Evening
of a Long Driving Day, Bilge Karasu processes the monks' questioning of faith
and searching for truth on this axis. Around the movement of iconoclasm /
iconoclasm, Andronikos, a young priest who tries to get to know himself by
faltering between the old and the new, is questioned on faith. Andronikos
questions himself about accepting or refusing picture breaks between the old
and the new and retires to the island. It is also meaningful in the story that
the place is an island. Because the island, as a limiting and narrow space in
one's self-discovery, is a space that can provide one's own orientation. Andrikos
seeks to discover himself on the island.
In
the story, the question of faith is combined with the question of self.
Andronikos is also looking for self-discovery on the island. This is achieved
through isolation, isolation and return from the social sphere.
Bilge
Karasu, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı'nda
keşişlerin iman sorgulamasını ve bu eksende gerçeği arayışlarını işler. Kitabın
ilk hikâyesi olan "Ada"da Bizans İmparatorluğunda Resimkırıcılık/İkonaklazm
(ikona düşmanlığı) hareketinin etrafında eski ve yeni arasında bocalayarak
kendini tanımaya çalışan genç bir papaz olan Andronikos'un inanç sorgulamaları
verilir. Andronikos eski ile yeni arasında resimkırıcılığı kabul etmek veya reddetmek
konusunda kendisini sorgular ve adaya çekilir. Hikâyede mekânın ada olması da
anlamlıdır. Çünkü ada, kişinin kendini keşfetmesinde sınırlayıcı ve dar bir
mekân olarak kişinin kendine yönelişini sağlayabilecek bir mekândır. Andrikos
da adada kendini keşfetmenin peşindedir.
Hikâyede
inanç sorgulaması, kendilik sorgulamasıyla birleşir. Andronikos aslında
Tanrı’ya olan inancını sorgularken kendini keşfeder. Bu ise toplumsal alandan
soyutlanma, yalnızlaşma ve içe dönüşle gerçekleşir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.