After the Social Security Reform which was entered into force in 2008, actual service term increment was rearranged in Turkey. Invalidity, old-age and survivors’ insurances premium rate of the insurance holders under the sub-paragraph (a) and (b) of the first paragraph of the 4th article in Law No. 5510 who are subject to actual service term increment was differentiated by this reform. In this article, the effects of this difference between the insurance holders who are subject to actual service term increment were examined and some proposals were suggested to overcome this difference. Furthermore, to create an actuarial balance between the long-term social security payments and insurance premiums, it is estimated that 77 million TL additional revenues will be collected to the social security system
Türkiye’de 2008 yılında hayata geçirilen sosyal güvenlik reformu sonrası
fiili hizmet süresi zammı yeniden düzenlenmiştir. Yapılan bu düzenleme
ile fiili hizmet süresi zammına tabi bir işte 5510 Sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin (a) bendi kapsamında çalışan sigortalılarla (c) bendi
kapsamında çalışan sigortalıların malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları
prim oranında farklılaşmaya gidilmiştir. Yapılan bu çalışma ile bahsi
geçen sigortalılar arasında fiili hizmet süresi zammı hususundaki
ayrışmanın etkisi incelenmiş ve bu ayrışmanın giderilmesi önerilmiştir.
Ayrıca fiili hizmet süresi zammı alan sigortalıların emeklilik ödemesi
ile prim tahsilatı arasında aktüeryal denge oluşturulması durumunda
sosyal güvenlik sistemine yıllık 77 milyon TL ek gelir sağlanacağı tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 4 |