Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“THE INFINITE TRAVEL OF HERO” IN THE NARRATIVE OF EMREN THE SON OF BEGİL

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 250 - 266, 15.12.2017
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.348386

Öz

Dede Korkut narratives which have an
important place in terms of Turkish language, culture and literature, display
Turkish people’s lifestyles, world-views/perceptions. Emren, son of Begil,
which is located in Dresden Transcript composed one preface and twelve
narratives, tells ‘the infinite travel of hero’ in respect of its context
structure.

According to J. Campbell, a hero
goes out of the ordinary world and goes to a mysterious area where s/he can
encounter extraordinary differences. In there s/he meets fabulous forces. The
hero gains a definite victory over these forces and s/he returns from this
mysterious and challenging adventure with a power which provides her/him
superiority over her/his opponents. After this journey, the hero is no longer
the same person. The obstacles and difficulties which s/he overcame change
her/his perception of life.





In this study, Emren the son Begil
narrative has been analyzed by dividing into sections in the context of J.
Campbell’s work. The obstacles which s/he can overcame despite of his/her age,
status and inexperience reveals her/his change in this journey.

Kaynakça

  • Benedict, Ruth, (2003), Kültür Kalıpları (çev. Nilgün Şarman), Payel Yay., İstanbul.
  • Bock, Philip K., (2001), İnsan Davranışının Kültürel Temelleri, (Çev.: N. Serpil Altuntek), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Campbell, Joseph, (2010), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, (Çev. Sabri GÜRSES), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Dursun, Aysun, (2008), Üç Keloğlan Masalının Psikolojik Açıdan Çözümlenmesi, 38. Icanas Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Edebiyat Bilimi Sorunları ve Çözümleri II. Cilt, Ankara, s. 611-618.
  • Eliade, Mircea, (2015), Doğuş ve Yeniden Doğuş -İnsan Kültürlerinde Erginlenmenin Dini Anlamları-, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.
  • Eliade, Mircea, (2016), Mitlerin Özellikleri, (Çev.: Sema Rifat), Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Ergin, Muharrem, (1994), Dede Korkut Kitabı I, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Işık, Neşe, (2012), “Türk Masal Kahramanlarının “Yolculuk”tan Olgunluğa Değişim Süreci”, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 200, s. 1-18.
  • Kaplan, Mehmet, (2001), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3 -Tip Tahlilleri-, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet, (2014), Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kızıldağ, Hasan (2016). “Anakronik Bir Kahraman: “Keloğlan Aramızda””, JASSS, S. 53, s. 447-458.
  • Kuzay Demir, Gonca ve Muvaffak Duranlı (2015). Dede Korut Anlatmalarında Küçük Düşme Motifi, Milli Folklor, S. 107, s. 49-59.
  • Segal, Robert A. (2009). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 3 “Joseph Campbell’ın Mit Teorisi” (Çev.: Kürşat Öncül), s. 166-178.

Begil Oğlu Emren Anlatısında ‘Kahramanın Sonsuz Yolculuğu’

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 250 - 266, 15.12.2017
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.348386

Öz

Türk
dili, kültürü ve edebiyatı açısından son derece önemli bir yere sahip olan Dede
Korkut anlatıları, Türklerin yaşayış biçimlerini, dünya görüşlerini, hayat
algılarını ortaya koyar. Bir mukaddime ve on iki anlatıdan oluşan Dresden
nüshasında yer alan Begil oğlu Emren, içerik yapısı itibariyle “kahramanın
sonsuz yolculuğu”nu anlatmaktadır.



J.
Campbell’e göre bir kahraman olağan dünyadan çıkıp doğaüstü farklılıklarla
karşılaşabileceği gizemli bir alana doğru ilerler. Burada masalsı güçlerle
karşılaşır. Kahraman karşısındaki güçlere karşı kesin bir zafer elde eder, bu
gizemli ve zorlu maceradan benzerleri üzerinde üstünlük sağlayan bir güçle
döner. Yaptığı yolculuktan sonra dönen kahraman, artık aynı kişi değildir.
Aştığı engeller ve zorluklar onun yaşamı algılama biçimini değiştirir.



Bu
çalışmada J. Campbell’in eseri dikkate alınarak Begil oğlu Emren anlatısı
kesitlere ayrılarak incelenmiştir. Emren’in yaşına, bulunduğu konuma ve
tecrübesizliğine rağmen aşması gereken engeller onun bu yolculuktaki değişimini
gözler önüne sermektedir.

Kaynakça

  • Benedict, Ruth, (2003), Kültür Kalıpları (çev. Nilgün Şarman), Payel Yay., İstanbul.
  • Bock, Philip K., (2001), İnsan Davranışının Kültürel Temelleri, (Çev.: N. Serpil Altuntek), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Campbell, Joseph, (2010), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, (Çev. Sabri GÜRSES), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Dursun, Aysun, (2008), Üç Keloğlan Masalının Psikolojik Açıdan Çözümlenmesi, 38. Icanas Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Edebiyat Bilimi Sorunları ve Çözümleri II. Cilt, Ankara, s. 611-618.
  • Eliade, Mircea, (2015), Doğuş ve Yeniden Doğuş -İnsan Kültürlerinde Erginlenmenin Dini Anlamları-, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.
  • Eliade, Mircea, (2016), Mitlerin Özellikleri, (Çev.: Sema Rifat), Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Ergin, Muharrem, (1994), Dede Korkut Kitabı I, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Işık, Neşe, (2012), “Türk Masal Kahramanlarının “Yolculuk”tan Olgunluğa Değişim Süreci”, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 200, s. 1-18.
  • Kaplan, Mehmet, (2001), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3 -Tip Tahlilleri-, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet, (2014), Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kızıldağ, Hasan (2016). “Anakronik Bir Kahraman: “Keloğlan Aramızda””, JASSS, S. 53, s. 447-458.
  • Kuzay Demir, Gonca ve Muvaffak Duranlı (2015). Dede Korut Anlatmalarında Küçük Düşme Motifi, Milli Folklor, S. 107, s. 49-59.
  • Segal, Robert A. (2009). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 3 “Joseph Campbell’ın Mit Teorisi” (Çev.: Kürşat Öncül), s. 166-178.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE )
Yazarlar

Aysun Dursun

Damla Torun

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2017
Kabul Tarihi 21 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dursun, A., & Torun, D. (2017). Begil Oğlu Emren Anlatısında ‘Kahramanın Sonsuz Yolculuğu’. Söylem Filoloji Dergisi, 2(2), 250-266. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.348386