Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Social - Cognitive view of learning: Albert Bandura

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 30, 30.06.2021

Öz

Known for his theory of Social Learning, Albert Bandura is an important psychologist who produces ideas that can be placed on the basis of many researches. He drew attention to the development of learning through concepts such as social learning, mutual causality, model taking and imitation, indirect learning and self-efficacy. He developed classical Behaviorism and presented new perspectives, basing human behavior on social interaction. Albert Bandura is an important philosopher in terms of bringing the theoretical process to the literature in the process of learning. He has put forward a psychological and sociological theoretical foundation that can be used in different fields such as media, violence, aggression and gender. This research is a literature review aiming to make sense of the place and importance of Albert Bandura and his work in social psychology.

Kaynakça

  • Arslan, C., Hamarta, E., Arslan, E. ve Saygın, Y. (2010). Ergenlerde Saldırganlık ve Kişilerarası Problem Çözmenin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(1).
  • Aydoğan, F. (1994). Televizyonun çocuklar üzerinde etkisi. Marmara İletişim Dergisi, Sayı:8
  • Bandura, A. & Walters, R.H. (1959). Adolescent Aggression, New York, USA: Ronald Press.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective, Annual Reviews Psychology
  • Bandura, A., Evans, R. I., & Huberman, B. (1988). Albert Bandura. na.
  • Bayrakçı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Bilici, İ. E. (2017). İnformal Öğrenme, Çocuk ve Suç Olgusu. Selçuk Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Der. 2017; (37) (s. 21-31)
  • Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 28.basım. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Duman, N. (2019). İntihar ve Medya. Ekev Akademi Dergisi Yıl: 23 Sayı: 77
  • Fromm, E., (2011). İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri (Çev.Ş. Alpagut). Payel Yayınları, 3.basım
  • Gürel, R. (2014). Sosyal Pekiştireçlerin ve Model Davranışlarının, Çocukların Ahlaki Yargılarının Şekillenmesindeki Etkisi (Bandura Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(28),(s.101-119)
  • Kahya, Y. (2018). Medyanın Gençler Üzerinde Sosyal Sapma Ve Şiddet Bağlamında Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(45), 43-57.
  • Kaya, A. (2017). Eğitim psikolojisi. Pegem Yayıncılık, Ankara (s.1-545)
  • Kendler, H. H. (1987). Historical foundations of modern psychology. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
  • Korkmaz, İ. (2003). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Köksal, Ş. (1997). İletişim Sürecinde Pornografik- Erotik Görsel Materyal ve Cinsel Şiddet. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı
  • Köse, A. (2012). Medya Ve Dil Oyunları: Gündelik Dil Pratiklerinde Televizyon Dizilerininetkisi. Millî Folklor, 24(94).
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev. Ali Toprak). İstanbul, Kalkedon Yayınları
  • Morgan, T. Clifford. (1986). Psikolojiye Giriş. (Çev. Hüsnü Arıcı) 3. baskı. Ankara: Meteksan Yayınları
  • Tevrüz, S. (1989). Davranışlarımızdan Seçmeler. Yalova
  • Topses, G. (2012). Davranışçı ve Varoluşçu–Hümanistik Psikolojik Danışma Kuramlarının Ayırt Edici ve Örtüşen Nitelikleri. (s. 67-75)
  • Varol, S. F. (2014). Medyada Yer Alan Temsillerin Kimlik Edinme Sürecindeki Rolü. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, (s. 301-313)
  • Yavuz, S. (2014). Şiddetin sosyo-kültürel kaynakları ve medya metinleri aracılığıyla sunumu:“Güneşi Beklerken” dizi filmdeki şiddet olgusunun içerik analizi yöntemi ile belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) İstanbul Arel Üniversitesi
  • Yazgan-İnanç, B., & Yerlikaya, E. E. (2016). Kişilik kuramları. (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, G. (2014). Medya Şiddetinin Çocuklar Üzerine Etkileri Çocuk Ve Şiddet: Toplumsal Şiddetin Cenderesinde Çocuklar. (s. 29-41)
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2003). Albert Bandura: The scholar and his contributions to educational psychology.

Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 30, 30.06.2021

Öz

Sosyal Öğrenme teorisi ile tanınan Albert Bandura, birçok araştırmanın temeline yerleştirilebilecek düşünceler üreten önemli bir psikologdur. Sosyal öğrenme, karşılıklı nedensellik, model alma ve taklit, dolaylı öğrenme, öz yeterlik gibi kavramlarla öğrenmenin gelişimine dikkat çekmiştir. İnsan davranışlarını sosyal etkileşime dayandırarak, klasik Davranışçılığı geliştirmiş ve yeni perspektifler sunmuştur. Albert Bandura, öğrenme aşamalarındaki süreçleri kuramsal olarak literatüre kazandırması açısından önemli bir düşünürdür. Medya, şiddet, saldırganlık, toplumsal cinsiyet gibi farklı alanlarda kullanılabilecek psikolojik ve sosyolojik bir teorik altyapı ortaya koymuştur. Bu araştırma, Albert Bandura'yı ve çalışmalarını, sosyal psikolojideki yerini ve önemini anlamlandırmayı hedefleyen bir literatür taramasıdır.

Kaynakça

  • Arslan, C., Hamarta, E., Arslan, E. ve Saygın, Y. (2010). Ergenlerde Saldırganlık ve Kişilerarası Problem Çözmenin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(1).
  • Aydoğan, F. (1994). Televizyonun çocuklar üzerinde etkisi. Marmara İletişim Dergisi, Sayı:8
  • Bandura, A. & Walters, R.H. (1959). Adolescent Aggression, New York, USA: Ronald Press.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective, Annual Reviews Psychology
  • Bandura, A., Evans, R. I., & Huberman, B. (1988). Albert Bandura. na.
  • Bayrakçı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Bilici, İ. E. (2017). İnformal Öğrenme, Çocuk ve Suç Olgusu. Selçuk Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Der. 2017; (37) (s. 21-31)
  • Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 28.basım. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Duman, N. (2019). İntihar ve Medya. Ekev Akademi Dergisi Yıl: 23 Sayı: 77
  • Fromm, E., (2011). İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri (Çev.Ş. Alpagut). Payel Yayınları, 3.basım
  • Gürel, R. (2014). Sosyal Pekiştireçlerin ve Model Davranışlarının, Çocukların Ahlaki Yargılarının Şekillenmesindeki Etkisi (Bandura Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(28),(s.101-119)
  • Kahya, Y. (2018). Medyanın Gençler Üzerinde Sosyal Sapma Ve Şiddet Bağlamında Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(45), 43-57.
  • Kaya, A. (2017). Eğitim psikolojisi. Pegem Yayıncılık, Ankara (s.1-545)
  • Kendler, H. H. (1987). Historical foundations of modern psychology. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
  • Korkmaz, İ. (2003). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Köksal, Ş. (1997). İletişim Sürecinde Pornografik- Erotik Görsel Materyal ve Cinsel Şiddet. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı
  • Köse, A. (2012). Medya Ve Dil Oyunları: Gündelik Dil Pratiklerinde Televizyon Dizilerininetkisi. Millî Folklor, 24(94).
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev. Ali Toprak). İstanbul, Kalkedon Yayınları
  • Morgan, T. Clifford. (1986). Psikolojiye Giriş. (Çev. Hüsnü Arıcı) 3. baskı. Ankara: Meteksan Yayınları
  • Tevrüz, S. (1989). Davranışlarımızdan Seçmeler. Yalova
  • Topses, G. (2012). Davranışçı ve Varoluşçu–Hümanistik Psikolojik Danışma Kuramlarının Ayırt Edici ve Örtüşen Nitelikleri. (s. 67-75)
  • Varol, S. F. (2014). Medyada Yer Alan Temsillerin Kimlik Edinme Sürecindeki Rolü. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, (s. 301-313)
  • Yavuz, S. (2014). Şiddetin sosyo-kültürel kaynakları ve medya metinleri aracılığıyla sunumu:“Güneşi Beklerken” dizi filmdeki şiddet olgusunun içerik analizi yöntemi ile belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) İstanbul Arel Üniversitesi
  • Yazgan-İnanç, B., & Yerlikaya, E. E. (2016). Kişilik kuramları. (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, G. (2014). Medya Şiddetinin Çocuklar Üzerine Etkileri Çocuk Ve Şiddet: Toplumsal Şiddetin Cenderesinde Çocuklar. (s. 29-41)
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2003). Albert Bandura: The scholar and his contributions to educational psychology.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevra Su Tatlıoğlu 0000-0001-5236-0161

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tatlıoğlu, S. S. (2021). Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. Sosyoloji Notları, 5(1), 15-30.
AMA Tatlıoğlu SS. Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. sosnot. Haziran 2021;5(1):15-30.
Chicago Tatlıoğlu, Sevra Su. “Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura”. Sosyoloji Notları 5, sy. 1 (Haziran 2021): 15-30.
EndNote Tatlıoğlu SS (01 Haziran 2021) Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. Sosyoloji Notları 5 1 15–30.
IEEE S. S. Tatlıoğlu, “Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura”, sosnot, c. 5, sy. 1, ss. 15–30, 2021.
ISNAD Tatlıoğlu, Sevra Su. “Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura”. Sosyoloji Notları 5/1 (Haziran 2021), 15-30.
JAMA Tatlıoğlu SS. Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. sosnot. 2021;5:15–30.
MLA Tatlıoğlu, Sevra Su. “Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura”. Sosyoloji Notları, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 15-30.
Vancouver Tatlıoğlu SS. Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. sosnot. 2021;5(1):15-30.