Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SALGIN SÜRECİNDE İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ

Yıl 2021, Sayı: 86, 385 - 402, 24.05.2021

Öz

Aralık 2019’da Çin’de başlayıp kısa sürede tüm Dünya’yı etkisi altına alan ve Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından 11 Mart 2020 tarihinde pandemik bir hastalık olarak ilan edilen Koronavirüs, Dünya genelinde bütün ülkeleri ekonomi, eğitim, sağlık vb. tüm alanlarda derinden etkilemiştir. Ne zaman ve hangi yöne evrileceği henüz bilinemeyen salgın, insanlığa ağır bedel ödetmeye devam etmektedir. Bu süreç, tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemiz eğitim sistemini de ciddi şekilde etkilemiştir. Dünya genelinde süreçten etkilenen eğitim sistemlerinde olduğu gibi ülkemiz eğitim sisteminin her kademesinde de eğitim-öğretim faaliyetleri için alternatif yöntemlere gidilmiştir. Türk eğitim sisteminin önemli bir parçası olan ilkokullar da bu süreçten etkilenmiş, öğretim faaliyetleri genel olarak EBA (Eğitim Bilişim Ağı) gibi uzaktan eğitim ile gerçekleştirilmeye başlanmıştır. İlkokul birinci sınıflarda her bakımdan önemli hacim ve yere sahip öğrenme ve öğretim alanı olan ilk okuma yazma öğretimi de ülkemiz genelinde ilk defa EBA üzerinden ve/veya Zoom, Microsoft Teams vb. iletişim teknolojileriyle uzaktan eğitim ile gerçekleştirilmektedir. Bu anlamda alanda kuvvetle muhtemel ilk olacak bu çalışma, büyük önem ve yere sahiptir. Ayrıca bu araştırma, ilk kez söz konusu ortamlarda gerçekleştirilen ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan güncel sorunların belirlenmesi bakımından ayrı öneme sahiptir. Salgın sürecinde ilk okuma yazma öğretimi konulu araştırmanın temel amacı, salgından etkilenen ve EBA üzerinden uzaktan eğitim ile yürütülen ilk okuma yazma öğretim sürecini, yapılan çalışmalar ile birlikte değerlendirmek, öğretimde yaşanan temel sorunları belirlemek ve araştırma sonuçları ile sınıf öğretmenleri, planlayıcı ve yönetici gibi konunun paydaşlarına katkı sağlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ve nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan, 7 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve tekniği kullanılmıştır. Araştırma, uygun ölçüt ve örnekleme yöntemi ile belirlenen ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak isteyen, 2020-2021 eğitim- öğretim yılında birinci sınıflarda öğretimi EBA üzerinden uzaktan eğitim ile yürüten, hizmet sürecinde en az üç defa birinci sınıflarda eğitim - öğretimi yürütmüş ve ilk okuma yazma öğretimini gerçekleştirmiş 15 sınıf öğretmeni ile görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, nitel veri analizi tekniklerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Bulgular doğrultusunda sonuçlara ulaşılmış ve öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Amorim, V. and Junior, C. P. I. J. L. (2020). The effect of the H1N1 pandemic on learning. What to expect with Covid-19? http://meb.ai/t1vWnx adresinden 21 Mart 2021’de alınmıştır.
  • Baek, J. H., Jones, E., Bulger, S. and Taliaferro, A. (2018). Physical education teacher perceptions of technology-related learning experiences: A qualitative investigation. Journal of Teaching in Physical Education, 37(2), 170-189.
  • Balcı, A. (2020). Covıd-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75 – 85.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması.
  • Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gençoğlu, C. ve Çiftçi, M. (2020). Covid-19 salgınında eğitim: Türkiye üzerinden bir analiz. Journal of History School, 46, 1648-1673.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Horspool, A. and Lange, C. (2012). Applying the scholarship of teaching and learning: Student perceptions, behaviours and success online and face-to-face. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(1), 73-88.
  • Karbeyaz, A. ve Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 24(84), 39-66.
  • Moreno, J. M. and Gortazar, L. (2020). An analysis from PISA 2018 and its implications for the COVID19 crisis response. http://meb.ai/E4Jxgf adresinden 21 Mart 2021’de alınmıştır.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). İstanbul: Yayın Odası.
  • Parıldar, H. (2020). Tarihte bulaşıcı hastalık salgınları. Tepecik Eğit. ve Araşt. Hast. Dergisi, 30(Ek sayı), 9-26.
  • Özdoğan, A. ve Berkant, H. (2020). Covid 19 Pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 9(1)13-43.
  • Ramos-Morcillo A. J, Leal-Costa, C., Moral-García J. E and Ruzafa-Martínez, M. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5519.
  • Saavedra, J. (2020). Educational challenges and opportunities of the Coro­navirus (COVID-19) pandemic. http://meb.ai/fSOKbt adresinden 18 Mart 2021’de alınmıştır.
  • Salman, U. A. (2020a). Türkiye’de Koronavirüsün eğitime etkileri-III, Uzaktan eğitimin ilk iki haftası nasıl geçti?. http://meb.ai/KqlwZA adresinden 18 Mart 2021’de alınmıştır.
  • Salman, U. A. (2020b). Türkiye’de Koronavirüsün eğitime etkileri-V, Dijital uçurumu öğrenciler anlatıyor. http://meb.ai/snp6q2 adresinden 18 Mart 2021’de alınmıştır.
  • Temel, M. K. (2012). 1918 grip pandemisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • TÜBA. (2020). Covid-19 Pandemi değerlendirme raporu. No:34, 19-31, Ankara.
  • UNESCO. (2020). Distance Learning Strategies, What do we know about effectiveness?. http://meb.ai/GBEArw adresinden 20 Mart 2021’de alınmıştır.
  • UNESCO. (2020a). COVID-19 educational disruption and response. http://meb.ai/ tgL092 adresinden 28 Şubat 2021’de alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • WHO. (2020). WHO timeline - COVID-19. http://meb.ai/eqDuK9 adresinden 11 Mart 2021’de alınmıştır.
  • WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) http://meb.ai/E7uFId adresinden 11 Mart 2021’de alınmıştır.
  • WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World health Organization. https://covid19.who.int/ adresinden 15 Mart 2020’de alınmıştır.
  • World Bank. (2020). Rapid Response Briefing Note: Remote Learning and COVID-19 Outbreak. http://meb.ai/E8WcQU adresinden 18 Mart 2021’de alınmıştır.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhittin Sağırlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 86

Kaynak Göster

APA Sağırlı, M. (2021). SALGIN SÜRECİNDE İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ. EKEV Akademi Dergisi(86), 385-402.