ÖZENGEN KLASİK GİTAR EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ
Yıl 2020,
Sayı: 84, 117 - 142, 27.12.2020
Berk Ceviz
,
Aytekin Albuz
Öz
Bu çalışmanın amacı, başlangıç düzeyinde özengen gitar eğitimine yönelik bir öğretim programının ihtiyaç durumunu ortaya koymaktır. Araştırma durum tespitine dayalı betimsel bir modelde olup; veriler görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. 5 akademisyen ve 5 gitar eğitmenine konuya ilişkin 10 soru sorulmuş, ses kayıtlarının dinlenmesi ile de elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenerek değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; başlangıç düzeyinde özengen gitar eğitimine yönelik bir öğretim programı oluşturulması ihtiyacının bulunduğu ve bu programın içeriğinde gitara ilişkin genel bilgiler, nota bilgisi, gitar çalma tekniği ve egzersizler gibi konulara yer verilmesi gerektiği belirtilmiştir. Buna ek olarak öğretim programı eksikliğinin öğrenci başarısına olumsuz etki ettiği ve öğreticilerin büyük kısmının kendi oluşturdukları şahsi ders planları çerçevesinde gitar öğretimi uyguladıkları görülmüştür.
Kaynakça
- Akçay, Ş. Ö. & Yener, S. (2019). Gitar eğitiminde performans ölçeği geliştirme çalışması.
Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 782-794.
- Arslanoğlu, Z. (2014). Başlangıç düzeyi özengen gitar öğretiminde Aydıntan ve Cracknell
metotlarının kullanımına yönelik karşılaştırmalı bir çalışma ve bir model önerisi.
Doktora tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Ceviz, B. (2014). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda uygulanan gitar eğitiminde
kullanılan kaynakların incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Elmas, Y. (2003). Sorularla gitar.
İstanbul: Pan.
- Ercan, N. & Orhan, Ş. Y. (2012). Yetişkin çalgı öğretmeni özellikleri. Turkish Studies
- International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish
or Turkic, 7(2), 223-231.
- Gökber, C. H. (2020). Çalgı eğitimine yönelik öğrenme stratejilerine dayalı program
tasarısının hazırlanması ve uygulanması. Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kalaycıoğlu, I. & Erim, A. (2016). Erken yaş gitar eğitimiyle ilgili basılı
öğretim materyallerinin karşılaştırmalı analizi. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi 9(17),
105-128.
- Kanneci, A. (2009). Klasik gitar metodu.
Ankara: Evrensel.
- Karan, M. (2011). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı eğitimi alan
öğrencilerin mesleki yönelimlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Küçükosmanoğlu, H. O. (2006). Eğitim fakültelerinde başlangıç gitar eğitiminde
kullanılan metotların incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Önder, C. Ş. & Yıldız, G (2008). Klasik gitar eğitiminin boyutları. Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 115-133.
- Özdek, A. (2006). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar eğitimi. Yüksek
lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Özdemir, M. (2014). Müzik öğretmenliği klasik gitar eğitimi dersi için eklektik bir model
önerisi. Doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Tarman, S. (2006). Müzik eğitiminin temelleri.
Ankara: Müzik Eğitimi.
- Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler yaklaşımlar -ve Türkiye’deki
durum. Ankara: Evrensel.
- Yiğit, N. & Özdek, A (2010). Özengen müzik eğitiminde klasik gitar eğitimi. Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 313-329.
- Yokuş, T. (2010). Dizgeli eğitime dayalı gitar dersi öğretim programının öğrencilerin
başarı düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(1), 139-156.