Bu çalışmada; İzmir’de
farklı semtlerde konumlanmış alışveriş merkezlerinde çalışan satış
görevlilerinin çalışma deneyimlerinin önemli bir bölümünü oluşturan duygusal
emek olgusu tüm öğeleriyle mercek altına alınmaktadır. Son on senede oldukça
popüler yaşam alanları hâline gelen—alışveriş, yemek, eğlence, spor, eğitim,
hobi ve iş olanakları sunan—alışveriş merkezlerinin çalışanlar üzerindeki
etkilerinin ortaya konulması birçok disiplin açısından önem taşımaktadır. Karma
araştırma metodolojisinden yararlanılan bu çalışmada, İzmir’de sekiz AVM’de
çalışan satış görevlileri ile anket ve derinlemesine görüşme teknikleri
gerçekleştirilmiştir. İki AVM’de gerçekleştirilen pilot araştırma sonrasında
araştırmanın nihai ayağında yedi AVM’de 389 adet geçerli anket uygulanmış ve
toplam 35 adet derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma
bulgularına göre, AVM satış görevlilerinin çalışma hayatlarında deneyimledikleri
önde gelen problemlerden birinin duygusal emek olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca,
olumsuz şekilde algılanan duygusal emeğin yoğunlukla çalışanların iş tatminine
ve satış görevliliği mesleğine ilişkin hissedilen sosyal statüye olumsuz yönde
etki ettiği anlaşılmaktadır. Bunun yanında, samimi rol davranışının alanyazında
hiç karşılaşılmayan bir biçimde çalışanları etkileyebildiği görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |