The aim of this study is to understand whether practices
towards juvenile delinquents in the juvenile justice system are relevant to
psychosocial development characteristics of children and principles of
children's rights through analysing judicial decisions and getting opinions of
children and professionals.
Qualitative research method was applied in the present
study. Due to multi-disciplinary structure of juvenile justice system,
teleological approach was used in selecting samples, and maximum diversity was
ensured to include. Data was collected through using semi-structured interview
form. Data was transcribed and computerised. NVivo qualitative data analysis
software was used in analysing data through inductive approach, and firstly
conceptual codes were generated then themes and sub-themes were reached
according to participant views.
Study results show it is found out in juvenile justice
system that retributive approach was assumed instead of welfare approach;
children are not treated pertinent to their rights and psychosocial development
in the stages of judicial police, investigation, prosecution and punishment
execution; the system fails to satisfy resocialization of children; despite the
intervention, delinquency continues among children.
Juvenile justice system juvenile delinquency social services restorative justice children's rights
Bu çalışmanın amacı; çocuk adalet sistemi kapsamında suça
sürüklenen çocuklara yönelik uygulamaların çocuğun psiko-sosyal gelişim
özelliklerine ve çocuk hakları ilkelerine uygun olarak yerine getirilip
getirilmediğini çocukların ve alanda çalışanların görüşlerinin alınması yoluyla
anlamaya çalışmaktır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çocuk
adalet sisteminin çok disiplinli yapısı nedeniyle örneklem seçiminde amaçsal
yaklaşım kullanılmış ve maksimum çeşitliliğin sağlanmasına özen gösterilmiştir.
Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler
toplanmıştır. Verilerin analizinde tümevarımcı bir yaklaşımla NVivo Nitel Veri
Analizi Programı’ndan yararlanılmış ve katılımcıların görüşleri doğrultusunda
öncelikle ortak kavramsal kodlar oluşturulmuş, sonrasında da alt tema ve temalara
ulaşılmıştır.
Araştırma sonucuna göre; çocuk adalet sistemi
uygulamalarında refah yaklaşımı yerine cezalandırma yaklaşımının benimsendiği;
adli kolluk, soruşturma, kovuşturma ve ceza infaz aşamalarında çocuk haklarına
ve çocuğun psiko-sosyal gelişimine uygun davranılmadığı, sistemin çocukları
yeniden toplumsallaştırmada yetersiz kaldığı, müdahaleye rağmen çocukların suç
işlemeye devam ettiği anlaşılmıştır.
Çocuk adalet sistemi suça sürüklenen çocuklar sosyal hizmetler onarıcı adalet çocuk hakları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |