Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de acil sağlık hizmetlerine başvuru sayısının ve acil
sağlık hizmetlerine yapılan harcamaların artması büyük bir sorun haline gelmiştir.
Acil sağlık hizmetlerine acil hastalar kadar acil olmayan hastalar da başvurmaktadır.
Sağlık hizmet sunucularınca acil hastalar ile acil olmayan hastaların belirlenmesi
ve hangi hastanın önce bakılacağına karar verilmesi amacıyla triaj ölçekleri
kullanılmaktadır. Triaj ölçekleri acil servisin etkin kullanımı ve acil hastalara
zamanında müdahele edilmesi bakımından önemlidir. Bu çalışmada, Türkiye
ve dünya genelinde kullanılan triaj ölçekleri araştırılmış, acil sağlık hizmetlerine
başvuran kişilerin demografik yapısı incelenmiş ve veri madenciliği yöntemlerinde
sıkça başvurulan lojistik regresyon modeli kullanılarak yeşil triaj kodundaki
başvuruları etkileyen faktörler belirlenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda acil servise
başvuran hastaların yaklaşık %55’inin acil olmadığı, acil servise en çok 25-44 yaş
aralığındaki kişilerin başvurduğu görülmüştür. Bununla birlikte, acil servise başvuran
kişi sayısının en çok Karadeniz Bölgesi’nde olduğu ve başvuruların en çok Sağlık
Bakanlığı 2. basamak hastanelerine yapıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca kadınların ve
bekarların acil servise daha çok başvuru yaptığı gözlenmiştir. Kurulan modele göre
ise acil servise başvuran bir kişinin yeşil triaj kodunu almasında medeni durum, gelir
seviyesi ve cinsiyet bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı, ancak
İç Anadolu Bölgesi’nde, diğer hastane türlerinde ve 1-14 yaş grubundakilerde yeşil
triaj kodu alma oranının daha yüksek olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |