Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL AĞLARIN BİREYİN SOSYALLEŞME SÜRECİ ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 87, 31.03.2022

Öz

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve internetin hayatımıza girmesiyle birlikte birey, anında geniş kitlelere ulaşma imkanını bulmuştur. Bu sürecin bireyi hem kendisine hem de içinde bulunduğu sosyal çevreye yabancılaştırdığı görülmektedir. Bu çalışmada, günümüzde hızla yayılan ağ iletişiminin neden olduğu en önemli sorunlardan biri haline gelen bireyin yabancılaşma süreci, sosyal medya ve yabancılaşma bağlamında incelenmiştir. Bu kapsamda, birey ve toplumu değişim ve dönüşüme uğratarak geleneksel iletişim biçimlerinin yerini alan sosyal medyanın (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Flicker gibi) yabancılaşma olgusuna etkisi ele alınmıştır. Sonuç olarak, hızla yayılan sosyal medya kullanımı sonucu ortaya çıkan yabancılaşmanın birey ve toplum üzerindeki etkileri irdelenmiştir.
Bunun yanı sıra, sosyal ağların bireyin sosyalleşmesindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sosyal medya ve yeni sosyalleşme süreci arasındaki ilişki literatür taraması ışığında otaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aksüt, M., Çelikkanat, A., Balaban, S., & Ateş, S. (2012). İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumları (Facebook Örneği). XIV.Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s. 71-76). Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bİlimler Enstitüsü.
  • Altunay, A. (2015). Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya. Selçuk İletişim , 9 (1), 410-428.
  • Argan, M., & İpek, M. T. (2018). Keşke OLsaydım! Bir Fomo Tüketicinin (fomsumer) Anatomisi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi , 9 (1), 43-57.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bakardjieva, M. (2003). Virtual Togetherness: An Eeveryday Life Perspective . Media, Culture&Society , 25 (3), 291-313.
  • Baudrillard, J. (2005). İmkansız Takas. (A. SÖNMEZAY, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bell, D. (1996). The Cultural Contradictions Of Capitalism. New York: Basic Books.
  • Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The Socıal Constructıon Of Reality. USA.
  • (2014). N. Bilgin içinde, Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitapevi.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorunlar ve Yöntem Sorunu. (M. Binark, Dü.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Binark, M., Yıldırım, A., Aygül, E., Börekçi, S., Çomu, T., & Toprak, A. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum öyleyse varım!”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bookchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Cabral, J. (2011). Is Generation Y AddictedtoSocial Media? The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications , 2 (1), 6.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çambay, S. O. (2015). Bir Toplumsallaşma Aracı Olarak Yeni Medya: Kuramsal Bir Değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (2), 237-347.
  • Çizmeci, E. (2015). Yeni Medya ve Serbest Zaman. E. Ç. Ümit içinde, İletişim Çalışmaları (s. 81-99). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Deci, E. L., & Williams, R. M. (1996). Need Satisfaction and The Self-Regulation Of Learning. Learning and Individual Differences , 8 (3), 165-183.
  • Dijk, J. V. (2006). The Network Society. (J. V. Dijk, Dü.) London: Sage Publications.
  • Fromm, E. (2005). Sağlıklı Toplum. İstanbul : Payel Yayınları.
  • Fromm, E. (1981). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum. (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Kitap.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdil, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2005). Sosyal Teorinin Temel Problemleri. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. (C. Güzel, Dü.) Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Goffman, E. (1974). Çerçeve Analizi: Deneyim Teşkilatı Üzerine Bir Deneme. E. Goffman içinde, Frame Analysis (s. 600). Boston : Northeastern University Press.
  • Göymen, A. Y. (2007). Hegel ve Marx’ın Tarih Anlayışlarının Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi (Siyaset Bilimi) Anabilim Dalı , 153.
  • Güngör, M. (2021, 02 15). News4mind. 10 11, 2021 tarihinde News4mind: https://www.news4mind.com/yasamak-degil-bizi-bu-fomo-oldurecek/ adresinden alındı
  • Harvey, D. (1999). Potmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hayran, C., Anik, L., & Gürhan-Canlı, Z. (2016). Exploring the Antecedents and Consumer Behavioral Consequences of “Feeling of Missing Out (FOMO)". ACR North American Advances , 661-662.
  • Hegel, G. W. (1986). Tinin Görüngübilimi. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınları.
  • Herman, D. (2012). The Fear of Missing Out by Dan Herman. danherman.com: http://www.danherman.com/The-Fear-of-Missing-Out-(FOMO)-by-Dan-Herman.html adresinden alınmıştır.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. (N. Ülner, & E. Ö. Karadoğan, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Jood, T. E. (2017). Missingthepresentforthe Unknown: Therelationshipbetween Fear Of Missing Out (fomo) and Life Satisfaction. Africa: University of South Africa.
  • K.Przybylski, A., Murayama, K., & Gladwell, C. R. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior , 29 (4), 1841-1848.
  • Karaboğa, T. M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mertsin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14 (3), 912-936.
  • Karagülle, A. E., & Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. TheTurkish Online Journal of Design, Art andCommunication , 4 (1), 1-9.
  • Marie, A., & Grybś, M. (2013). Modern Trends in Consumer Behaviour in Era of E-communication. Studia Ekonomiczne , 263-273.
  • Marx, K. (2015). Kapital 1. Cilt. (M. Selik, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • McLuhan, M. (2005). Yaradanımız Medya. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Turkuaz Kitap.
  • Nurluoğlu, G. (2021, 04 27). Gamze Nuroğlu - We Are Social, 2021 Raporu. 10 11, 2021 tarihinde Gamze Nuroğlu: https://dijilopedi.com/2020-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/ adresinden alındı
  • Online Etymology Dictionary. (2021, 10 11). Online Etymology Dictionary: http://www.etymonline.com adresinden alınmıştır.
  • Shaver, K. G. (1981). Principles of Social Psychology. Cambridge: Winthrop publishers.
  • Subaşı, N. (2005). İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları. N. Subaşı, M.Binark, & B. Kılıçbay (Dü) içinde, İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos yayınları.
  • Tolan, B. (1981). Çağdaş Toplumun Bunalımı. Ankara: A.İ. T.İ.A.
  • Tolan, B. (1996). Toplum Bilimlerine Giriş. Ankara: Murat & Adım yayıncılık.
  • Ünal, A. T. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Ünivesite öğrencileri üzerine bir araştırma. Marmara Ünivesitesi( Yayınlanmamış doktora tezi) , 1-250.
  • Yengin, D. (2012). Dijital Oyunlarda Şiddet. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2016). Nesnelerin İnterneti: İnternetin Evrimi. M. G. Genel içinde, Yeni Medya Araştırmaları-2 (s. 306). Ankara: Ekim Yayınları.

THE ROLE OF SOCIAL NETWORKS ON THE SOCIALIZATION PROCESS OF THE INDIVIDUAL

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 87, 31.03.2022

Öz

With the developments in communication technologies and the introduction of the internet into our lives, the individual has the opportunity to reach large masses instantly. It is seen that this process alienates the individual from both himself and the social environment he is in. In this study, the alienation process of the individual, which has become one of the most important problems caused by the rapidly spreading network communication, is examined in the context of social media and alienation. In this context, the effect of social media (such as Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Flicker) on the alienation phenomenon, which replaces traditional forms of communication by changing and transforming the individual and society, has been discussed. As a result, the effects of alienation, which emerged as a result of the rapidly spreading use of social media, on the individual and society were examined.
In addition, it is aimed to determine the effect of social networks on the socialization of the individual. For this purpose, the relationship between social media and the new socialization process has been tried to be put forward in the light of literature review.

Kaynakça

  • Aksüt, M., Çelikkanat, A., Balaban, S., & Ateş, S. (2012). İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumları (Facebook Örneği). XIV.Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s. 71-76). Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bİlimler Enstitüsü.
  • Altunay, A. (2015). Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya. Selçuk İletişim , 9 (1), 410-428.
  • Argan, M., & İpek, M. T. (2018). Keşke OLsaydım! Bir Fomo Tüketicinin (fomsumer) Anatomisi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi , 9 (1), 43-57.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal Medya ve Gençlik. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bakardjieva, M. (2003). Virtual Togetherness: An Eeveryday Life Perspective . Media, Culture&Society , 25 (3), 291-313.
  • Baudrillard, J. (2005). İmkansız Takas. (A. SÖNMEZAY, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bell, D. (1996). The Cultural Contradictions Of Capitalism. New York: Basic Books.
  • Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The Socıal Constructıon Of Reality. USA.
  • (2014). N. Bilgin içinde, Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitapevi.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorunlar ve Yöntem Sorunu. (M. Binark, Dü.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Binark, M., Yıldırım, A., Aygül, E., Börekçi, S., Çomu, T., & Toprak, A. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum öyleyse varım!”. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bookchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Cabral, J. (2011). Is Generation Y AddictedtoSocial Media? The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications , 2 (1), 6.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çambay, S. O. (2015). Bir Toplumsallaşma Aracı Olarak Yeni Medya: Kuramsal Bir Değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (2), 237-347.
  • Çizmeci, E. (2015). Yeni Medya ve Serbest Zaman. E. Ç. Ümit içinde, İletişim Çalışmaları (s. 81-99). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Deci, E. L., & Williams, R. M. (1996). Need Satisfaction and The Self-Regulation Of Learning. Learning and Individual Differences , 8 (3), 165-183.
  • Dijk, J. V. (2006). The Network Society. (J. V. Dijk, Dü.) London: Sage Publications.
  • Fromm, E. (2005). Sağlıklı Toplum. İstanbul : Payel Yayınları.
  • Fromm, E. (1981). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum. (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Kitap.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdil, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2005). Sosyal Teorinin Temel Problemleri. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. (C. Güzel, Dü.) Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Goffman, E. (1974). Çerçeve Analizi: Deneyim Teşkilatı Üzerine Bir Deneme. E. Goffman içinde, Frame Analysis (s. 600). Boston : Northeastern University Press.
  • Göymen, A. Y. (2007). Hegel ve Marx’ın Tarih Anlayışlarının Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi (Siyaset Bilimi) Anabilim Dalı , 153.
  • Güngör, M. (2021, 02 15). News4mind. 10 11, 2021 tarihinde News4mind: https://www.news4mind.com/yasamak-degil-bizi-bu-fomo-oldurecek/ adresinden alındı
  • Harvey, D. (1999). Potmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hayran, C., Anik, L., & Gürhan-Canlı, Z. (2016). Exploring the Antecedents and Consumer Behavioral Consequences of “Feeling of Missing Out (FOMO)". ACR North American Advances , 661-662.
  • Hegel, G. W. (1986). Tinin Görüngübilimi. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınları.
  • Herman, D. (2012). The Fear of Missing Out by Dan Herman. danherman.com: http://www.danherman.com/The-Fear-of-Missing-Out-(FOMO)-by-Dan-Herman.html adresinden alınmıştır.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. (N. Ülner, & E. Ö. Karadoğan, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Jood, T. E. (2017). Missingthepresentforthe Unknown: Therelationshipbetween Fear Of Missing Out (fomo) and Life Satisfaction. Africa: University of South Africa.
  • K.Przybylski, A., Murayama, K., & Gladwell, C. R. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior , 29 (4), 1841-1848.
  • Karaboğa, T. M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mertsin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14 (3), 912-936.
  • Karagülle, A. E., & Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. TheTurkish Online Journal of Design, Art andCommunication , 4 (1), 1-9.
  • Marie, A., & Grybś, M. (2013). Modern Trends in Consumer Behaviour in Era of E-communication. Studia Ekonomiczne , 263-273.
  • Marx, K. (2015). Kapital 1. Cilt. (M. Selik, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • McLuhan, M. (2005). Yaradanımız Medya. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Turkuaz Kitap.
  • Nurluoğlu, G. (2021, 04 27). Gamze Nuroğlu - We Are Social, 2021 Raporu. 10 11, 2021 tarihinde Gamze Nuroğlu: https://dijilopedi.com/2020-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/ adresinden alındı
  • Online Etymology Dictionary. (2021, 10 11). Online Etymology Dictionary: http://www.etymonline.com adresinden alınmıştır.
  • Shaver, K. G. (1981). Principles of Social Psychology. Cambridge: Winthrop publishers.
  • Subaşı, N. (2005). İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları. N. Subaşı, M.Binark, & B. Kılıçbay (Dü) içinde, İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos yayınları.
  • Tolan, B. (1981). Çağdaş Toplumun Bunalımı. Ankara: A.İ. T.İ.A.
  • Tolan, B. (1996). Toplum Bilimlerine Giriş. Ankara: Murat & Adım yayıncılık.
  • Ünal, A. T. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Ünivesite öğrencileri üzerine bir araştırma. Marmara Ünivesitesi( Yayınlanmamış doktora tezi) , 1-250.
  • Yengin, D. (2012). Dijital Oyunlarda Şiddet. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2016). Nesnelerin İnterneti: İnternetin Evrimi. M. G. Genel içinde, Yeni Medya Araştırmaları-2 (s. 306). Ankara: Ekim Yayınları.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Hatice Şafak Güçlü Bu kişi benim 0000-0001-6340-3358

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şafak Güçlü, H. (2022). SOSYAL AĞLARIN BİREYİN SOSYALLEŞME SÜRECİ ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(1), 74-87.