmeyen okul yöneticisi davranışlarını belirlemek
için yapılan bu araştırma nitel araştırma yönteminde tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında
Erzincan ilinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 52 öğretmenin
görüşü alınmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yaklaşımlarından içerik analizi ile çözümlenmiştir.
Öncelikle yapılan her bir görüşmeden elde
edilen veriler kodlanmıştır. Kodlama süreci görüşmelerdeki ifadenin seçilmesi ve uygun
olan kodun açıklama olarak kaydedilmesi ile tamamlanmıştır. Kodlama süreci tamamlandıktan
sonra temalandırmaya geçilmiş, elde edilen kodların uygun temalar altında gruplandırılması sağlanmıştır.
Sonrasında ise oluşturulan bu alt temaların benzerliklerine
bakılarak üst temalar oluşturulmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenler toplam 140 adet
görüş ifade etmişlerdir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler istenmeyen okul yöneticisi
davranışları arasında en çok okul yöneticilerinin liderlik becerisinin eksik olması
görüşünü ifade etmişlerdir. Bunun yanında öğretmenler okul yöneticilerinin sorun çözme
becerisinin olmaması, yöneticiliğinin zayıf olması, iletişim becerisinin yetersiz olması,
sorumluluktan kaçması, gibi görüşleri de yoğun olarak ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Ada, S. ve Ünal, S. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Karaköse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Kütahya ili). Eğitim ve Bilim, 37(164). 159-175.
  • Akal, Zuhal, (2003). Performans kavramları ve performans yönetimi, Ankara, MPM Ya- yınları.
  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eği- tim Fakültesi Dergisi, 15(1). 377-404
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara Ekinoks Yayınları.
  • Bektaş, A. (2010). İlköğretim okulları yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile sınıf öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Bush, T. (2008). Leadership and management development in education, Thousand Oaks, California: Sage.
  • Cemaloğlu, N. (2002). Öğretmen performansının artırılmasında okul yöneticisinin rolü. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:153-154.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147). 3-11.
  • Çelikten, M. (2001). Okul yöneticilerinin problem çözme becerileri. Kuram ve Uygula- mada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(3), 297-309.
  • Çelikten, M.(2008). Türk eğitim sistemi ve okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncı- lık.
  • Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkililiği. Dumlupınar Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (26).
  • Çiftçi, Ü. (2008). İlköğretim öğretmenleri arasındaki iletişim sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2001), Öğretmenlik mesleğine giriş, Ankara.
  • Eken, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerine yönelik yıldırma davranışlarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 13-31.
  • Gümüşeli, A. İ. (1996). Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (6).
  • Karip, E. (2004). Yönetim biliminin alanı ve kapsamı. Özden, Y. (Ed.). Eğitim ve okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Koçyiğit, Y., Duran, C. ve Çetindere, A. (2015). Yöneticilerin etik davranışlarının örgüt- sel performansa etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı. 43. 60-67.
  • Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen adaylarının okul yöneticisi kavramına ilişkin meta- forik algıları. Zeitschrift für die Welt der Türken. 6 (3). 115-133
  • Özgan, H., ve Aslan, N. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin sözlü iletişim biçiminin öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 190-206.
  • Peker, Ö. (1995). Yönetici eğitimi. Ankara TODAİE Yayınları.
  • Şimşek, S. (2002). Yönetim ve organizasyon. Konya: Günay Ofset.
  • Terzi, A.R ve Kurt, T. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik davranışlarının öğretmenlerin örgütsel bağlılığına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 166.
  • Ünal, S. (2000). İlköğretim okulu yöneticilerinin okullarında motivasyonu sağlama etkin- likleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 84-90.
  • Yılmaz, A., ve Ceylan, Ç. B. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 277-394.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Yalçın, S. (2017). ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İSTENMEYEN OKUL YÖNETİCİSİ DAVRANIŞLARI. EKEV Akademi Dergisi(69), 105-116.