Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

History in Fictional Children's Novels

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 565 - 573, 31.12.2021
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.995827

Öz

History always attracts the attention of children and children's literature as it is an indispensable source of expression in every period. Although there are changes and different understandings in the definitions and perceptions of children's literature today, it is known that there is a scientific limitation of children's literature and works written within the framework of these limitations. Many sources mentioned in fictional children's literature products and history come first at the beginning of these sources. There are two basic approaches in children's novels that take their subject from history. One of them is to be subject to the flow and process of history, and the other is to reconstruct this process and make it fantastic. Historical fictional novels not only lead up to the way for children to enter the exciting worlds of past experiences but also lay the groundwork for the fiction of the future. Compare and comparison, beyond affecting the child's understanding and perception level, also questions her/his world of existence. While some historical fictional novels remain faithful to the flow of history, others are reinterpreted and evaluated within this flow. Purpose and target are more important than talking about a definite criterion in these novels. Another approach is to deal with prehistoric subjects and the questions to consider when writing them. In terms of language and expression, language subjectivity should be given importance in children's novels, beyond more attention and care in the content and writing of the texts. In fictional children's novels that take their subject from history or take history as a subject, we should pay some special attention to some detail and don't forget that each of them is important and necessary for the readers and especially for the novelists. The basic approach of a children's novelist is to enter the world of the target audience and reflect the language, expression, and emotional world of that world as well as take into account their expectations.

Kaynakça

  • Aytaş, Gıyasettin (2001). “Türkçe Ders Kitaplarının Yazımında Metin Seçimi ve Metin Altı Sorularının Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Hususlar”, Türk Yurdu, Şubat-Mart 2001, Cilt:21, Sayı:162-163.
  • Banarlı, Nihad Sami (1998). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, M.E.B. Yayınları, İstanbul.
  • Collier, Christopher (1982). “Criteria for Historical Fiction” School Library Journal, vol.28, August, p.32.
  • Dayıoğlu, Gülten (1992). Tuna’dan Uçan Kuş, Altın Kitaplar, İstanbul.
  • Güvenç, Bozkurt (1994). Türk Kimliği,Kültür Bakanlığı Yayınları,Ankara.
  • Hodges, C. Walter (1964). “Adaş: Kral Alfred’in Hikâyesi” (New York: Coward McCann), s.166-167.
  • Hunter, Mollie (1976). “Sholder the Sky” in “Talent isn’t Enough” (NY: Harper & Row), pp.43- 44.
  • Köksal, Hasan (2002). Milli Destanlarımız ve Türk Halk Edebiyatı, Toker Yayınları, İstanbul.
  • Ögel, Bahaeddin (1995). Türk Mitolojisi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Şapolyo, Enver Behnan (1956). Türk Akıncıları, Rafet Zaimler Matbaası, İstanbul.
  • Şapolyo, Enver Behnan (1958), Estergon Kalise, Çocuk Kitabevi, İstanbul.
  • Trease, Robert Geoffrey (1983). “Elli Yıl: Bir Yazarın Geçmişe Bakışı” Eğitimde Çocuk Edebiyatı, sayı:14, Bahar, s.156.
  • Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi 1982). C. 1-7, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Yalçın, Alemdar; Aytaş, Gıyasettin (2018). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.

Kurgusal Çocuk Romanlarında Tarih

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 565 - 573, 31.12.2021
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.995827

Öz

Tarih her dönemin vazgeçilmez anlatım kaynağı olmasından ötürü çocuk ve çocuk edebiyatının da her zaman ilgisini çeker. Günümüzde cocuk edebiyatı ile ilgili tanım ve algılarda değişme ve farklı anlayışlar olsa da artık günümüzde bilimsel anlamda bir çocuk edebiyatı sınırlılığının olduğu ve bu sınırlılıklar çerçevesinde eserler kaleme alındığı bilinmektedir. Kurgusal çocuk edebiyatı ürünlerinde birçok kaynaktan söz edilmekte ve bu kaynakların başında da tarih ilk sırada gelmektedir. Konusunu tarihten alan çocuk romanlarında iki temel yaklaşım söz konusudur: Bunlardan birisi tarihin akışı ve sürecine tabi olmak, diğeri de bu sürecin kurgulanarak yeniden ele alınıp fantastik hale getirilmesidir. Tirihi kurgusal romanlar, çocukların geçmişte yaşanmışlıkların ilginç dünyalarına girmelerinin yanında, çocukların gelecek kurgusuna da zemin hazırlamaktadır. Mukayese ve karşılaştırma, çocuğun anlama ve algılama düzeyine etki etmenin ötesinde kendi varlık dünyasını da sorgular. Kimi tarihi kurgusal romanlar tarihin akışına sadık kalırken kimileri de bu akış içinde yeniden yorum ve değerlendirmesi şeklindedir. Aslında bu romanlarda kesinleşmiş bir ölçütten söz etmekten çok, amaç ve hedef daha önemlidir. Bir diğer yaklaşım da tarih öncesi konuların ele alınması ve bunların yazılmasında dikkate alınması gereken hususlardır. Dil ve anlatım açısından metinlerin içerik ve yazımında daha dikkat ve özenin ötesinde, çocuk romanlarında dil öznelliğine önem verilmelidir. Konusunu tarihten alan veya tarihi konu edinen kurgusal çocuk romanlarında bazı dikkatlerin üzerinde özenle durularak, bunların her birinin başta roman yazarları olmak üzere, okuyucu zümresi açısından da önemli ve gerekli olduğu unutulmamalıdır. Bir çocuk romancısının temel yaklaşımı, hedef kitlenin beklentilerini dikkate almanın yanında, onların dünyasına girme ve o dünyanın dil, anlatım ve duygu dünyasını yansıtabilmesidir.

Kaynakça

  • Aytaş, Gıyasettin (2001). “Türkçe Ders Kitaplarının Yazımında Metin Seçimi ve Metin Altı Sorularının Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Hususlar”, Türk Yurdu, Şubat-Mart 2001, Cilt:21, Sayı:162-163.
  • Banarlı, Nihad Sami (1998). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, M.E.B. Yayınları, İstanbul.
  • Collier, Christopher (1982). “Criteria for Historical Fiction” School Library Journal, vol.28, August, p.32.
  • Dayıoğlu, Gülten (1992). Tuna’dan Uçan Kuş, Altın Kitaplar, İstanbul.
  • Güvenç, Bozkurt (1994). Türk Kimliği,Kültür Bakanlığı Yayınları,Ankara.
  • Hodges, C. Walter (1964). “Adaş: Kral Alfred’in Hikâyesi” (New York: Coward McCann), s.166-167.
  • Hunter, Mollie (1976). “Sholder the Sky” in “Talent isn’t Enough” (NY: Harper & Row), pp.43- 44.
  • Köksal, Hasan (2002). Milli Destanlarımız ve Türk Halk Edebiyatı, Toker Yayınları, İstanbul.
  • Ögel, Bahaeddin (1995). Türk Mitolojisi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Şapolyo, Enver Behnan (1956). Türk Akıncıları, Rafet Zaimler Matbaası, İstanbul.
  • Şapolyo, Enver Behnan (1958), Estergon Kalise, Çocuk Kitabevi, İstanbul.
  • Trease, Robert Geoffrey (1983). “Elli Yıl: Bir Yazarın Geçmişe Bakışı” Eğitimde Çocuk Edebiyatı, sayı:14, Bahar, s.156.
  • Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi 1982). C. 1-7, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Yalçın, Alemdar; Aytaş, Gıyasettin (2018). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Gıyasettin Aytaş 0000-0002-1381-1094

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2021
Kabul Tarihi 2 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aytaş, G. (2021). Kurgusal Çocuk Romanlarında Tarih. Söylem Filoloji Dergisi, 6(3), 565-573. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.995827