This study aims to determine the rate of workaholism tendency in public primary school teachers. The study has been designed with quantitative research methods and techniques, and the public primary school teachers in central Eskisehir have been targeted as the focus group. The research sample consisted of 320 teachers and was selected using a convenience sampling technique. Data collection was done in two parts, one containing the questions on demographic information and the other having the Duwas Workaholism Scale Turkish Form (DUWASTR), which was tested and adapted as valid and reliable by Doğan and Tel (2011). SPSS statistical package program has been the tool for data analysis to test arithmetic mean, standard deviation, run t-test, and one-way analysis of variance. Findings indicate that teachers have moderate workaholism tendencies regarding overworking and compulsive working. As for overworking and generally speaking, the difference between males and females is significant. Tenure was not an influential factor.
Bu araştırmada kamu ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin işkoliklik eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın hedef evrenini Eskişehir ili merkez ilçelerine bağlı kamu ilkokullarında görev yapan öğretmenler; örneklemini ise kolay ulaşılır örnekleme tekniğine göre çalışmaya dâhil olan 320 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri iki bölümden oluşan bir form aracılığıyla toplanmıştır. Formun ilk bölümünde demografik bilgilere ilişkin sorular, ikinci bölümünde ise Doğan ve Tel (2011) tarafından geçerlik güvenirliği test edilerek uyarlama çalışmaları yapılan “Duwas İşkoliklik Ölçeği Türkçe Formu (DUWASTR)” yer almaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi SPSS istatistik paket programı ile yapılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; aşırı çalışma ve kompulsif çalışma alt boyutlarında öğretmenlerin işkoliklik eğilimlerinin orta düzeyde olduğu, aşırı çalışma alt boyutunda ve ölçek bütününde kadın ve erkek öğretmenler arasında anlamlı farklılık olduğu, alt boyutlarda ve ölçek bütününde yer alan işkoliklik ifadelerine ilişkin öğretmen görüşleri arasında yaş, öğrenim süresi, mesleki kıdem ve çalışılan okuldaki görev süresinin bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 93 |