Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2015, Sayı: 62, 173 - 184, 30.04.2015

Öz

Bu araştırmada önlisans öğrencilerinin bazı demografik değişkenlerinin tükenmişlik
düzeylerini etkileyip etkilemediği test edilmiştir. Araştırmaya 376 öğrenci katılmıştır. Verilerin
toplanmasında Burnout Measure (BM) tükenmişlik ölçeği ve kişisel anket formu
kullanılmıştır. İki grup arasındaki farkları incelemek için t testi (Independent Samples T
Test), ikiden fazla grubu karşılaştırmak için varyans analizi (one-way ANOVA) uygulanmıştır.
Yapılan kümeleme analizi sonucu yüksek motivasyonlu ve enerjikler ile tükenmişlik
belirtisi gösterenler olarak iki küme oluştuğu görülmüştür. Cinsiyet ve okuduğu sınıf
açısından yapılan t testlerinde tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
ANOVA analizi sonuçlarına göre öğrencilerin okuldaki başarı durumları,
aldıkları eğitimden memnuniyetleri, arkadaş ilişkileri ve ailenin gelir durumu ile tükenmişlik
düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Balogun, J. A., Helgemoe, S., Pellegrini, E., ve Hoeberlein, T. (1995). Test-retest reliability of a psychometric instrument designed to measure physical therapy students burnout. Perceptual and Motor Skills, 81, 667-672.
  • Balogun, J. A., Hoeberlein, T., Schneider, E., ve Katz, J. S. (1996). Academic performance is not a viable determinant of physical therapy students’ burnout. Perceptual and Motor Skills, 83, 21-22.
  • Chang, E. C., Rand, K. L., ve Strunk, D. P. (2000). Optimism and risk for burnout among working college students: Stress as a mediator. Personality and Individual Differences , 29, 255-263.
  • Çapri, B. (2006). Tükenmişlik Ölçeğinin Türkçeye uyarlaması: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 62-77.
  • Çapri, B., Gündüz, B., and Gökçakan, Z. (2011). Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu’nun (MTE-ÖF) Türkçeye Uyarlaması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 134-147.
  • Fimian, M. J., Fastenau, P. A., Tashener, J. H., ve Cross, A. H. (1989). The measure of classroom stress and burnout among gifted and talented students. Psychology in the Schools, 26, 139-153.
  • Gold, Y., Bachelor, P., and Michael, W. B. (1989). The dimensionality of a modified form of the Maslach Burnout Inventory for university students in a teacher-training program. Educational and Psychological Measurement, 49, 549-561.
  • Hu, Q., ve Schaufeli, W. B. (2009). The factorial validity of the Maslach Burnout Inventory-student survey in China. Psychological Reports, 105, 394-408.
  • Meier, S. F., and Schmeck, R. R. (1985). The burned-out college student: a descriptive profile. Journal of College Student Personel, 1, 63-69.
  • Özdamar, K. (2010). Paket Programlar ile istatistiksel veri analizi 2, (7. Baskı), Matser Basım sanayi ve Tic. Ltd.Şti. Kaan Kitabevi, Ankara.
  • Pines, A., Aronson, E., and Kafry D. (1981). Burnout: From tedium to personal growth. New York: The Free Press.
  • Schaufeli, W. B., Martinez, I., Marques-Pinto, A., Salanova, M., ve Bakker, A. (2002a).
  • Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Studies, 33, 464-481.
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., ve Bakker, A. (2002b). The measurement of burnout and engagement: A confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.
  • Schaufeli, W. B., ve Salanova M. (2007). Efficacy or inefficacy, that’s the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs. Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177-196.
  • Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24, 283-301.
  • Yang, H. J., ve Cheng, K. F. (2005). An investigation the factors affecting MIS student burnout in technical-vocational college. Computers in Human Behavior, 21, 917-932.
  • Yıldırım, S. (2007). Anaokulu öğretmenlerinde tükenmişlik düzeyi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki, Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zhang, Y., Gan, Y. Q., ve Zhang, Y. W. (2005). The reliability and validity of MBI-SS and academic characteristics affecting burnout. Chinese Journal of Clinical Psychology, 13, 383-385.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Nuri Demirel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Demirel, O. N. (2015). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(62), 173-184.