Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM PROGRAMI FARKINDALIKLARI İLE BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Sayı: 103, 385 - 407, 10.09.2025

Öz

Öğretim programı uygulamalarının merkezinde olan öğretmenlerin programları uygulayabilme yeterliğine sahip olma gerekliliği, öğretmenlere öğretim programlarının uygulanmasında görevler ve sorumluluklar yüklemektedir. Bu yükümlülük öğretmenlerin öğretim programı farkındalıklarının ve öğretim programına bağlılıklarının önemini ortaya koymaktadır. Buradan hareketle, bu araştırmada ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile bağlılıkları arasındaki ilişki incelenmektedir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği (ÖPFÖ) ve Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği (ÖPBÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında öğretim programı farkındalığının alt boyutları ile öğretim programına bağlılık arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğretim programı farkındalığı alt boyutları olan psikomotor farkındalık, bilişsel farkındalık ve duyuşsal farkındalık ile öğretim programına bağlılık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Psikomotor farkındalık, bilişsel farkındalık ve duyuşsal farkındalık üzerinde mesleki kıdem, lisans eğitiminden mezun olunan fakülte, eğitim düzeyi ve haftalık ders saati değişkenlerinin bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul türü değişkeninin psikomotor farkındalık ve duyuşsal farkındalıkları üzerinde bir etkisinin olmadığı ama özel okullarda çalışan ortaokul İngilizce öğretmenlerinin devlet okullarında çalışan öğretmenlere kıyasla bilişsel farkındalıklarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretim programına bağlılık üzerinde mesleki kıdem, lisans eğitiminden mezun olunan fakülte ve eğitim düzeyi değişkenlerinin bir etkisi olmadığı görülmüştür. Ancak devlet okullarında çalışan ortaokul İngilizce öğretmenlerinin özel okullarda çalışan öğretmenlere kıyasla ve 20 saat ve altında ders veren öğretmenlerin 21 saat ve üzerinde ders veren öğretmenlere göre öğretim programına bağlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretim programına yönelik öğretmen görüşlerinin alınabileceği, okul türü ve haftalık ders saatinin bağımlı değişkenler olduğu deneysel araştırmalar yapılabileceği ve öğretim programı farkındalığı ve bağlılığına ilişkin nitel veya karma yöntemlerle yürütülen araştırmaların yapılabileceği gibi öneriler yer almaktadır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 10(3), 83-104.
  • Akbari, R., & Moradkhani, S. (2010). Iranian English teachers’ self-efficacy: Do academic degree and experience make a difference? Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 56(Special issue), 25–47.
  • Akkaya, A. O., & Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education Sciences, 6(3), 2229-2245.
  • Akkaya, T. (2023). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Premium E-journal of Social Sciences, 7(28), 288-294. http://dx.doi.org/10.37242/pejoss.4375
  • Allo, M. D. G. (2020). Curriculum fidelity in the secondary education in Indonesia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 14088-14094.
  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Altuncu, N. (2021). Lise öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği) (Tez No. 694356) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan-Çelik, F. M. (2020). Ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646523) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, M., & Erden, R. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 175-199. http://dx.doi.org/10.33711/yyuefd.691525
  • Aslan, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri (Tez No. 516831) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aşçı, M., & Yıldırım, R. (2020). Öğretmen failliği ile öğretim programına bağlılık arasındaki ilişki: Yunus Emre ilçesi örneği. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (Eğitim ve Toplum Özel Sayısı), 6126-6149. https://doi.org/10.26466/opus.806477
  • Atlı, K., Kara, Ö., & Mirzeoğlu, A. D. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 281-299.
  • Aygün, C. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programı ve öğretimi planlamaya yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 777439) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aynas, N. (2023). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve programa bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 1426-1445. https://doi.org/10.53444/deubefd.1270292
  • Bal, A. P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Baş, G., & Şentürk, C. (2019). Teaching-learning conceptions and curriculum fidelity: A relational research. International Journal of Curriculum and Instruction, 11(2), 163- 180.
  • Burul, C. (2018). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercihlerinin öğretim programına bağlılıklarıyla olan ilişkisinin incelenmesi (Tez No. 513474) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Göğebakan-Yıldız, D. (2014). Curriculum fidelity and factors affecting fidelity in the Turkish context. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 219-228. https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2020
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (22. baskı). Pegem.
  • Can, Ö. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646841) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Carless, D. R. (2001). A case study of curriculum implementation in Hong Kong, in: David R. Hall & Ann Hewings (Eds.). Innovation in English Language Teaching (pp. 265-274). Routledge.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis (12th ed.). Pearson.
  • Çaltinoğlu, A. (2020). İngilizce öğretmenlerinin KKTC’de 6-8 sınıflarda uygulanan İngilizce öğretim programlarına olan bağlılıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi Arşivi. http://i-rep.emu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11129/5490
  • Çavuşoğlu, G. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin benimsedikleri eğitim felsefeleri ile öğretim programına bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 707489) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftci, O., & Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298. https://doi.org/10.16949/turcomat.15375
  • Demir, E., & Toraman, Ç. (2021). Teachers ' levels of curriculum literacy. Trakya Journal of Education, 11(3), 1516-1528.
  • Demir, M. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin bilişsel esneklik ve program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 707978) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 67-81.
  • Erdamar, F. S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık algıları ve ilkokul yöneticilerinin öğretmenlerin program okuryazarlık becerisine yönelik algılarının ilerlemeci felsefe bağlamında analizi (Tez No. 621287) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erman, M. (2016). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının ve programlardan yararlanma durumlarının incelenmesi (Tez No. 448643) [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gani, S. A., & Mahjaty, R. (2017). English teachers’ knowledge for implementing the 2013 curriculum. English Education Journal, 8(2), 199-212.
  • Güler, Ş. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları, öz yeterlik inançları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki (Tez No. 681722) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Güleş, E. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 715738) [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ç. (2020). Müzik öğretmenlerinin müzik dersi öğretim programına bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 654835) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri ve öğretim programına bağlılık durumları (Tez No. 682861) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş., & Şen, H. S. (2023). Teachers' curriculum literacy and curriculum fidelity: differences according to certain variables. International Journal of Research in Teacher Education, 14(1), 1-23. https://doi.org/10.29329/ijrte.2023.523.1
  • Harvey, L. (2021). “Bigger than the Syllabus”: Exploring Second Language Writing Instructors’ Curriculum Knowledge (Order No. 28719184). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2572546491). https://www.proquest.com/dissertations-theses/bigger-than-syllabus-exploring-second-language/docview/2572546491/se-2
  • Kabaş, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile ilk okuma yazma öğretim programına bağlılıkları (Tez No. 611942) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kahraman, A. (2020). Özel okul öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlığı, epistemolojik inançları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 662366) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi (Tez No. 836914) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karadağ-Çaydaşi, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin değer öğretimine ilişkin görüşleri ve öğretim programına bağlılıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 596743) [Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakuyu, A. (2023). The contribution of teachers’ curriculum literacy on their curriculum fidelity: curriculum literacy-curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(3), 1785-1800.
  • Karakuyu, A., & Oğuz, A. (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öğretim programlarına bağlılıkları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), 85-103. https://doi.org/10.29129/inujgse.915003
  • Kauffman, D., Johnson, S. M., Kardos, S. M., Liu, E., & Peske, H. G. (2002). “Lost at sea”: New teachers’ experiences with curriculum and assessment. Teachers College Record, 104(2), 273-300. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00163
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Merkeziyetçi Öğretim Programlarının Sınıf-içi Uygulamaya Dönüştürülmesi: Öğretmen Deneyimlerinin Analizi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 103-113.
  • Keçeli, G. (2024). Ortaöğretim matematik dersi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ve eğitim programına yönelik değerlendirmeleri (Tez No. 864497) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi (Tez No. 618850) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kıncal, R. Y. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Nobel.
  • Kimpston, R. D. (1985). Curriculum fidelity and the implementation tasks employed by teachers: A research study. Journal of Curriculum Studies, 17(2), 185–195. https://doi.org/10.1080/0022027850170207
  • Kuloğlu, M. E. (2023). Program özerkliği, öğretmen özerkliği, öğretim programı okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ve tpab arasındaki ilişkiler (Tez No. 809805) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, S., & Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programının uygulanması ile ilgili öğretmenlerin görüşleri ve önerileri. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 29(1), 91-104.
  • Loflin, J. W. (2015). Relationship between teacher fidelity and physical education student outcomes. Physical Educator, 72(5), 359–383.
  • Mansuroğlu, C. (2019). Öğretmenlerin program okuryazarlıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi (Tez No. 581221) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maral-Polat, Ç. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine bağlılık algıları ile öğretim programına bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez No. 678454) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • McCormick, L. K., Steckler, A. B., & McLeroy, K. R. (1995). Diffusion of innovations in schools: A study of adoption and implementation of school-based tobacco prevention curricula. American Journal of Health Promotion, 9(3), 210-219.
  • MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği. https://ookgm.meb.gov.tr/www/yonetmelik/icerik/72 adresinden 16 Eylül 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Oral, B., & Bars, M. (2018). Öğretmen yetiştirmede akreditasyon. M. Ergün, B. Oral & T. Yazar (Ed.), Öğretmen yetiştirme sistemimiz (dün, bugün ve yarın) içinde (ss. 465-483). Pegem.
  • Orbeyi, S., & Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programı’nın değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 133-147.
  • Oruç, T. (2022). Sınıf öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri ile öğrenme ve öğretme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 737419) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Owhonda, N. M., & Samuel, A. (2018). Strategies of curriculum implementation in Nigeria: rivers state experience. Universal Journal oF Humanities, Physical, Social And Management Sciences (USHPSMS,11),(3), 7-17.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-110.
  • Özkılıç-Kolay, Y. (2023). İngilizce öğretmenlerinin öğretim stilleri ile İngilizce öğretim programına bağlılıkları arasındaki ilişki (Tez No. 810024) [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Open University.
  • Pektaş, Ö., & Pesen, A. (2021). Developing curriculum awareness scale (CAS): The study of validity and reliability. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences (CALESS), 3(1), 115-132. https://doi.org/10.35452/caless.2021.6
  • Pektaş, Ö. (2021). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 662811) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pence, K. L., Justice, L. M., & Wiggins, A. K. (2008). Preschool teachers' fidelity in implementing a comprehensive language-rich curriculum. Language, speech, and hearing services in schools, 39(3), 329-41.
  • Piasta, S. B., Justice, L. M., McGinty, A., Mashburn, A., & Slocum, L. (2015). A comprehensive examination of preschool teachers’ implementation fidelity when using a supplemental language and literacy curriculum. Child & Youth Care Forum, 44(5), 731–755. https://doi.org/10.1007/s10566-015-9305-2
  • QuestionPro, (2024). Sample Size Calculator. https://www.questionpro.com/sample-size-calculator/ adresinden 22 Mart 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Rahimi, M., & Alavi, J. (2017). The role of teaching experience in language teachers’ perceptions of a top-down curriculum change. The Curriculum Journal, 28(4), 479-503. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1344134
  • Ringwalt, C. L., Ennett, S., Johnson, R., Rohrbach, L. A., Simons-Rudolph, A., Vincus, A., et al. (2003). Factors associated with fidelity to substance use prevention curriculum guides in the nation’s middle schools. Health Education &Behavior, 30(3), 375-391.
  • Sakallıoğlu, G., & Özüdoğru, F. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (41), 70-107. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1112046
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink. S. & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the National Center for Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Sánchez, G., & Valcárcel, M. V. (1999). Science teachers’ views and practices in planning for teaching. Journal of Resarch in Science Thinking, 36(4), 493-513. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4%3C493::AID-TEA6%3E3.0.CO;2-P
  • Sayın, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programına yönelik farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 602422) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shaiegy, E. S. A. S. (2021). The impact of teacher’s teaching experience on the implementation of english language curricula in public schools in Aqaba governorate, Jordan. Middle Eastern Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(4), 75-88.
  • Smeed, J., Bourke, T., Nickerson, J., & Corsbie, T. (2015). Testing times for the implementation of curriculum change: Analysis and Extension of a Curriculum Change Model. SAGE Open. 5. https://doi.org/10.1177/2158244015581018
  • Sulaiman, I. (2020). Teachers’ fidelity to curriculum: an insight from teachers’ implementation of the Indonesian EFL curriculum policy. International Journal of Humanities and Innovation (IJHI), 3(2), 50-55.
  • Sumual, M. Z. I., & Ali, M. (2017). Evaluation of primary school teachers’pedagogical competence in implementing curriculum. Journal of Education and Learning, 11(3), 343-350. https://doi.org/10.11591/edulearn.v11i3.6429
  • Sun, H. (2009). A survey and analysis on junior and senior high school english teachers' receptivity to the new curriculum : the case study of huainan city, anhui province (Order No. 10528680). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1870420763). https://www.proquest.com/dissertations-theses/survey-analysis-on-junior-senior-high-school/docview/1870420763/se-2
  • Süer, S., & Kinay, İ. (2022). Investigation of primary teachers' curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1),191-214. https://doi.org/10.31704/ijocis.2022.009
  • Tanaş, R. (2023). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri, öğretim programına bağlılıkları, öğrenme-öğretme süreci yeterlikleri ve başarı hedefleri arasındaki ilişkiler (Tez No. 800782) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Thierry, K. L., Vincent, R. L., & Norris, K. (2020). Teacher-level predictors of the fidelity of ımplementation of a social-emotional learning curriculum. Early Education and Development, 33(1), 92–106. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1849896
  • Tuğluk, M. N., & Kürtmen, S. (2018). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 809-841. https://doi.org/10.14520/adyusbd.480236
  • Tutuş, F. (2021). İngilizce öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve İngilizce öğretimine yönelik görüşleri (Tez No. 687258) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkoğlu, Ç. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi (Tez No. 429393) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(3), 1235-1243.
  • Vartuli, S., & Rohs, J. (2009). Assurance of outcome evaluation: curriculum fidelity. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 502–512. https://doi.org/10.1080/02568540909594677
  • Viirpalu, P., Krull, E., & Mikser, R. (2022). Teachers’ feelings of curriculum ownership: the Estonian case. Journal of Baltic Studies, 53(3), 373–395. https://doi.org/10.1080/01629778.2021.2001550
  • Yafie, E., Setyaningsih, D., Lestariningrum, A., Saodi, S., Herlina, H., & Wiranata, I. G. L. A. (2024). Exploring Merdeka curriculum implementation in diverse preschools settings: A comparative analysis of principal perceptions in public and private schools with varied accreditation levels. Participatory Educational Research, 11(5), 41-58.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yaşar, M. D., & Sözbilir, M. (2019). Investigating teachers’ fidelity to constructivist chemistry curriculum in Turkey: Congruence between intended, perceived and observed curriculum in Turkey. International Journal of Physics and Chemistry Education, 11(4), 93-104. https://doi.org/10.12973/ijpce/84519
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N., & Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Yeni İlköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, 51-63.
  • Yaşaroğlu, C., & Manav, F. (2015). Öğretim programına bağlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 247-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40013/475707
  • Yıldız, D. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algıları ile program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 821103) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, G. (2021). Öğretmenlerin program okuryazarlık düzeyleri, program yönelimleri ve programa bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 676822) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, K. (2020). Eğitimin temel kavramları. H.B. Memduhoğlu & K. Yılmaz (Ed.), Eğitime giriş içinde (11. baskı, ss. 1-18). Pegem.
  • Zöğ, H. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıkları, eğitim felsefelerine yönelik eğilimleri ve öğretme öğrenme süreci yeterlilik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 755524) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Yıl 2025, Sayı: 103, 385 - 407, 10.09.2025

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 10(3), 83-104.
  • Akbari, R., & Moradkhani, S. (2010). Iranian English teachers’ self-efficacy: Do academic degree and experience make a difference? Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 56(Special issue), 25–47.
  • Akkaya, A. O., & Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education Sciences, 6(3), 2229-2245.
  • Akkaya, T. (2023). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Premium E-journal of Social Sciences, 7(28), 288-294. http://dx.doi.org/10.37242/pejoss.4375
  • Allo, M. D. G. (2020). Curriculum fidelity in the secondary education in Indonesia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 14088-14094.
  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Altuncu, N. (2021). Lise öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği) (Tez No. 694356) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan-Çelik, F. M. (2020). Ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646523) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, M., & Erden, R. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 175-199. http://dx.doi.org/10.33711/yyuefd.691525
  • Aslan, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri (Tez No. 516831) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aşçı, M., & Yıldırım, R. (2020). Öğretmen failliği ile öğretim programına bağlılık arasındaki ilişki: Yunus Emre ilçesi örneği. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (Eğitim ve Toplum Özel Sayısı), 6126-6149. https://doi.org/10.26466/opus.806477
  • Atlı, K., Kara, Ö., & Mirzeoğlu, A. D. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 281-299.
  • Aygün, C. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programı ve öğretimi planlamaya yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 777439) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aynas, N. (2023). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve programa bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 1426-1445. https://doi.org/10.53444/deubefd.1270292
  • Bal, A. P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Baş, G., & Şentürk, C. (2019). Teaching-learning conceptions and curriculum fidelity: A relational research. International Journal of Curriculum and Instruction, 11(2), 163- 180.
  • Burul, C. (2018). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercihlerinin öğretim programına bağlılıklarıyla olan ilişkisinin incelenmesi (Tez No. 513474) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Göğebakan-Yıldız, D. (2014). Curriculum fidelity and factors affecting fidelity in the Turkish context. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 219-228. https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2020
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (22. baskı). Pegem.
  • Can, Ö. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646841) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Carless, D. R. (2001). A case study of curriculum implementation in Hong Kong, in: David R. Hall & Ann Hewings (Eds.). Innovation in English Language Teaching (pp. 265-274). Routledge.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis (12th ed.). Pearson.
  • Çaltinoğlu, A. (2020). İngilizce öğretmenlerinin KKTC’de 6-8 sınıflarda uygulanan İngilizce öğretim programlarına olan bağlılıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi Arşivi. http://i-rep.emu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11129/5490
  • Çavuşoğlu, G. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin benimsedikleri eğitim felsefeleri ile öğretim programına bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 707489) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftci, O., & Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298. https://doi.org/10.16949/turcomat.15375
  • Demir, E., & Toraman, Ç. (2021). Teachers ' levels of curriculum literacy. Trakya Journal of Education, 11(3), 1516-1528.
  • Demir, M. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin bilişsel esneklik ve program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 707978) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 67-81.
  • Erdamar, F. S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık algıları ve ilkokul yöneticilerinin öğretmenlerin program okuryazarlık becerisine yönelik algılarının ilerlemeci felsefe bağlamında analizi (Tez No. 621287) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erman, M. (2016). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının ve programlardan yararlanma durumlarının incelenmesi (Tez No. 448643) [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gani, S. A., & Mahjaty, R. (2017). English teachers’ knowledge for implementing the 2013 curriculum. English Education Journal, 8(2), 199-212.
  • Güler, Ş. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları, öz yeterlik inançları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki (Tez No. 681722) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Güleş, E. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 715738) [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ç. (2020). Müzik öğretmenlerinin müzik dersi öğretim programına bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 654835) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri ve öğretim programına bağlılık durumları (Tez No. 682861) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş., & Şen, H. S. (2023). Teachers' curriculum literacy and curriculum fidelity: differences according to certain variables. International Journal of Research in Teacher Education, 14(1), 1-23. https://doi.org/10.29329/ijrte.2023.523.1
  • Harvey, L. (2021). “Bigger than the Syllabus”: Exploring Second Language Writing Instructors’ Curriculum Knowledge (Order No. 28719184). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2572546491). https://www.proquest.com/dissertations-theses/bigger-than-syllabus-exploring-second-language/docview/2572546491/se-2
  • Kabaş, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile ilk okuma yazma öğretim programına bağlılıkları (Tez No. 611942) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kahraman, A. (2020). Özel okul öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlığı, epistemolojik inançları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 662366) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi (Tez No. 836914) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karadağ-Çaydaşi, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin değer öğretimine ilişkin görüşleri ve öğretim programına bağlılıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 596743) [Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakuyu, A. (2023). The contribution of teachers’ curriculum literacy on their curriculum fidelity: curriculum literacy-curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(3), 1785-1800.
  • Karakuyu, A., & Oğuz, A. (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öğretim programlarına bağlılıkları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), 85-103. https://doi.org/10.29129/inujgse.915003
  • Kauffman, D., Johnson, S. M., Kardos, S. M., Liu, E., & Peske, H. G. (2002). “Lost at sea”: New teachers’ experiences with curriculum and assessment. Teachers College Record, 104(2), 273-300. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00163
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Merkeziyetçi Öğretim Programlarının Sınıf-içi Uygulamaya Dönüştürülmesi: Öğretmen Deneyimlerinin Analizi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 103-113.
  • Keçeli, G. (2024). Ortaöğretim matematik dersi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ve eğitim programına yönelik değerlendirmeleri (Tez No. 864497) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi (Tez No. 618850) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kıncal, R. Y. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Nobel.
  • Kimpston, R. D. (1985). Curriculum fidelity and the implementation tasks employed by teachers: A research study. Journal of Curriculum Studies, 17(2), 185–195. https://doi.org/10.1080/0022027850170207
  • Kuloğlu, M. E. (2023). Program özerkliği, öğretmen özerkliği, öğretim programı okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ve tpab arasındaki ilişkiler (Tez No. 809805) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, S., & Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programının uygulanması ile ilgili öğretmenlerin görüşleri ve önerileri. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 29(1), 91-104.
  • Loflin, J. W. (2015). Relationship between teacher fidelity and physical education student outcomes. Physical Educator, 72(5), 359–383.
  • Mansuroğlu, C. (2019). Öğretmenlerin program okuryazarlıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi (Tez No. 581221) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maral-Polat, Ç. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine bağlılık algıları ile öğretim programına bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez No. 678454) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • McCormick, L. K., Steckler, A. B., & McLeroy, K. R. (1995). Diffusion of innovations in schools: A study of adoption and implementation of school-based tobacco prevention curricula. American Journal of Health Promotion, 9(3), 210-219.
  • MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği. https://ookgm.meb.gov.tr/www/yonetmelik/icerik/72 adresinden 16 Eylül 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Oral, B., & Bars, M. (2018). Öğretmen yetiştirmede akreditasyon. M. Ergün, B. Oral & T. Yazar (Ed.), Öğretmen yetiştirme sistemimiz (dün, bugün ve yarın) içinde (ss. 465-483). Pegem.
  • Orbeyi, S., & Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programı’nın değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 133-147.
  • Oruç, T. (2022). Sınıf öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri ile öğrenme ve öğretme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 737419) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Owhonda, N. M., & Samuel, A. (2018). Strategies of curriculum implementation in Nigeria: rivers state experience. Universal Journal oF Humanities, Physical, Social And Management Sciences (USHPSMS,11),(3), 7-17.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-110.
  • Özkılıç-Kolay, Y. (2023). İngilizce öğretmenlerinin öğretim stilleri ile İngilizce öğretim programına bağlılıkları arasındaki ilişki (Tez No. 810024) [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Open University.
  • Pektaş, Ö., & Pesen, A. (2021). Developing curriculum awareness scale (CAS): The study of validity and reliability. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences (CALESS), 3(1), 115-132. https://doi.org/10.35452/caless.2021.6
  • Pektaş, Ö. (2021). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 662811) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pence, K. L., Justice, L. M., & Wiggins, A. K. (2008). Preschool teachers' fidelity in implementing a comprehensive language-rich curriculum. Language, speech, and hearing services in schools, 39(3), 329-41.
  • Piasta, S. B., Justice, L. M., McGinty, A., Mashburn, A., & Slocum, L. (2015). A comprehensive examination of preschool teachers’ implementation fidelity when using a supplemental language and literacy curriculum. Child & Youth Care Forum, 44(5), 731–755. https://doi.org/10.1007/s10566-015-9305-2
  • QuestionPro, (2024). Sample Size Calculator. https://www.questionpro.com/sample-size-calculator/ adresinden 22 Mart 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Rahimi, M., & Alavi, J. (2017). The role of teaching experience in language teachers’ perceptions of a top-down curriculum change. The Curriculum Journal, 28(4), 479-503. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1344134
  • Ringwalt, C. L., Ennett, S., Johnson, R., Rohrbach, L. A., Simons-Rudolph, A., Vincus, A., et al. (2003). Factors associated with fidelity to substance use prevention curriculum guides in the nation’s middle schools. Health Education &Behavior, 30(3), 375-391.
  • Sakallıoğlu, G., & Özüdoğru, F. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (41), 70-107. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1112046
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink. S. & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the National Center for Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Sánchez, G., & Valcárcel, M. V. (1999). Science teachers’ views and practices in planning for teaching. Journal of Resarch in Science Thinking, 36(4), 493-513. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4%3C493::AID-TEA6%3E3.0.CO;2-P
  • Sayın, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programına yönelik farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 602422) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shaiegy, E. S. A. S. (2021). The impact of teacher’s teaching experience on the implementation of english language curricula in public schools in Aqaba governorate, Jordan. Middle Eastern Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(4), 75-88.
  • Smeed, J., Bourke, T., Nickerson, J., & Corsbie, T. (2015). Testing times for the implementation of curriculum change: Analysis and Extension of a Curriculum Change Model. SAGE Open. 5. https://doi.org/10.1177/2158244015581018
  • Sulaiman, I. (2020). Teachers’ fidelity to curriculum: an insight from teachers’ implementation of the Indonesian EFL curriculum policy. International Journal of Humanities and Innovation (IJHI), 3(2), 50-55.
  • Sumual, M. Z. I., & Ali, M. (2017). Evaluation of primary school teachers’pedagogical competence in implementing curriculum. Journal of Education and Learning, 11(3), 343-350. https://doi.org/10.11591/edulearn.v11i3.6429
  • Sun, H. (2009). A survey and analysis on junior and senior high school english teachers' receptivity to the new curriculum : the case study of huainan city, anhui province (Order No. 10528680). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1870420763). https://www.proquest.com/dissertations-theses/survey-analysis-on-junior-senior-high-school/docview/1870420763/se-2
  • Süer, S., & Kinay, İ. (2022). Investigation of primary teachers' curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1),191-214. https://doi.org/10.31704/ijocis.2022.009
  • Tanaş, R. (2023). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri, öğretim programına bağlılıkları, öğrenme-öğretme süreci yeterlikleri ve başarı hedefleri arasındaki ilişkiler (Tez No. 800782) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Thierry, K. L., Vincent, R. L., & Norris, K. (2020). Teacher-level predictors of the fidelity of ımplementation of a social-emotional learning curriculum. Early Education and Development, 33(1), 92–106. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1849896
  • Tuğluk, M. N., & Kürtmen, S. (2018). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 809-841. https://doi.org/10.14520/adyusbd.480236
  • Tutuş, F. (2021). İngilizce öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve İngilizce öğretimine yönelik görüşleri (Tez No. 687258) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkoğlu, Ç. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi (Tez No. 429393) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(3), 1235-1243.
  • Vartuli, S., & Rohs, J. (2009). Assurance of outcome evaluation: curriculum fidelity. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 502–512. https://doi.org/10.1080/02568540909594677
  • Viirpalu, P., Krull, E., & Mikser, R. (2022). Teachers’ feelings of curriculum ownership: the Estonian case. Journal of Baltic Studies, 53(3), 373–395. https://doi.org/10.1080/01629778.2021.2001550
  • Yafie, E., Setyaningsih, D., Lestariningrum, A., Saodi, S., Herlina, H., & Wiranata, I. G. L. A. (2024). Exploring Merdeka curriculum implementation in diverse preschools settings: A comparative analysis of principal perceptions in public and private schools with varied accreditation levels. Participatory Educational Research, 11(5), 41-58.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yaşar, M. D., & Sözbilir, M. (2019). Investigating teachers’ fidelity to constructivist chemistry curriculum in Turkey: Congruence between intended, perceived and observed curriculum in Turkey. International Journal of Physics and Chemistry Education, 11(4), 93-104. https://doi.org/10.12973/ijpce/84519
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N., & Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Yeni İlköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, 51-63.
  • Yaşaroğlu, C., & Manav, F. (2015). Öğretim programına bağlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 247-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40013/475707
  • Yıldız, D. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algıları ile program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 821103) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, G. (2021). Öğretmenlerin program okuryazarlık düzeyleri, program yönelimleri ve programa bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 676822) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, K. (2020). Eğitimin temel kavramları. H.B. Memduhoğlu & K. Yılmaz (Ed.), Eğitime giriş içinde (11. baskı, ss. 1-18). Pegem.
  • Zöğ, H. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıkları, eğitim felsefelerine yönelik eğilimleri ve öğretme öğrenme süreci yeterlilik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 755524) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Investigation of the Relationship between Middle School English Language Teachers' Curriculum Awareness and Fidelity

Yıl 2025, Sayı: 103, 385 - 407, 10.09.2025

Öz

The requirement that teachers, who are at the center of curriculum implementation, have the competence to implement the curricula imposes duties and responsibilities on teachers in the implementation of the curricula. This charge reveals the importance of teachers' awareness of and fidelity to the curriculum. Based on this, the present research examines the relationship between middle school English language teachers' curriculum awareness and fidelity. In line with this purpose, the correlational screening model is used in the research. The Curriculum Awareness Scale (CAS) and the Curriculum Fidelity Scale (CFS) are used as data collection tools. The results of the research show that there is a moderately positive and significant relationship between sub-dimensions of curriculum awareness and curriculum fidelity. Furthermore, middle school English language teachers' levels of psychomotor awareness, cognitive awareness and affective awareness, which are sub-dimensions of curriculum awareness, and fidelity to the curriculum are high. It is concluded that professional seniority, faculty of graduation, level of education and weekly course hours have no effect on psychomotor awareness, cognitive awareness and affective awareness. It is found that the school type has no effect on psychomotor awareness and affective awareness, but middle school English language teachers working in private schools have higher cognitive awareness than teachers working in public schools. It is noticed that professional seniority, faculty of graduation and level of education do not have an effect on fidelity to the curriculum. However, it is determined that middle school English language teachers working in public schools have higher levels of fidelity to the curriculum than teachers working in private schools, and that teachers working for 20 hours or less have higher level of fidelity to the curriculum than teachers working for 21 hours or more. At the end of the research, there are suggestions such as obtaining teachers' opinions about the curriculum, conducting experimental studies with school type and weekly course hours as dependent variables, and conducting qualitative or mixed method studies on curriculum awareness and fidelity.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 10(3), 83-104.
  • Akbari, R., & Moradkhani, S. (2010). Iranian English teachers’ self-efficacy: Do academic degree and experience make a difference? Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 56(Special issue), 25–47.
  • Akkaya, A. O., & Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education Sciences, 6(3), 2229-2245.
  • Akkaya, T. (2023). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Premium E-journal of Social Sciences, 7(28), 288-294. http://dx.doi.org/10.37242/pejoss.4375
  • Allo, M. D. G. (2020). Curriculum fidelity in the secondary education in Indonesia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 14088-14094.
  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Altuncu, N. (2021). Lise öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği) (Tez No. 694356) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan-Çelik, F. M. (2020). Ortaokul İngilizce öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646523) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, M., & Erden, R. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 175-199. http://dx.doi.org/10.33711/yyuefd.691525
  • Aslan, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri (Tez No. 516831) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aşçı, M., & Yıldırım, R. (2020). Öğretmen failliği ile öğretim programına bağlılık arasındaki ilişki: Yunus Emre ilçesi örneği. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (Eğitim ve Toplum Özel Sayısı), 6126-6149. https://doi.org/10.26466/opus.806477
  • Atlı, K., Kara, Ö., & Mirzeoğlu, A. D. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 281-299.
  • Aygün, C. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programı ve öğretimi planlamaya yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 777439) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aynas, N. (2023). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve programa bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 1426-1445. https://doi.org/10.53444/deubefd.1270292
  • Bal, A. P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Baş, G., & Şentürk, C. (2019). Teaching-learning conceptions and curriculum fidelity: A relational research. International Journal of Curriculum and Instruction, 11(2), 163- 180.
  • Burul, C. (2018). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercihlerinin öğretim programına bağlılıklarıyla olan ilişkisinin incelenmesi (Tez No. 513474) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., & Göğebakan-Yıldız, D. (2014). Curriculum fidelity and factors affecting fidelity in the Turkish context. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 219-228. https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2020
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (22. baskı). Pegem.
  • Can, Ö. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 646841) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Carless, D. R. (2001). A case study of curriculum implementation in Hong Kong, in: David R. Hall & Ann Hewings (Eds.). Innovation in English Language Teaching (pp. 265-274). Routledge.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis (12th ed.). Pearson.
  • Çaltinoğlu, A. (2020). İngilizce öğretmenlerinin KKTC’de 6-8 sınıflarda uygulanan İngilizce öğretim programlarına olan bağlılıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi Arşivi. http://i-rep.emu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11129/5490
  • Çavuşoğlu, G. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin benimsedikleri eğitim felsefeleri ile öğretim programına bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 707489) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftci, O., & Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298. https://doi.org/10.16949/turcomat.15375
  • Demir, E., & Toraman, Ç. (2021). Teachers ' levels of curriculum literacy. Trakya Journal of Education, 11(3), 1516-1528.
  • Demir, M. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin bilişsel esneklik ve program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 707978) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 67-81.
  • Erdamar, F. S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin program okuryazarlık algıları ve ilkokul yöneticilerinin öğretmenlerin program okuryazarlık becerisine yönelik algılarının ilerlemeci felsefe bağlamında analizi (Tez No. 621287) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erman, M. (2016). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının ve programlardan yararlanma durumlarının incelenmesi (Tez No. 448643) [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gani, S. A., & Mahjaty, R. (2017). English teachers’ knowledge for implementing the 2013 curriculum. English Education Journal, 8(2), 199-212.
  • Güler, Ş. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları, öz yeterlik inançları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki (Tez No. 681722) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Güleş, E. (2022). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ve öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi (Tez No. 715738) [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ç. (2020). Müzik öğretmenlerinin müzik dersi öğretim programına bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 654835) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri ve öğretim programına bağlılık durumları (Tez No. 682861) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gürbüz, Ş., & Şen, H. S. (2023). Teachers' curriculum literacy and curriculum fidelity: differences according to certain variables. International Journal of Research in Teacher Education, 14(1), 1-23. https://doi.org/10.29329/ijrte.2023.523.1
  • Harvey, L. (2021). “Bigger than the Syllabus”: Exploring Second Language Writing Instructors’ Curriculum Knowledge (Order No. 28719184). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2572546491). https://www.proquest.com/dissertations-theses/bigger-than-syllabus-exploring-second-language/docview/2572546491/se-2
  • Kabaş, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile ilk okuma yazma öğretim programına bağlılıkları (Tez No. 611942) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kahraman, A. (2020). Özel okul öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlığı, epistemolojik inançları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 662366) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi (Tez No. 836914) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karadağ-Çaydaşi, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin değer öğretimine ilişkin görüşleri ve öğretim programına bağlılıklarının değerlendirilmesi (Tez No. 596743) [Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakuyu, A. (2023). The contribution of teachers’ curriculum literacy on their curriculum fidelity: curriculum literacy-curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(3), 1785-1800.
  • Karakuyu, A., & Oğuz, A. (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öğretim programlarına bağlılıkları. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), 85-103. https://doi.org/10.29129/inujgse.915003
  • Kauffman, D., Johnson, S. M., Kardos, S. M., Liu, E., & Peske, H. G. (2002). “Lost at sea”: New teachers’ experiences with curriculum and assessment. Teachers College Record, 104(2), 273-300. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00163
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Merkeziyetçi Öğretim Programlarının Sınıf-içi Uygulamaya Dönüştürülmesi: Öğretmen Deneyimlerinin Analizi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 103-113.
  • Keçeli, G. (2024). Ortaöğretim matematik dersi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ve eğitim programına yönelik değerlendirmeleri (Tez No. 864497) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi (Tez No. 618850) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kıncal, R. Y. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Nobel.
  • Kimpston, R. D. (1985). Curriculum fidelity and the implementation tasks employed by teachers: A research study. Journal of Curriculum Studies, 17(2), 185–195. https://doi.org/10.1080/0022027850170207
  • Kuloğlu, M. E. (2023). Program özerkliği, öğretmen özerkliği, öğretim programı okuryazarlığı, öğretim programına bağlılık ve tpab arasındaki ilişkiler (Tez No. 809805) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, S., & Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programının uygulanması ile ilgili öğretmenlerin görüşleri ve önerileri. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 29(1), 91-104.
  • Loflin, J. W. (2015). Relationship between teacher fidelity and physical education student outcomes. Physical Educator, 72(5), 359–383.
  • Mansuroğlu, C. (2019). Öğretmenlerin program okuryazarlıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi (Tez No. 581221) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maral-Polat, Ç. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine bağlılık algıları ile öğretim programına bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez No. 678454) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • McCormick, L. K., Steckler, A. B., & McLeroy, K. R. (1995). Diffusion of innovations in schools: A study of adoption and implementation of school-based tobacco prevention curricula. American Journal of Health Promotion, 9(3), 210-219.
  • MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf adresinden 31 Temmuz 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği. https://ookgm.meb.gov.tr/www/yonetmelik/icerik/72 adresinden 16 Eylül 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Oral, B., & Bars, M. (2018). Öğretmen yetiştirmede akreditasyon. M. Ergün, B. Oral & T. Yazar (Ed.), Öğretmen yetiştirme sistemimiz (dün, bugün ve yarın) içinde (ss. 465-483). Pegem.
  • Orbeyi, S., & Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programı’nın değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 133-147.
  • Oruç, T. (2022). Sınıf öğretmenlerinin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri ile öğrenme ve öğretme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 737419) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Owhonda, N. M., & Samuel, A. (2018). Strategies of curriculum implementation in Nigeria: rivers state experience. Universal Journal oF Humanities, Physical, Social And Management Sciences (USHPSMS,11),(3), 7-17.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-110.
  • Özkılıç-Kolay, Y. (2023). İngilizce öğretmenlerinin öğretim stilleri ile İngilizce öğretim programına bağlılıkları arasındaki ilişki (Tez No. 810024) [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Open University.
  • Pektaş, Ö., & Pesen, A. (2021). Developing curriculum awareness scale (CAS): The study of validity and reliability. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences (CALESS), 3(1), 115-132. https://doi.org/10.35452/caless.2021.6
  • Pektaş, Ö. (2021). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 662811) [Yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pence, K. L., Justice, L. M., & Wiggins, A. K. (2008). Preschool teachers' fidelity in implementing a comprehensive language-rich curriculum. Language, speech, and hearing services in schools, 39(3), 329-41.
  • Piasta, S. B., Justice, L. M., McGinty, A., Mashburn, A., & Slocum, L. (2015). A comprehensive examination of preschool teachers’ implementation fidelity when using a supplemental language and literacy curriculum. Child & Youth Care Forum, 44(5), 731–755. https://doi.org/10.1007/s10566-015-9305-2
  • QuestionPro, (2024). Sample Size Calculator. https://www.questionpro.com/sample-size-calculator/ adresinden 22 Mart 2024 tarihinde erişilmiştir.
  • Rahimi, M., & Alavi, J. (2017). The role of teaching experience in language teachers’ perceptions of a top-down curriculum change. The Curriculum Journal, 28(4), 479-503. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1344134
  • Ringwalt, C. L., Ennett, S., Johnson, R., Rohrbach, L. A., Simons-Rudolph, A., Vincus, A., et al. (2003). Factors associated with fidelity to substance use prevention curriculum guides in the nation’s middle schools. Health Education &Behavior, 30(3), 375-391.
  • Sakallıoğlu, G., & Özüdoğru, F. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (41), 70-107. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1112046
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink. S. & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the National Center for Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Sánchez, G., & Valcárcel, M. V. (1999). Science teachers’ views and practices in planning for teaching. Journal of Resarch in Science Thinking, 36(4), 493-513. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4%3C493::AID-TEA6%3E3.0.CO;2-P
  • Sayın, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programına yönelik farkındalıklarının incelenmesi (Tez No. 602422) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shaiegy, E. S. A. S. (2021). The impact of teacher’s teaching experience on the implementation of english language curricula in public schools in Aqaba governorate, Jordan. Middle Eastern Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(4), 75-88.
  • Smeed, J., Bourke, T., Nickerson, J., & Corsbie, T. (2015). Testing times for the implementation of curriculum change: Analysis and Extension of a Curriculum Change Model. SAGE Open. 5. https://doi.org/10.1177/2158244015581018
  • Sulaiman, I. (2020). Teachers’ fidelity to curriculum: an insight from teachers’ implementation of the Indonesian EFL curriculum policy. International Journal of Humanities and Innovation (IJHI), 3(2), 50-55.
  • Sumual, M. Z. I., & Ali, M. (2017). Evaluation of primary school teachers’pedagogical competence in implementing curriculum. Journal of Education and Learning, 11(3), 343-350. https://doi.org/10.11591/edulearn.v11i3.6429
  • Sun, H. (2009). A survey and analysis on junior and senior high school english teachers' receptivity to the new curriculum : the case study of huainan city, anhui province (Order No. 10528680). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1870420763). https://www.proquest.com/dissertations-theses/survey-analysis-on-junior-senior-high-school/docview/1870420763/se-2
  • Süer, S., & Kinay, İ. (2022). Investigation of primary teachers' curriculum fidelity. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1),191-214. https://doi.org/10.31704/ijocis.2022.009
  • Tanaş, R. (2023). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyleri, öğretim programına bağlılıkları, öğrenme-öğretme süreci yeterlikleri ve başarı hedefleri arasındaki ilişkiler (Tez No. 800782) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Thierry, K. L., Vincent, R. L., & Norris, K. (2020). Teacher-level predictors of the fidelity of ımplementation of a social-emotional learning curriculum. Early Education and Development, 33(1), 92–106. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1849896
  • Tuğluk, M. N., & Kürtmen, S. (2018). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 809-841. https://doi.org/10.14520/adyusbd.480236
  • Tutuş, F. (2021). İngilizce öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri ve İngilizce öğretimine yönelik görüşleri (Tez No. 687258) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkoğlu, Ç. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi (Tez No. 429393) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(3), 1235-1243.
  • Vartuli, S., & Rohs, J. (2009). Assurance of outcome evaluation: curriculum fidelity. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 502–512. https://doi.org/10.1080/02568540909594677
  • Viirpalu, P., Krull, E., & Mikser, R. (2022). Teachers’ feelings of curriculum ownership: the Estonian case. Journal of Baltic Studies, 53(3), 373–395. https://doi.org/10.1080/01629778.2021.2001550
  • Yafie, E., Setyaningsih, D., Lestariningrum, A., Saodi, S., Herlina, H., & Wiranata, I. G. L. A. (2024). Exploring Merdeka curriculum implementation in diverse preschools settings: A comparative analysis of principal perceptions in public and private schools with varied accreditation levels. Participatory Educational Research, 11(5), 41-58.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yaşar, M. D., & Sözbilir, M. (2019). Investigating teachers’ fidelity to constructivist chemistry curriculum in Turkey: Congruence between intended, perceived and observed curriculum in Turkey. International Journal of Physics and Chemistry Education, 11(4), 93-104. https://doi.org/10.12973/ijpce/84519
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N., & Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Yeni İlköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, 51-63.
  • Yaşaroğlu, C., & Manav, F. (2015). Öğretim programına bağlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 247-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40013/475707
  • Yıldız, D. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algıları ile program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 821103) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, G. (2021). Öğretmenlerin program okuryazarlık düzeyleri, program yönelimleri ve programa bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 676822) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, K. (2020). Eğitimin temel kavramları. H.B. Memduhoğlu & K. Yılmaz (Ed.), Eğitime giriş içinde (11. baskı, ss. 1-18). Pegem.
  • Zöğ, H. (2022). Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıkları, eğitim felsefelerine yönelik eğilimleri ve öğretme öğrenme süreci yeterlilik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 755524) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikret Erkuş 0009-0003-2915-0301

İsmail Kinay 0000-0001-8963-8411

Serdan Kervan 0000-0003-4575-8029

Erken Görünüm Tarihi 2 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2025
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 103

Kaynak Göster

APA Erkuş, F., Kinay, İ., & Kervan, S. (2025). ORTAOKUL İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM PROGRAMI FARKINDALIKLARI İLE BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(103), 385-407. https://doi.org/10.17753/sosekev.1675699