Today, in order to understand the formation of digital cultures developing with digital technologies and their place in daily life, it is necessary to approach communication technologies from the perspective of the audience and the user. For this reason, in this study, the interest and fandom for YouTubers within the scope of young viewers has been analyzed. The qualitative method was preferred as the research method and in-depth interviews were conducted with a total of 12 people between the ages of 10-14. Among the findings obtained in the study, it was determined that the most prominent concepts in YouTuber fandom were being famous, sincerity, fictional content, childishness and access. It was observed that the participants redefined the specified concepts in accordance with the digital culture. The digital fan culture has created a new culture that feeds on past trends but with its inherent concepts.
Audience studies Fandom concept YouTube Vlog culture Young audiences
Günümüzde dijital teknolojiler ile gelişen dijital kültürlerin oluşumunu ve gündelik hayattaki yerini kavrayabilmek adına iletişim teknolojilerine izleyici ve kullanıcı perspektifinden yaklaşmak gerekir. Bu sebeple bu çalışmada genç izleyiciler kapsamında YouTuber’lara duyulan ilgi ve hayranlık analiz edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak niteliksel yöntem tercih edilmiş ve 10-14 yaşları arasında toplamda 12 kişi ile derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular arasında YouTuber hayranlığında en fazla öne çıkan kavramların ünlü olma, samimiyet, kurgusal içerikler, çocuksuluk ve erişim olduğu saptanmıştır. Katılımcıların, belirtilen kavramları dijital kültüre uygun olarak tekrar tanımladığı gözlemlenmiştir. Dijital hayran kültürü, geçmişteki eğilimlerden beslenen fakat kendisine içkin kavramlarıyla yeni bir kültür oluşturmuştur.
İzleyici çalışmaları Hayranlık kavramı YouTube Vlog kültürü Genç izleyiciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 91 |