MATEMATİK DERSLERİNDE SINIF İÇİ MATEMATİKSEL MODELLEME YÖNTEMİ KULLANIMININ ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl 2024,
Sayı: 99, 363 - 389, 29.09.2024
Soner Karabacak
,
Elif Ertem Akbaş
Öz
Bu araştırmanın amacı, sınıf içi matematiksel modelleme yöntemini kullanımının öğrenci görüşleri bağlamında değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, Van ilinde bulunan bir devlet okulunda 8. sınıf matematik dersi alan 12 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış ve veri toplama aracı olarak araştırma ekibi tarafından oluşturulan matematiksel modelleme etkinlikleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma ile sınıf içi matematiksel modelleme yöntemi kullanımının öğrencilerin farklı çözüm yollarına yönlendirdiği görülmüştür. Bununla birlikte, modelleme etkinlikleri ile öğrencilerin çözüm sürecinde aktif oldukları ve araştırmacının bu süreçte öğrencilere rehber olduğunun ifade edildiği görülmüştür. Ayrıca matematik derslerinde matematiksel modelleme etkinliklerinin kullanılmasının sosyalleşme, kalıcı öğrenme, yaratıcı ve üst düzey düşünme gibi birçok olumlu etkisinin olacağının öğrenciler tarafından belirtilmiştir.
Kaynakça
- Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z., & Işık, A., (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 1-34. https://doi.org/10.14520/adyusbd.410
- Albayrak, E., & Çiltaş, A. (2017). Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 258-283.
- Aydın, H. (2008). İngiltere’de öğrenim gören öğrencilerin ve öğretmenlerin matematiksel modelleme kullanımına yönelik fenomenografik bir çalışma (Tez No. 211669) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Aztekin, S., & Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 135-165. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4125
- Biembengut, M. S. (2007). Modelling and applications in primary education. In W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI Study (pp. 451-456). Springer.
- Blum, W. (2011). Can modelling be taught and learnt? Some answers from empirical research. In G. Kaiser, W. Blum, R. B. Ferri & G. Stillman (Eds.), Trends in teaching and learning of mathematical modelling (pp. 15-30). Springer.
- Blum, W., & Galbraith, P. L. & Henn, H. W., & Niss, M. (Eds.). (2007). Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study. Springer.
- Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? In The proceedings of the 12th international congress on mathematical education: intellectual and attitudinal challenges (pp. 73-96). Springer International.
- Bracke, M., & Geiger, A. (2011). Real-world modelling in regular lessons: A long-term experiment. In G. Kaiser, W. Blum, R. B. Ferri & G. Stillman (Eds.), Trends in teaching and learning of mathematical modelling (pp. 529-549). Springer.
- Bonotto, C. (2007). How to replace word problems with activities of realistic mathematical modelling. In W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI Study (pp. 185-192). Springer.
- Boz-Yaman, B. (2022). Preservice mathematics teachers’ achievement and evaluation of mathematical modelling. Acta Didactica Napocensia, 15(2), 164-184.
- Canbazoğlu, H. B., & Tarım, K. (2023). İlkokul dönemi öğrencilerinin bilişsel matematiksel modelleme yeterlikleri. SDU International Journal of Educational Studies, 10(1), 1-21. https://doi.org/10.33710/sduijes.1191490
- Deniz, D., & Akgün, L. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel modelleme yönteminin sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 103-116.
- Doruk, B. K. (2010). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi (Tez No. 265182) [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Doruk, K. B., & Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
- English, L. D., & Watters, J. (2004). Mathematical modelling with young children. 28th. Conference of the International Groupforthe Psychology of Mathematics Education, 2, 335-342.
- English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: Children's construction of a consumer guide, Educational Studies in Mathematics, 63(3), 303-323.
- Eraslan, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri ve bunların matematik öğrenimine etkisi hakkındaki görüşleri. İlköğretim Online, 10 (1), 365-377
- Eric, C. C. M. (2010). Tracing primary 6 students' model development with in the mathematical modelling process. Journal of Mathematical Modellingand Application, 1(3), 40-57.
- Ferri, R. B. (2017). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education. Springer.
- Ferri, R. B., & Blum, W. (2010). Mathematical modelling in teacher education–experiences from a modelling seminar. In Proceedings of the sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2046-2055).
- Fox, J. (2006). A justification for mathematical modelling experiences in the preparatory classroom. In G Peter, Z. Robynand C. Mohan (Eds), 29th Annual Conference of Mathematics Education Group of Ausralasia, (pp. 221-228). Canberra.
- Gastón, J. L., & Lawrence, B. A. (2015). Supporting teachers’ learning about mathematical modeling. Journal of Mathematics Research, 7(4), 1-11.
- Haines, C., & Crouch, R. (2007). Mathematical modelling and applications: ability and competenceframe works In W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Henn& M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI Study (pp. 417-424). Springer.
- Hays P. A. (2004). Case study research. In K. De Marrais & S. D. Lapan (Eds.) Foundations for research: Methods Of İnquiry İn Education And The Social Sciences (pp. 218- 234). LEA.
- Huang, C. H. (2012). Promoting Engineering Students Mathematical Modeling Competency. Sefi 40th Annual Conference, 23-26 September 2012, Aristotle University.
- Kaiser, G., & Schwarz, B., (2006). Mathematical modelling as bridge between school and university. Zentral blatt für Didaktik der Mathematics, 38 (2), 196 – 208.
- Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. (Tez No. 221516) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri. (Tez No. 275237) [Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Lesh R., & Doerr H. M. (2003). Foundations of a Models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. Lesh R., Doerr H. M., (Eds.). Beyond constructivism: A Models & modeling perspective on mathematics problem solving, learning & teaching, 3-33.
- Maab, K. (2006). What are modelling competencies? Zentral blatt für Didaktik der Mathematics, 38 (2),113- 142
- Maaß, K. (2011). Identifying drivers for mathematical modelling–a commentary. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling: ICTMA14, 367-373.
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2011). Ortaöğretim Matematik 9-12. Sınıflar http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1vekno=86 Erişim: 14.11. 2022 .
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). Ortaöğretim 9-12. Sınıflar matematik dersi öğretim programı. Ankara Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Özer Keskin, Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. (Tez No. 214541) [Doktora tezi Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Pala, G. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi üzerine nitel bir araştırma. (Tez No. 423426) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2013). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42.
- Riyanto, B., & Putri, R. I. I. (2019). Senior High School Mathematics Learning through Mathematics Modeling Approach. Journal on Mathematics Education, 10(3), 425-444.
- Swan, M., & Turner, R. & Yoon, C., & Muller, E. (2007). Theroles of modelling in learning mathematics. In Modelling and applications in mathematicseducation (pp. 275-284). Springer.
- Tutak T., & Güder Y (2014), Matematiksel modellemenin tanımı, kapsamı ve önemi, Turkish Journal of Educational Studies, 1(1) 173-190.
- Urhan, S., & Şenol, D. O. S. T. (2016). Matematiksel modelleme etkinliklerinin derslerde kullanımı: öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1279-1295.
- Verschaffel, L., De Corte, E., & Lasure, S. (1994). Realistic considerations in mathematical modeling of school arithmetic word problems. Learning and instruction, 4(4), 273-294.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin.
- Yin, R. K. (2002). Case studyresearch: Design and methods. SAGE.
- Zbiek, R. M., & Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modelling as a context for deepening students’ understanding of curricular mathematics, Educational Studies in Mathematics, 5(63), 89-112.