Yükseköğretim kurumları; içinde bulundukları dönüşüm sürecinde değişen paradigmaya yön verecek öncü adımlar atmak zorundadır. Onlar için bu zorlu görevi başardama ilk adımlardan biri kendini dönüştürmek olmalıdır. Bu dönüşüme ilişkin uluslararası/ulusal düzeyde yapılan araştırmaların yanı sıra gerek yabancı gerekse de yerli bazı yükseköğretim kurumlarında kurum düzeyinde de reform çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Bu kurumlardan biri olan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesinde yükseköğretimde değişen paradigmayı özgün bir bakış açısıyla inceleyerek değişim odaklı çalışmalar yapmak amacıyla Üniversite Tasarımı Girişimi Kurulu kurulmuştur. Bu çalışmada, Üniversite Tasarımı Girişimi Kurulu tarafından geliştirilen yükseköğretimde yeni bir model tasarımının temel boyutları ve yapısal özellikleri açıklanmaktadır. Dijital evrende insan için disiplinlerarasılık görüşünü temel alan Disiplinlerarası Dijital Modelin geliştirilme sürecinde; yükseköğretim sisteminin kurumsal, akademik, bilimsel, ekonomik, hukuki, sosyal ve iletişimsel boyutları incelenmiştir. Her bir boyut özelinde yeni modelin sahip olması gereken zorunluluklar, yükseköğretim sisteminin ve uygulamalarının meydana getirdiği sınırlılıklar, bu sınırlılıkları aşmak ve dönüşümü sağlamak için yapılması gerekenlere ilişkin öneriler açıklanmıştır. Sonrasında ise Disiplinlerarası Dijital Model, temel dayanaklarına ve niteliklerine; modelde önerilen lisans eğitim sürecine ve lisans eğitim program yapısına; bu modele uygun bölümlerin yapılandırılma sürecine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu model, bir yükseköğretim kurumu genelinde veya fakülte düzeyinde uygulanabilir. Yükseköğretim kurumları, geleceği şimdide yakalama sorumluluğuna sahiptir. Bu sorumluluğu yerine getirme sürecinde bu çalışmada ayrıntılarıyla açıklanan ve bütüncül bir yaklaşımla geliştirilen Disiplinlerarası Dijital Modelin kullanılması önerilebilir.
Dijitalleşme Disiplinlerarasılık Disiplinlerarası Dijital Model Yükseköğretim Yükseköğretimde Model Tasarımı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 85 |