The behavioral processes in which people manage independent work, and/or the affective, cognitive, and motivative states emerging during working are usually dedicated to “teamwork”. Behavioral processes involve actions like communication, coordination, expertise sharing, and help. Emergent states involved, ie., mutual respect and psychological safety. Organizational structure is defined as the formal system for duty and authority relationships controlling the way that individuals coordinate their actions and use resources to accomplish the goals of an organization that the job was changed from individual-oriented to collaborative approaches, in that case, teams were assumed to be the milestone of the structure for the organization. This study aims to examine the mediating effect of organizational structure on the effect of attitudes towards teamwork and its sub-dimensions (Team Structure, Leadership, Situation Monitoring, Mutual Support, Communication) on team performance. In this context, data were collected from 115 employees working at Fethi Sekin City Hospital in Elazığ, by survey method. “Teamwork Attitudes Scale”, “Teamwork Performance”, and “Organizational Structure scale” were used as data collection tools. The research was tested by using Process software. In the study, the Pearson correlation test, Process Regression analysis was used as one of the test techniques. As a result of the research, the effect of team structure, which is one of the sub-dimensions of teamwork attitudes, on team performance is mediated by the organic organizational structure. In addition, the effect of mutual support and communication, which are sub-dimensions of teamwork attitudes, on team performance is mediated by the organic organizational structure.
Teamwork attitudes Teamwork performance Organizatıonal structure
İnsanların bağımsız çalışmayı yönettikleri davranışsal süreçler ve/veya çalışma sırasında ortaya çıkan duyuşsal, bilişsel ve motive edici durumlar genellikle “ekip çalışmasına” adanmıştır. Davranışsal süreçler, iletişim, koordinasyon, uzmanlık paylaşımı ve yardım gibi eylemleri içerir. Acil durumlar, yani karşılıklı saygı ve psikolojik güvenliği içerir. Örgütsel yapı, bir örgütün amaçlarına ulaşmak için bireylerin eylemlerini koordine etme ve kaynakları kullanma şeklini kontrol eden görev ve yetki ilişkileri için resmi sistem olarak tanımlanmaktadır. Bu durumda ekiplerin organizasyon yapısının kilometre taşı olduğu varsayılmıştır. Bu çalışmanın amacı ekip çalışmasına yönelik tutumların ve alt boyutlarının (Ekip Yapısı, Liderlik, Durum İzleme, Karşılıklı Destek, İletişim) ekip performansı üzerindeki etkisinde örgüt yapısının aracılık etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda, Elazığ ili Fethi Sekin Şehir Hastanesinde görev yapan 115 çalışanından anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak “Ekip Çalışması Tutumları Ölçeği”, “Ekip Çalışması Performansı”, “Organizasyon Yapısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, Process yazılımı kullanılarak test edilmiştir. Çalışmada test tekniklerinden biri olan Pearson korelasyon testi, Process Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ekip çalışması tutumlarının alt boyutlarından biri olan ekip yapısının ekip performansı üzerindeki etkisine organik organizasyon yapısı aracılık etmektedir. Ayrıca, ekip çalışması tutumlarının alt boyutlarından olan karşılıklı destek ve iletişimin ekip performansı üzerindeki etkisine organik organizasyon yapısı aracılık etmektedir.
Ekip çalışması tutumları Ekip çalışması performansı Organizasyon yapısı. Teamwork performance Teamwork performance Teamwork performance Organizatıonal structure Organizatıonal structure
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 93 |