Teistik düşünceye göre Tanrı her-şeyi-bilen her-şeye-gücü-yeten ve iyilik sahibi olan
aşkın bir varlıktır. Fakat ateistik düşünceye göre her-şeyi-bilen, her-şeye-gücü-yeten ve
iyilik sahibi olan bir Tanrı’nın varlığı ile kötülüğün varlığı arasında bir tutarsızlık (çelişki)
vardır. Çünkü söz konusu sıfatlara sahip bir Tanrı kötülüğün meydana gelmesine
müsaade etmemelidir. Böylece, ‘(i)Tanrı mutlak kudret sahibidir ve mutlak anlamda iyidir’
ile ‘(ii) kötülük vardır’ önermeleri arasında mantıksal bir tutarsızlık olduğu için bu
önermelerin bir arada doğru olması düşünülemez. Peki, bu iki önerme arasında mantıksal
bir tutarsızlık var mıdır? Denilebilir ki mantıksal bir tutarsızlıktan söz edilebilmek
için önermeler arasında zorunlu bir çelişkinin olması gerekir. Nitekim mutlak anlamda
iyi olan bir Tanrı’nın bazı kötülüklere izin vermesini mümkün kılan ahlaki gerekçeler
olabilir. Eğer bir takım ahlaki gerekçelerden hareketle kötülüğe izin verilecekse o zaman
‘kötülük’ ile ‘mutlak kudret’ arasında bir tutarsızlık olamaz. Böylece ‘kötülüğün varlığı
Tanrı’nın varlığını mantıksal olarak imkânsız kılabilecek kanıtsal bir değere sahip değildir’
düşüncesi bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 62 |