Bu çalışma Türkiye’de engelli bireylere yönelik yürütülen görsel sanatlar eğitimini yürütülen lisansüstü tezler üzerinden meta-sentez yöntemi kullanılarak değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında 2000-2019 yılları arası ilgili konuyu içeren 27’si yüksek lisans, 7’si doktora olmak üzere 34 lisansüstü tez incelenmiştir. Çalışmalara YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanı yardımı ile ulaşılmıştır. Veri tabanında erişime açık olmayan çalışmalara ise kurumumuz Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı aracılığı ile ulaşılmıştır. Araştırmaya dâhil edilen lisansüstü tezler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda çalışmalar, yayım yılı, yürütüldüğü üniversite, çalışmanın amacı, araştırma yöntemi, veri toplama araçları ve örneklemleri bağlamında incelenmiştir. Verilerden elde edilen tema ve kodlar tablo ve grafiklere dönüştürülerek yorumlanmıştır. Buna göre incelenen yüksek lisans tezlerinin 2008-2011 yılları arası yoğunlaştığı; doktora tezlerinin ise son dönemlere doğru çalışılmaya başlandığı ortaya çıkmıştır. Çalışmaların büyük bir çoğunluğu engelli bireylerin sanatsal gelişimlerini ve görsel sanatlar eğitiminin engelli bireylerin eğitimlerine yönelik katkılarını amaçladıkları görülmüştür. Çalışmalarda büyük oranda nicel bir yaklaşımla ve anket, ölçek ve test gibi nicel veri toplama araçlarıyla yürütüldüğü buna göre örneklemin çeşitlilik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Görsel Sanatlar Eğitim Engelli Bireyler Lisansüstü Tezler Meta-Sentez.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 84 |