Public organizations in Turkey adopted working principles such as citizen-orientation, transparency, accountability, efficiency and effectiveness with Law No. 5018 Public Financial Management and Control Law in parallel with the new development trends of giving up the traditional understanding of public administration. The most important factor is human capital in public organizations aiming at ensuring citizen satisfaction.
In this article; levels of organizational cynicism, perceived organizational support, of public employees and their counter-productive work behaviors (CWB) were analyzed according to demographic variables (age, marital status, working time, education level, service period, service class). According to results of the analysis, significant differences were found for each variable in one or more scales.
The results of this research indicates that should take measures to increase POS and reduce organizational cynicism in order to reduce and/or eliminate the CWB. So, Civil Servants Law No 657 (DMK), to which civil servants are subject, should be reformed by increasing effectiveness of merit system which is already an element of Law no 657. In this context, it should be remembered that not only competence and expertise, but also ethics and moral are an element of merit. When considering in the macro sense, merit constitutes one of the basic building blocks for the development and growth of a country in terms of both public and private sector functioning.
Perceived organizational support (pos) organizational cynicism counter productive work behaviors (cwb) structural equation mode (sem) civil servants
Türkiye’de kamu örgütleri dünyadaki gelişime paralel olarak geleneksel kamu yönetimi anlayışından vazgeçerek 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu ile vatandaş odaklılık, şeffaflık, hesap verebilirlik, verimlilik ve etkinlik çalışma ilkelerini benimsemişlerdir. Vatandaş memnuniyetini sağlamayı amaçlayan kamu kurum ve kuruluşlarında en önemli unsur ise beşeri sermayedir.
Bu makalede; kamu çalışanlarının örgütsel sinizm, algılanan örgütsel destek düzeylerinin ve gösterdikleri üretkenlik karşıtı iş davranışların (ÜKİD) demografik değişkenlere (yaş, medeni durum, çalışma süresi, öğrenim durumu, hizmet sınıfı) göre nasıl farklılaştığı araştırılmıştır. Araştırma sonucunda, her bir değişken için bir veya daha çok ölçekte anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Bu araştırmanın sonuçları kamu örgütlerinin; ÜKİD’i azaltmak ve/veya ortadan kaldırmak için örgütsel desteği arttıracak ve örgütsel sinizmi azaltacak önlemler almaları gerektiğini göstermektedir. Bu bağlamda devlet memurlarının tabi olduğu 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu (DMK)’nun zaten bir unsuru olan liyakat sisteminin etkinliğinin arttırılarak reformize edilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda sadece yeterlilik ve uzmanlık değil ahlak ve etiğin de liyakatin bir unsuru olduğu unutulmamalıdır. Makro anlamda da düşünüldüğünde liyakat hem kamu hem özel sektör işleyişi bağlamında bir ülkenin kalkınması ve büyümesi için de temel yapı taşlarından birini oluşturmaktadır.
Algılanan örgütsel destek örgütsel sinizm üretkenlik karşıtı iş davranışları yapısal eşitlik modeli kamu çalışanları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 18 |